۰

تهران یا لندن؟

علی مقتدایی
تهران یا لندن؟
پس از رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی در هفتم و هشتم آذرماه در کنفرانس تهران، قرار است که از این مدل قرارداد در ماه فوریه در لندن نیز رونمایی شود. رونمایی از این قرارداد در تهران دستاوردهای زیادی را برای کشور داشته است که مهمترین این دستاوردها حضور شرکت های خارجی در ایران و معرفی  ایران در رسانه های دنیا به عنوان یکی از قطب های انرژی است.

در این کنفرانس 137 شرکت خارجی حضور داشتند که تعدادی از آنها برای اولین بار حضور در ایران را تجربه می کردند و این اتفاق یک دستاورد بزرگ در دیپلماسی نفت کشور محسوب می گردد. حضور این شرکت ها در کنفرانس تهران باعث شکل گیری تعاملات جدید بین مسولین و کارشناسان این حوزه با همتایان خارجی خود شده است و زمینه همکاری های آتی در زمینه نفت و انرژی را تشکیل می دهد. این حضور گسترده نشان از اهمیت جایگاه ایران در حوزه انرژی دنیا است که لازم است بیشتر تقویت شود. همچنین به دلیل برگزاری کنفرانس در سطح بین المللی پوشش رسانه ای وسیعی برای این کنفرانس انجام شد و باعث توجه بیشتر موسسات ذیل شرکت های نفتی بزرگ دنیا به ایران می گردد. علاوه بر این معرفی و شناخت جایگاه ایران در معاملات انرژی دنیا می‌تواند از اثرگذاری تحریم و فشار به شرکت های خارجی مبنی بر عدم حضور در توسعه میدان های نفتی ایران بکاهد.

شنیده ها حاکی از آن است که قرار است از مدل جدید قراردادهای نفتی در ماه فوریه در لندن نیز رونمایی گردد. سوالی که در اینجا مطرح می گردد این است که ضرورت رونمایی از این قرار داد در لندن چیست؟ کارشناسان عقیده دارند با توجه به دستاوردهای فراوانی که رونمایی از این قرارداد در تهران داشته است، برگزاری این کنفرانس در لندن می تواند اهدافی غیر از معرفی این قرارداد به شرکت های خارجی داشته باشد چراکه اکثر شرکت های خارجی در کنفرانس تهران حضور داشتند و اگر سوال و ابهامی باقی مانده است می‌تواند در مراسمی مجزا در داخل کشور به رفع ابهام پرداخت. از طرف دیگر برگزاری این رونمایی از قرارداد در لندن فرصت های تعامل مسولین و کارشناسان با مدیران نفتی دنیا و شناخت ظرفیت های واقعی کشور را از بین  می‌برد و به جز بار مالی سفر برای حضور در این کنفرانس، برای کشور دستاوردی بیشتر از کنفرانس تهران نخواهد داشت.

بررسی جلسات رونمایی و برگزاری مناقصه قراردادهای نفتی عراق نیز نشان می‌دهد کشور عراق نیز اکثر جلسات رونمایی از قراردادهای خود را در داخل این کشور برگزار کرده است و فقط تعداد کمی از این جلسات به دلیل مشکلات امنیتی در خارج از این کشور برگزار شد.

لذا با توجه به اینکه منابع نفتی متعلق به کشور ایران است و ایران به عنوان کارفرمای شرکت های خارجی است، لازم است مرحله دوم رونمایی نیز در داخل کشور برگزار گردد که علاوه بر ظرفیت های نام برده از ظرفیت های اقتصادی حضور شرکت های نفتی دنیا در کشور استفاده گردد.
 
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب: 10978
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *