۰
گزارشی از استراتژی نفتی دهلی نو

برنامه هند برای نفت ایران

هند به دنبال تصرف بازار فراورده های نفتی در آسیای شرقی و میانه است.
برنامه هند برای نفت ایران
به گزارش «ميزنفت» به نقل از عیار آنلاین، هند، چهارمین کشور مصرف کننده انرژی در جهان پس از ایالات متحده، چین و روسیه است. مطابق با گزارش پیش بینی انرژی جهان تا ۲۰۳۵ که توسط آژانس بین المللی انرژی در سال ۲۰۱۱ منتشر شده است، دو کشور چین و هند، دو کشور بسیار مهم در مصرف انرژی خواهند بود. مطابق گزارش دفتر اطلاعات انرژی امریکا، تصمیم هند بر این است که در آینده نزدیک به یک واردکننده خالص نفت خام و صادرکننده خالص فراورده های نفتی تبدیل شود.

بدین ترتیب، هند به دنبال تصرف بازار فراورده در آسیای شرقی و میانه است. در حال حاضر تولید نفت خام این کشور روزانه ۸۵۰ هزار بشکه است در حالیکه مصرف آن ۳٫۴ میلیون بشکه می‌باشد. در شکل زیر سهم تولید نفت مناطق مختلف هند نشان داده شده است.

با توجه به میزان تولید و مصرف نفت خام، هند یک واردکننده بزرگ منابع نفتی به شمار می‌رود اما رویکرد این کشور در بخش نفت از اهمیت زیادی برخوردار است. وجود بازار بزرگ فراورده‌های نفتی در کشورهای همسایه هند، انگیزه این کشور را در بدست آوردن سود بیشتر تقویت کرده است.

در سالهای اخیر هند توانسته است با تشویق شرکتهای خصوصی بزرگ خود، سرمایه گذاری در بخش پالایش نفت خام را افزایش داده و به یک صادرکننده فراورده های نفتی تبدیل شود. دولت هند این امر را عمدتا از طریق حذف عوارض گمرکی بر روی واردات نفت خام و کاهش قیمت سوخت پالایشگاه ها انجام داده است.

حذف عوارض گمرکی هزینه های انتقال نفت خام به هند را کاهش داده و تمایل بخش خصوصی را به افزایش واردات بیشتر می‌کند.

در سال ۲۰۰۰ واردات نفت خام هند ۵۷٫۸ میلیون تن بوده است که با نرخ متوسط ۸٫۸ % افزایش یافته تا در سال ۲۰۱۴ به ۱۸۹ میلیون تن برسد. شکل زیر میزان واردات نفت خام را از سال ۱۹۹۸ به بعد نشان می‌دهد.

سیاست راهبردی واردات نفت خام و صادرات فراورده های نفتی موجب شد تا چنانچه در شکل زیر مشخص شده است، از سال ۲۰۰۱ به بعد نیاز هند به واردات فراورده متوقف و هند به یک صادرکننده فراورده مبدل شود. همانطور که در شکل زیر مشخص شده است در حال حاضر، خالص صادرات فراورده های نفتی در هند در حدود ۵۰ میلیون تن است.

ترجمه این هدف در سطح برنامه ریزی عملیاتی بدین صورت است که برای چهار سال آینده افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های موجود به میزان یک میلیون بشکه در روز و ساخت پالایشگاه‌های جدید با ظرفیت پالایشی ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز در دستور کار وزارت نفت و گاز قراردارد.

بنابراین تصمیم، هند به طور متوسط در هر سال ظرفیتی به میزان ۴۵۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت پالایشی خود اضافه می‌کند تا بتواند بازار فراورده آسیای شرقی و میانه را تصاحب کند.
اهمیت تجارت فراورده برای دومین کشور پرجمعیت و دهمین اقتصاد دنیا تا آنجاست که در یازدهمین برنامه پنج ساله (۲۰۰۷-۲۰۱۲) هدف گذاری شده است که این کشور به هاب فراورده های نفتی تبدیل شود.
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب: 1088
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *