۱
«ميز نفت» گزارس می دهد:

شیوه جدید پالایشگاه ها برای افزایش تولید بنزین

پالایشگاه های کشور با درآمیختن نفتای تولیدی در بنزین تولیدی خود،آمار تولدی بنزین خود را افزایش داده و مانع توسعه برخی مجتمع های پتروشیمی که خوراکشان نفتا است می شوند.
شیوه جدید پالایشگاه ها برای افزایش تولید بنزین
به گزارش «ميزنفت»، نفتا یکی از فرآورده های نفتی مهم در پالایشگاه به شمار می رود که اصولا این فرآورده، جهت تبدیل به محصولاتی با ارزش تر به پتیروشیمی ها ارسال می شود اما خبرهای رسیده از برخی پالایشگاه ها نشان می دهد که نفتای تولیدی در برخی پالایشگاه ها برای افزایش تولید بنزین به کار گرفته می شود.

مرکز پژوهش های مجلس نیز با تایید این مطلب چندی پیش گزارشی را منتشر کرد که نشاندهنده بی توجهی مسولات صنعت نفت نسبت به توسعه پتروشیمی هایی است که خوراکشان نفتا است. این گزارش می گوید: متاسفانه در ایران برای افزایش میزان تولید بنزین از نفتا استفاده می شود که که موجب افت کیفیت بنزین می شود. در واقع با تولید کمی، کیفیت فدا شده و بنزین کشور در حد یورو ۲ باقی می ماند. استفاده ار نفتا برای آمارسازی باعث می شود خوراک پتروشیمی های اصفهان، تبریز، آبادان و ... کاهش یافته و نمی توان این پتروشیمی ها را توسعه داد!

به همین دلیل سهم تولید این فرآورده در پالایشگاه های ایران حدود ۱۴ درصد و نیمی از استاندارد جهانی است. در واقع ایران با برداشت از «سایر» طبق جدول بالا، به میزان تولید خود می افزاید و از تولید محصولات با ارزش افزوده تر دوری می کند.

این ادعا در تزارنامه انرژی سال 90 به خوبی اثبات شده است اما این که آیا این روند در سال جاری نیز ادامه یافته است پرسشی است که مسولان پالایش و پخش باید به آن پاسخ دهند.
سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 1576
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *