۰
تاملی بر یک اظهارنظر آمریکایی

اقدام هوشمندانه آمریکا در تحریم نفت

میز نفت -آمریکایی ها می گویند به هند فشار نیاوردند که از روسیه نفت نخرند؛ یمی از مسئولان وزارت خزانه داری آمریکا می گوید ما به دنبال کاهش جهانی عرضه نفت نیستیم. موضوعی که در قبال ایران هم تکرار شده و تحریم نفت را هوشمندانه کرده بود.
تحریم نفت | میز نفت
تحریم نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت، ون نوستراند، دستیار وزیر خزانه داری آمریکا در امور سیاست اقتصادی در پاسخ به پرسشی پیرامون تحریم روسیه و خرید نفت این کشور توسط هندی ها گفت: برای ما مهم است که عرضه نفت در بازار حفظ شود، اما کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که سود مسکو از آن را محدود کنیم.

این گفته مقام آمریکایی یک نتیجه مهم به همراه دارد؛ آمریکایی ها که در طراحی تحریم های هوشمندانه تخصص دارند، به هیچ عنوان دوست ندارند موجب کاهش عرضه جهانی نفت شوند چراکه هر نوع محدودیتی در عرضه طلای سیاه، منجر به افزایش قیمت این کالا و تغییرات معادلات اقتصادی در سطح کلان می شود.

به همین دلیل وقتی آمریکا پس از حمله روسیه به اوکراین، قصد داشت مسکو را تضعیف کند به جای تحریم خرید نفت روسیه، سقف قیمتی برای آن قرار داد و دسترسی کرملین را به پول نفت محدود کرد.

در چنین شرایطی، روسها نفت خود را با بالاترین تخفیف ممکن در تاریخ نفت جهان عرضه کردند که موجب شگفتی بسیاری از تحلیلگران شد. آمریکا چشم خود را بر عرضه نفت روسیه تا حدودی بست تا مبادا بازار نفت با کاهش موجودی مواجه شود.

در مرحله بعدی اما با فشار به برخی کشورها از جمله هند، دسترسی روسیه به پول نفت خود را در مسیر پرچالشی قرار داد و کمربند تحریم ها را در این حوزه، سفت تر کرد.

تکرار تجربه ایران و اوباما

دقیقا مانند استراتژی که در دوران اوباما علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بست؛ در آن دوران این پرسش مطرح می شد که چرا آمریکا به کشورهای خریدار نفت ایران فشار نمی آورد که به یکباره واردات نفت از ایران را متوقف کنند و چرا برای آنها تعیین کرد هر 6 ماه یکبار به میزان 20 درصد از خرید نفت ایران بکاهند؟

 اوباما قصد نداشت با خروج کامل نفت ایران، بازارها دچار کمبود عرضه شود و به همین دلیل، شرایط را برای مشتریان نفت ایران سخت نکرد؛ اواز اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده خواست تا هر دو ماه یکبار، در خصوص بازار و نفت ایران گزارش دقیقی ارائه دهد.

هوشمندی تحریم ایران به حدی بود که نفت ایران در بازار بود ولی با توجه به تحریم بانک مرکزی و عدم دسترسی ایران به شبکه بین المللی سوئیفت، عملا پول نفت ایران در کشورهای خارجی بلوکه و یا کالاهای مصرفی و حاتی لوکس به ایران صادر می شد.

امروزه نیز آمریکا همان سیاست را در پیش گرفته است، واشنگتن چشم خود را بر صادرات نفت کشورهایی مانند روسیه ، ایران و ونزوئلا بسته است چرا که منافعش در چشم بستن است.
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب: 37472
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *