۰

سهم پتروشیمی از مصرف گاز

میز نفت - مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: حدود ۸۰۰ تا ۸۳۰ میلیون مترمکعب در روز گاز به شبکه سراسری برای مصرف تزریق می شود که پتروشیمی ها کمتر از ۱۰درصد از این رقم را مصرف می کنند.
صنعت پتروشیمی | میز نفت
صنعت پتروشیمی | میز نفت
به گزارش میز نفت، مرتضی شاه میرزایی در گفت وگو با سنیم اظهار داشت: مصرف گاز واحدهای پتروشیمی در بیشترین حالت به حدود 80 میلیون مترمکعب در روز می رسد که حدود نیمی از آن برای خوراک و نیمی دیگر برای سوخت مصرف می شود.

وی افزود: صنعت پتروشیمی با مصرف حدود 10درصد گاز کشور، ارزآوری قابل توجه و توسعه اقتصادی مولدی را برای کشور به دنبال دارد، در حالی که بیشتر گاز مصرفی در بخش های غیرمولد و به صورت غیربهینه مصرف می شود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: هرچه از مصرف گاز در بخش های غیرمولد با بهینه سازی مصرف و پیاده سازی اصول صحیح مصرفی، بکاهیم وگاز را به بخش های مولد چون پتروشیمی ها و صنایع دیگر اختصاص دهیم، در جهت افزایش رونق اقتصادی، اشتغالزایی و درآمدزایی بیشتر برای کشور حرکت کرده ایم.

وی ادامه داد: نیروگاه ها نیز سهم قابل توجهی از مصرف گاز کشور را به خود اختصاص می دهند، در روزهای گرم سال این رقم به 300 میلیون مترمکعب در روز هم می رسد و در روزهای سرد سال که به علت ناترازی در گاز، بخشی از مصرف سوخت نیروگاه ها با سوخت مایع جایگزین می شود، باز هم مصرف گاز نیروگاه ها از کل گاز مصرفی در صنعت پتروشیمی بیشتر است؛ از اینرو ضرورت افزایش راندمان نیروگاه ها، یک امر اجتناب ناپذیر برای کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: صنعت پتروشیمی یک صنعت ارزش آفرین است که هرچه زنجیره ارزش در این صنعت کامل تر شود، گازی که به عنوان خوراک اولیه وارد این صنعت می شود، ده ها برابر ارزش افزوده پیدا خواهد کرد و با تولید هر محصول نهایی، کشور را از واردات یک کالای مصرفی بی نیاز می کند.

وی افزود: با افزایش راندمان نیروگاه ها به عنوان یکی از مشترکان بزرگ گازی کشور و بهینه سازی مصرف گاز در بخش های خانگی، می توان گاز صرفه جویی شده را در بخش های مولدی چون صنعت پتروشیمی در راستای ارزش افزوده بیشتر و درآمدزایی برای کشور تخصیص داد.

شاهمیرزایی با بیان اینکه "ایران در مجموع ذخایر هیدروکربوری نخستین دارنده ذخایر نفتی و گازی جهان است"، گفت: می توان با توسعه میادین و همچنین بهینه سازی مصرف، نیاز خوراک برای توسعه صنعت پتروشیمی در طول برنامه هفتم و هشتم توسعه را تأمین کرد.
شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب: 36700
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *