۱
۱
درباره تغییری شبانه

چرا وزیر نفت محمدی پور را عزل کرد؟

میز نفت - چرا وزیر نفت محمدی پور را عزل کرد؟ این مهم ترین پرسشی است که شاید دنبال کنندگان موضوع تجارت نفت ایران، با آن مواجه شدند. پاسخ این سوال می تواند نکات مهمی را روشن کند.
جواد اوجی | میز نفت
جواد اوجی | میز نفت
به گزارش میز نفت، پس از چند ماه کشمکش درباره برکناری محمد محمدی پور از مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، وزیر نفت سرانجام تصمیم گرفت او را کنار گذاشته و یکی از مدیران اداره امور بین‌الملل را جایگزین او کند.

محمدی پور که از چهره‌های نزدیک به مرتضی شاه میرزایی، مدیرعامل فعلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، در روزهای نخست فعالیت دولت سیزدهم برای شرکت ملی نفت در نظر گرفته شد؛ در ابتدا قرار بود مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران شود ولی با تغییر بازی، وی را راهی مدیریت امور بین‌الملل کردند.

محمدی پور، شناخت دقیق و تخصصی ابتدایی هم در تجارت نفت نداشت اما به اصرار شاه میرزایی و خجسته مهر، در این سمت قرار گرفت. حمایت‌های تمام‌قد خجسته مهر و البته، تعدادی از نمایندگان جبهه پایداری در مجلس مانند بیگی نژاد، باعث شد تا خیال او و گروهش برای گذر ایام در این اداره راحت باشد.

اما از ابتدای سال جاری بود که حواشی بسیاری حول او چرخید؛ حواشی‌ای که البته خودش مقصر آن بود و به همین دلیل، برکناری او در دستور کار قرار گرفت. به او گفتند به معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت می‌رود اما یک منبع آگاه گفت صلاحیت او برای حضور در این سمت تائید نشده است و وزیر نفت، می‌تواند با مسئولیت خود برای محمدی پور حکم معاونت صادر کند.

کشمکش‌ها به اوج خود رسید؛ محمدی پور علاقه نداشت مدیریت امور بین‌الملل را ترک کند ولی حواشی که در حال گرفتن گریبان وزیر بود، باعث شد تا اوجی شبانه دستور عزل او و سرپرستی محمد کریمی راد را صادر کند.
این اتفاقات در حالی رخ داد که به استناد گزارش‌های تائید نشده، میزان صادرات نفت ایران به چین به زیر یک‌میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

حالا وزیر نفت، اختیار اداره مهم امور بین‌الملل را به کریمی رادی داده است که سال‌هاست در بخش فرآورده‌ها کار کرده و سوابق روشنی دارد. نکته مهم در این انتصاب، به‌کارگیری فری است که از خود بدنه امور بین‌الملل است و می‌تواند با کمترین اصطکاک، به وظایف این اداره در حوزه تجارت نفت سامان دهد.

البته باید دید کریمی راد (فرزند وزیر فقید دادگستری در دوران احمدی‌نژاد)، آیا می‌تواند مسیری متفاوت و بی حاشیه‌تری را نسبت به محمدی پور در پیش گیرد یا او هم درگیر حواشی خواهد شد که محمدی پور ایجاد کرد.

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند.
شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 37152
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خجسته مهر هم باید برکنار شود .