۰
گزارش «ميزنفت» به نقل از میدان شیبه عربستان

تصاویری زیبا از یک میدان نفتی

میدان نفتی شیبه که از بزرگترین میدان های نفتی جهان در عربستان (متعلق به شرکت سعودی آرامکو) است و در منطقه ربع‌الخالی، در جنوب شرقی این کشور و در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب شهر ابوظبی، امارات متحده عربی قرار دارد.
به گزارش «ميزنفت»، شرکت سعودی آرامکو عملیات توسعه و بهره‌برداری از میدان نفتی شیبه را از طرف دولت عربستان در سال ١٩٩٤ آغاز کرد.

میزان ذخیره درجای نفت خام این میدان افزون بر ۱۴ میلیارد بشکه برآورد می‌شود. ذخیره درجای گاز طبیعی میدان شیبه معادل ۲۵ تریلیون فوت مکعب است. ظرفیت تولید این میدان نفتی به طور میانگین معادل یک میلیون بشکه در روز اعلام شده است.

تولید این میدان هم اکنون در حدود ۵۵۰ هزار بشکه در روز است. نفت تولیدی از میدان شیبه سبک است که به دلیل درصد گوگرد پایین آن، مرغوبیت بالایی دارد و در بازارهای جهانی نفت، با اقبال مشتریان روبه‌رو شده است.

این میدان یکی از جدیدترین و دور افتاده ترین میدان های نفتی در عربستان سعودی است. طوفان های شن در این منطقه بر روی تأسیسات نفتی آن اثر می‌گذارد، به همین منظور کارگرانی در این مجموعه، پیوسته در حال رسیدگی و تمیز کردن جاده‌ها و امکانات و تأسیسات در این منطقه نفتی هستند.

نفت تولیدی از این میدان از طریق خط لوله ای به طول ٦٣٨ کیلومتر به پایانه صادراتی نفت خام عربستان در شهر بندری ابقیق در ساحل خلیج فارس منتقل می‌شود.

قرار بود استخراج میعانات گازی از میدان نفتی شیبه تا پایان سال ٢٠١٤ میلادی با ظرفیت تولید ٢٧٥ هزار بشکه در روز به بهره برداری برسد. شرکت سعودی آرامکو همچنین در پروژه افزایش تولید روزانه نفت خام سبک از میدان نفتی شیبه، ظرفیت سازی تولید ٢٥٠ هزار بشکه تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی را دنبال می‌کند که به این ترتیب ظرفیت تولید کلی این میدان نفتی به یک ملیون بشکه در روز خواهد رسید.

با این حال، کارشناسان حوزه انرژی معتقدند با توجه به معیار های عربستان، برداشت روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام از میدان نفتی شیبه، ممکن است طول عمر این میدان نفتی را به کمتر از ٧٠ سال کاهش دهد.
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۲۳
کد مطلب: 7047
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *