۱
۳
شرکت ملی نفت چه قراردادی را امضا می کند؟

توسعه آزادگان بدون برنامه!

​میز نفت – وزارت نفت در حالی ادعا دارد که امروز قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان امضا می‌شود که هنوز، طرح توسعه اولیه این میدان آماده نشده است! در واقع هیچ برنامه دقیق تولیدی برای این میدان نفتی وجود ندارد.
میدان آزادگان جنوبی | میز نفت
میدان آزادگان جنوبی | میز نفت
به گزارش میز نفت، اصولاً برای انعقاد هر قرارداد نفتی، مهم‌ترین اصل فنی که کارفرما و پیمانکار برای دقیق بودن آن بیشترین زمان را صرف مذاکره می‌کنند، طرح توسعه یک میدان نفتی و گازی یا همان MDP است.

زمانی که قرار شد آزادگان  توسط شرکت‌های ایرانی توسعه یابد، کار مطالعات مخزنی و تهیه و تدوین MDP این میدان به شرکت تهران انرژی واگذار شد، شرکتی که طرح توسعه بسیاری از میادین کشور را تدوین کرده است.

در شرایطی که کارشناسان تهران انرژی در حال فعالیت روی مدل توسعه و پیش‌بینی تولید بر اساس سناریوهای احتمالی هستند، وزارت نفت تصمیم گرفته است قرارداد آن را به امضا برساند.

در باب این اتفاق عجیب باید گفت، تا زمانی که MDP یک میدان تهیه نشود اصولاً هیچ چشم‌اندازی برای یک میدان نفتی و گازی وجود ندارد فلذا رسم رایج بر این است که طرح توسعه میدان از سوی پیمانکار به کارفرما ارائه ‌شده، و در مرحله بعد درباره تحقق و یا عدم تحقق آن تصمیم‌گیری شود.

کارفرما یا همان شرکت ملی نفت، پس از بررسی پیشنهاد پیمانکار بر اساس MDP ارائه‌شده، آن را بررسی کرده و در صورت رد کردن آن، پیمانکار باید آن را اصلاح کند.

چنانچه MDP تائید شود، برنامه تولیدی مانند تعداد چاه‌ها، عمق چاه‌ها، دبی تولید، تأسیسات سطح الا رضی، کارخانه CTEP و ... نهایی شده و بر اساس آن، قرارداد تدوین شده و به مرحله امضا می‌رسد.

*نمایشی برای قرارداد
به بیان ساده‌تر، پیمانکار با MDP خود به کارفرما تعهد می‌دهد که با برنامه خود، در چه سالی ه میزان نفت و گاز از چه مخازنی و چه لایه‌ای ، و با چه دبی برداشت می‌کند و اگر به تعهد خود عمل نکند، باید جرایمی را پرداخت کند که نوع آ ن، در قراردادها مشخص می‌شود.

بااین‌وجود، هنوز مشخص نیست وزارت نفت چرا به چنین اقدام غیر کارشناسانه‌ای دست زده و در یک مراسم صوری، برای یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان تصمیم‌گیری می‌کند.

البته حدس این موضوع کار سختی نیست؛ وقتی همه‌چیز نمایش باشد، دیگر نمی‌توان انتظار تصمیم‌گیری فنی برای میادین نفت و گاز داشت.
 
 
 
 
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۳۰
کد مطلب: 37395
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شما از اون دسته آدما هستید که کار رو می پیچونید. خبر نداری مدل ها ساخته شده، در حال نوشتن گزارش هستش. تازه تعلل زیاد دیگه جایز نیست.
م جهرمی
United States
مهم ترین مساله در توسعه آزادگان نه MDP بلکه نحوه اجرای آن است؛ طرح توسعه میدان آزادگان زمان دولت اصلاحات و توسط ژاپنی ها تحت قرارداد مشارکت تهیه شد و به تایید شرکت ملی نفت ایران رسید؛ بعد از خروج ژاپنی ها، شرکت چینی CNPC که تصمیم به مشارکت و توسعه ازادگان گرفت نیز همان طرح ژاپنی ها را ملاک قرارداد که البته کار درستی نبر بود.
نکته مهم آن است که طرح تهیه شده ژاپنی در عمل درستی خود را نشان داده است ؛ تعداد چاه های ازادگان از ۳۰۰ حلقه گذشته و قاعدتا باید ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌شد، چرا این هدف محقق نشده است؟
شرکت ملی نفت ایران آن موقع، کارش را درست انجام داده است. ولی وزارت نفت که هورالعظیم را هم خشک کردخ نتوانسته به هدف ام دی پی برسد
م. جهرمی
احمد
Iran, Islamic Republic of
خب خدا میدان آزادگان را هم رحمت کند متاسفانه کسسی برایش مهم نیست که طرفهای داخلی این قرارداد ها کی و کجا تجربه داشته اند؟ بانکها و شرکتهای داخلی که نه توان مالی پیوسته دارند نه توان فنی بالا، فقط به مدد میزان ارتباط و لابی و جذب مدیران بازنشسته تقلایی میکنند و خروجی ندارند؟؟ یکی از دوستان میگفت زیاد جدی نگیرید مانور ی است که بیشتر جنبه اعتماد آفرینی دارد .اتفاقی نیوفتاده که.....غفط اجرا سناریویی شده تا مدیران جولانی در عرصه تبلیغ بدهند...
انشاا.. که خودمان با خودمان قرار داد نبسته باشیم چیزی که در دولیت فعلی بسیار رونق دارد همین آمارسازی و دستارود سازی بدون نتیجه هست
اگر تاکنون رسانه ای به فکر جمع بندی آمار افتاده باشد درصد افزایش میزان تولیدی که وزیر و مدیر عامل گفتند را جمع کنند نتیجه شوکه کننده خواهد بود. به نظر کارشناسان مستقل جناب اوجیو تیم مدیر عامل نفت یکی از ضعیف ترین تیم های وزارتی تا کنون بوده اند اما پر سروصدا و توخالی