۰
فوتونگار ميز نفت/ 5

شرودر؛ مرد گازی آلمان ها

گرهارد شرودر صدراعظم پیشین آلمان روز گذشته به دیدار وزیر نفت رفت؛ مرد آلمانی که به روسیه و ایران علاقه مند است اما ریشه این علاقه مندی بیش از آنکه نگاه سیاسی داشته باشد در حوزه نفت و انرژی قد علم کرده است. شرودر دوستی طولانی مدتی با پوتین دارد و در حال حاضر رئیس هیات مدیره شرکت "نورد استریم" است.
شرودر؛ مرد گازی آلمان ها
به گزارش ميزنفت ، شرودر در میان اروپایی ها چندان محبوب نیست زیرا در ماجرای تنش های روسیه و اوکراین به طور کامل با پوتین همراه بود. با پوتین رابطه ویژه و نزدیکی دارد به طوری که رئیس جمهور روسیه یکی از سمت های کلیدی گازپروم را به وی اعطا کرده است.

*بازدید پوتین، میلر و شرودر از تاسیسات گازی
*بازدید پوتین، میلر و شرودر از تاسیسات گازی

شرودر حافظ منافع گازی روسیه در برلین است و به یاد روزهای جنگ سرد، پوتین را در جبهه اقتصادی همراهی می کند. شرورد که پس از کنار رفتن از قدرت، راه مسکو را در پیش گرفت چند سالی است فعالیت های خود را در حوزه انرژی مضاعف کرده است و حالا بیش از آنکه یک چهره سیاسی باشد به یک چهره مخوف نفتی تبدیل شده است. او با سفر به کشورهای نفتی با آن ها لابی می کند و با پیشوند «صدر اعظم پیشین آلمان» به امور مورد علاقه خود مشغول است.

*شرودر، مدودوف و میلر؛ 3 شخصیت مهم گازپروم
*شرودر، مدودوف و میلر؛ 3 شخصیت مهم گازپروم

او به ایران آمد و با وزیر نفت ایران هم دیدار کرد آن هم اندکی پس از سفر هیات تجاری آلمان به ایران. زنگنه هم پس از این دیدار گفت که آلمان ها قصد دارند در بالادست نیز سرمایه گذاری کنند. آلمان ها جزو معدود کشورهایی هستند که برخلاف سایر کشورهای اروپایی به جای صادرات کالا به سرمایه گذاری می اندیشند.
 

*شرودرو گارپروم
شرودر دوستی طولانی مدتی با پوتین دارد و در حال حاضر رئیس هیات مدیره شرکت "نورد استریم" است که از شرکت‌های تحت مالکیت گازپروم روسیه است و گاز روسیه را به آلمان منتقل می‌کند.

حضور شرودر در نورد استریم
* حضور شرودر در نورد استریم

جشن تولد وی و حضور پوتین و میلر در این مراسم چندی پیش انتقادات فراوانی را از سوی اروپا به همراه داشت. تصویر به آغوش کشیدن پوتین توسط صدراعظم سابق آلمان در جشن تولد هفتاد سالگی شرودر، در چندین روزنامه منتشر شده است.

شرودر و پوتین
*حضور پوتین در مراسم تولد شرودر

طبق گزارش‌ها، آلکسی میلر، رئیس هیات مدیره گاز پروم نیز در میان مهمانان جشن شرودر در کاخ یوسپ‌اف (یوسف‌اف) در سن‌پترزبورگ حضور داشت.رسانه‎‌های آلمان از نزدیکی گرهارد شرودر به ولادیمیر پوتین انتقاد کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به طور رسمی مسئولان شرکت نورد-استریم را به حضور پذیرفته بود و گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان نیز به عنوان رئیس کمیسیون سهام‌داران این شرکت در این جشن حاضر شد.

خبرگزاری‌ها آن روزها گزارش دادند که در این مراسم الکسی میلر، رئیس شرکت گازپروم و همچنین اروین زلرینگ، رئیس دولت ایالت شمالی آلمان "مکلنبورگ فورپومرن" نیز در میان مدعوین بودند. گرهارد شرودر پس از پایان صدارت عظما در آلمان به خدمت اقتصاد روسیه درآمد و از همان زمان این امر با انتقادهای شدیدی در آلمان روبرو شد.

شرودر و پوتین
* شرودر و پوتین

او با گازپروم و پوتین منافع مشترک دارد اما با این وجود علیرضا شیخ‌عطار، سفیر وقت ایران در آلمان، گفته بود مهم‌ترین محور گفت‌و‌گوی شرودر، صادرات گاز ایران به اروپاست. «آقای شرودر رئیس کنسرسیوم گاز نورد استریم روسیه (انتقال‌دهنده گاز حوزه قفقاز به اروپا) است؛ بنابراین به عنوان یک صاحب‌نظر قرار است درخصوص صادرات گاز ایران به اروپا با وزیر نفت دیدار و رایزنی کند».
 

*سفر سال 87
شرودر در سال 87 هم به ایران آمد و با محمود احمدی نژاد دیدار کرد. هفته‌نامه آلمانی فوکوس در جریان این سفر، شرودر را سخنگوی پوتین خواند و  نوشت: صدراعظم پیشین آلمان به توصیه دوستش، ولادیمیر پوتین برای جوش دادن معامله گاز به تهران می‌رود. شرودر  می‌خواهد قطار سریع‌السیر به ایران بفروشد. این نیز شنیده می‌شود که شرودر را فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیرخارجه آلمان به ایران فرستاده است اما بازار گمانه‌زنی درباره این سفر به اینجا ختم نشد. برخی رسانه‌ها تردید کردند که چه‌بسا صدراعظم پیشین آلمان، حامل پیامی از سوی اوباما باشد. شاید او قصد وساطت بین دولت‌های ایران و آمریکا را دارد.
 
دیدار شرودر و احمدی نژاد
*دیدار شرودر و احمدی نژاد

برخی از رسانه‌های غربی تحلیل کردند باراک اوباما رئیس‌جمهور جدید آمریکا بزودی نماینده ویژه‌ای را راهی تهران خواهد کرد. گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان ظاهرا قرار است نقش این نماینده ویژه را برای گفتگو با ایران ایفا کند چرا که بنا به گفته دیپلمات‌های بلندپایه شرودر زمانی که از سوی مرکل مامور مذاکره با ایران شده بود، مذاکرات مثمر ثمری با ایران داشت.
 
 
 
 
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۷
کد مطلب: 11470
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *