۰
نگاهی به افشاگری‌های هوایی

چه خبر از 50 میلیارد دلار؟

چه خبر از 50 میلیارد دلار؟
وحید حاجی‌پور| روزنامه شرق باز هم به گذشته پل زد؛ این روزنامه نوشته است بین 100 تا 200 میلیارد دلار از پول کشور در دولت نهم و دهم از کشور خارج شده است. این روزنامه همسو با دولت که پیشتر با تیترهای عجیب و گزارش‌های شگفت انگیزش، تحیر کارشناسان نفتی را به همراه داشته است با این ابزار، قصد دارد ناتوانی دولت در کنترل افزایش نرخ ارز را مخفی کند.

گرچه منظور روزنامه شرق چیز دیگری است اما رسانه‌ای شدن این بخش از گزارش شرق، پیرو خط فکری است که قصد دارد ناکارآمدی خود را روی دولت گذشته سوئیچ کند. برای کسانی که فهم درستی از مبادلات بانکی کشور دارند، شنیدن چنین اعدادی خنده‌دار است اما وقتی رسانه‌های معاند نظام هم طی روزهای گذشته غرق در توهم آفرینی مبنی خروج صدها میلیارد دلار از منابع کشور شدند، این موضوع بیشتر جلب نظر می‌کند.

البته شرق و رسانه‌های شبیه به آن، دنباله رویکردی هستند که استاد اعظم و مسلم آن، آقای اسحاق جهانگیری معاون اول محترم رئیس‌جمهور است که هرزچندگاهی عدد بزرگی را اعلام می‌کند و به‌سرعت ناپدید می‌شود البته با این وعده که بعدها اسرار را برملا می‌سازد.

به‌عنوان نمونه، سال گذشته و در همین ایام بود که اسحاق جهانگیری در تاریخ ۲۰ تیر ۹۵ در مراسم افتتاح نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با اعلام کلی این خبر گفته بود در آینده‌ای نزدیک درباره ۵۰ میلیارد دلاری که به یک شرکت نفتی مستقر در خارج از کشور منتقل شده است، صحبت می‌کند.

مشابه همین اظهارات در تاریخ ۲۴ خرداد سال ۹۴ در مصاحبه با روزنامه شرق از سوی اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد گفته شد.

این خبرها در حالی از سوی مسئولان ارشد کشور گفته شده است که باوجود سپری شدن دو سال از اظهارش، هنوز جزئیات جدید با مستندات دقیقی ارائه نشده است و از مسئولان دولت به‌ویژه آقای جهانگیری انتظار می‌رفت و می‌رود که با درک درست از جایگاه خود، این موارد را روشن سازد که آیا واقعاً پولی گم شده است یا خیر و اگر گم شده است، به‌صورت شفاف آن را بیان کند. امروز که زمان انتخابات نیست و خبری از رقیب هم نیست، پس بهتر است برای یک‌بار هم که شده به وعده خود برای بیان جزئیات بیشتر از پرونده‌هایی که در دست دارد، عمل کرده و مشخص سازد که آیا پول کشور گم شده است یا خیر؟

اینکه معاون اول و رسانه‌های همسو به‌راحتی افکار عمومی را تحت القائات غیرواقعی قرار می‌دهند شاید در کوتاه‌مدت بتواند مایه کسب توفیق باشد اما در بلندمدت، خود به یک مطالبه تبدیل می‌شود که باید پاسخ‌های مستندی برای آن گفته شود.

پیوند زدن وضعیت امروز اقتصاد کشور و نابسامانی‌ها، با داستان‌سرایی درباره گم شدن پول نفت در هر دوره‌ای آن‌هم به‌اندازه‌های غیر قابل وصف، هیچ عایدی برای کشور ندارد و امید است هم مسئولان دولت و هم رسانه‌های همراه با آن، برای هر ادعایی که مطرح می‌کنند، دلایل روشن و متقنی را هم ضمیمه‌اش کنند که دیگر کسی حوصله شنیدن آمارهای «هوایی» را ندارد!
 
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 20756
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *