۰

بحران گازی برای ایران | عکس

میز نفت - چشم انداز وحشتناک ناترازی گاز که بحران بزرگی را برای کشور رقم خواهد زد.
به گزارش میز نفت، گزارش‌ها نشان می‌دهد که رشد سالانه مصرف گاز در بخش خانگی از 7 الی 8 درصد در ابتدای دهه 90 به 15 الی 20 درصد در انتهای این دهه رسید. این رشد مصرف هر سال نسبت به سال قبل، با رعایت نشدن مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و عایق کاری حرارتی خانه‌ها و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها، اعمال نشدن تعرفه‌های بازدارنده مصرف و فرهنگسازی اوج گرفت و در نهایت اکنون تبدیل به یک معضل شده است.

در بخش نیروگاهی نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که ابتدای دهه 90 راندمان نیروگاه‌ها 36 درصد بوده و امروز 38 درصد است. درحالی که این رقم در کشورهای توسعه یافته بیش از 55 درصد است. در ایران حتی مطابق برنامه‌های توسعه یک درصد افزایش راندمان نیروگاهی در هر سال نیز محقق نشد. هرچه راندمان کمتر باشد، سوخت بیشتری برای تولید هر کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود.
حالا سیدجلال نورموسوی سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه حدود 24 میلیون مشترک گاز در کشور داریم، می‌گوید که «روزانه معادل چند فاز پارس جنوبی انرژی را هدر می‌دهیم.»

هر فاز میدان مشترک پارس جنوبی روزانه بیش از 28 میلیون مترمکعب گاز ترش تولید می‌کند. بررسی‌های «ایران» نشان می‌دهد که فقط در دو بخش خانگی و نیروگاهی امکان اصلاح مصرف به میزان حداقل ۳۰ میلیارد مترمکعب در سال وجود دارد؛ رقمی در حدود تولید سه فاز میدان پارس جنوبی.

بحران گازی برای ایران - میز نفت
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 36263
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *