۰
شرکت‌های نفتی بی توجه به انرژی پاک

پرداخت 100 میلیارد دلاری پنج غول نفتی

میز نفت - پنج غول نفتی بی پی، شل، شورون، اگزون موبیل و توتال انرژی در سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار همزمان با خشم فزاینده عمومی از تداوم مصرف سوخت‌های فسیلی پاداش می‌دهند.
غولهای نفتی | میز نفت
غولهای نفتی | میز نفت
 به گزارش میز نفت، بر اساس گزارش موسسه اقتصاد انرژی و تجزیه و تحلیل مالی (IEEFA)، پنج غول نفتی بریتیش پترولیوم، شل، شورون، اگزون موبیل و توتال انرژی در سال ۲۰۲۲ میلادی سهامداران خود را با پرداخت سود سهام و بازخرید سهام به ارزش ۱۰۴ میلیارد دلار بهت زده کردند. 

این پرداخت‌ها پس از یک سال رکورد سود برای شرکت‌های بزرگ نفت و گاز، پس از تهاجم روسیه به اوکراین، بازارهای جهانی انرژی را متحول کرد و باعث افزایش قیمت بین‌المللی نفت خام برنت و قیمت‌های بی‌سابقه گاز طبیعی در سراسر اروپا شد.

تحلیلگران مالی در IEEFA گفتند که این شرکت‌ها احتمالاً امسال با وجود قیمت‌های پایین‌تر در بازار کالاها که منجر به کاهش سود می‌شود، سود بیشتری را به سهامداران پرداخت خواهند کرد. این پرداخت‌ها همچنین در سالی انجام می شود که انتظار می‌رود گرم‌تر از سال‌های دیگر باشد و شرایط اضطراری اقلیمی منجر به وقوع رویدادهای شدید آب و هوایی می‌شود. 

تری کوان، تحلیلگر IEEFA، می گوید: «با سرعت کنونی توزیع‌ها از طریق بازخرید سهام و سود سهام، این پنج شرکت بزرگ نفتی می‌توانند رکوردی را برای توزیع بین سهامداران در سال گذشته به ثبت برسانند و از ۱۰۴ میلیارد دلاری که در سال تقویمی ۲۰۲۲ میلادی صرف شده است، بالاتر بروند. 

شل در ماه نوامبر با برنامه‌ریزی برای پرداخت حداقل ۲۳ میلیارد دلار به سهامداران، علیرغم کاهش سود، خشم فعالان کارزار تغییر اقلیم را برانگیخت. این مبلغ بیش از شش برابر مبلغی است که شل برای سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر در سال گذشته برنامه ریزی کرده بود. سود بادآورده‌ی سرمایه‌گذار شل به دنبال یکی از بزرگترین سودهای سالانه در تاریخ شرکت‌های بریتانیا در سال ۲۰۲۲ میلادی است، زمانی که شرکت نفت سود ۴۰ میلیارد دلاری را فاش کرد، اما قیمت‌های ضعیف‌تر در بازار کالاها در سال ۲۰۲۳ میلادی به این معنی است که انتظار می‌رود درآمد کل سال آنها کمتر باشد.

بریتیش پترولیوم از نتایج سه ماهه دوم خود در سال گذشته استفاده کرد تا به سهامداران بگوید که انتظار افزایش ۱۰ درصدی سود سهام در سال ۲۰۲۳ میلادی را داشته باشند که بسیار بالاتر از پیش بینی های اولیه بود. این شرکت قول داده بود که هر سال سود سهام پرداختی خود را ۴ درصد افزایش دهد و حدود ۴ میلیارد دلار سهام را با فرض قیمت نفت حدود ۶۰ دلار در هر بشکه بازخرید کند، اما طی چهار فصل گذشته آنها ۱۰ میلیارد دلار از سهام خود را بازخرید و سود سهام خود را افزایش دادند. پرداخت این مبلغ هنگفت به ویژه پس از اینکه این شرکت رکود سود بیشتری از حد انتظار را گزارش کرد، غافلگیرکننده بود. 

سرمایه‌گذاران از این شرایط استقبال کردند، اما در میان نگرانی برخی از برنامه‌های برنارد لونی، مدیر اجرایی سابق، برای « ارایه تصویر جدید» بریتیش پترولیوم به عنوان یک شرکت انرژی صفر تا سال ۲۰۵۰ میلادی ادامه دارد.

 شرکت‌های نفتی همچنان به واریز سخاوتمندانه به حساب سهامداران ادامه می‌دهند، زیرا سرمایه گذاران با فشار فزاینده ای برای واگذاری سهام خود مواجه هستند. 

اعتراضات علیه شرکت‌های نفتی و کنفرانس‌های زیست محیطی در سال‌های اخیر به صورت فزاینده‌ای گسترده تر شده است، زیرا حامیان محیط زیست خواستار اقدامات گسترده تر در زمینه آب و هوا هستند.

 آنها همچنین با مخالفت گروه‌هایی روبرو شده‌اند که شرکت‌ها را به سود بردن از جنگ روسیه متهم کرده‌اند، چرا که میلیون‌ها خانواده به دلیل هزینه‌های بالای انرژی دچار بحران هزینه‌های زندگی شده‌اند.

آلیس هریسون، یکی از فعالان اجتماعی می گوید: بحران انرژی جهانی یک گنج پول نقد برای شرکت‌های سوخت فسیلی بوده است. این شرکت‌ها به جای سرمایه گذاری سود بی سابقه خود در انرژی های پاک، در حال دوبرابر کردن پرداخت های توسعه صنعت نفت و گاز و سهامداران هستند. 

با این حال، دوباره میلیون‌ها خانواده نمی‌توانند در زمستان امسال خانه‌های خود را گرم کنند و کشورهای سراسر جهان همچنان از رویدادهای شدید آب و هوایی ناشی از فاجعه آب و هوایی رنج خواهند برد. این اقتصاد سوخت فسیلی است و به نفع ثروتمندان بازی شده است.

برخی از گروه‌های سبز بر این باورند که پاداش‌های سودآور سهامداران برای منحرف کردن سرمایه‌گذاران از واکنش عمومی علیه صنعت نفت و تغییر نهایی سیاست‌های دولت به دور از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود.

 اما دیتر هلم، استاد سیاست های اقتصادی در دانشگاه آکسفورد و مشاور سابق دولت معتقد است این پرداخت ها نشان می دهد که صنعت در مورد سودآوری آینده خود مطمئن است.

هلم از کتاب منتشر شده خود در سال ۲۰۱۷ میلادی  استفاده کرد تا توضیح دهد که صنعت نفت چگونه ممکن است به تهدید وجودی کنش اقلیمی واکنش نشان دهد. او پیشنهاد کرد که در یک استراتژی «برداشت و خروج»، شرکت‌ها احتمالاً تا جایی که ممکن است ارزش بیشتری را برای سهامداران خود پرداخت کنند، در حالی که هزینه‌های سوخت‌های فسیلی آینده خود را کاهش می‌دهند.

برای این که چنین شود، باید باور داشته باشید که گذار انرژی در حال وقوع است و تقاضا برای سوخت های فسیلی کاهش خواهد یافت. این شرکت‌ها مقدار زیادی را در پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود سهام بزرگ‌تری را تقسیم می‌کنند، زیرا مطمئن هستند که سود زیادی خواهند داشت. و وقتی به وضعیت پیشرفت آب و هوای فعلی خود نگاه می کنیم، چه کسی می تواند بگوید که آنها اشتباه می کنند؟

به گفته تحلیلگران، رکورد پرداخت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تا میزان زیادی با افزایش شدید بازخرید سهام تقویت شده است. بازخرید سهام به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا بدون تعهد بلندمدت تغییر در سیاست تقسیم سود، افزایش سود را با سرمایه‌گذاران تقسیم کنند. آنها همچنین به کاهش تعداد سهام در بازار کمک می کنند که اجرای سیاست های سود سهام آینده را "ارزان تر" می کند. 

در ایالات متحده، غول شورون یک برنامه بازخرید ۷۵ میلیارد دلاری را رهبری می کند و پس از آن عدد ۵۰ میلیارد دلاری اکسون موبیل قرار دارد. در اروپا، آنی و اکویینور به صورت گسترده ای بازخریدها را و تا 20٪ از جریان های نقدی حاصل از عملیات افزایش داده اند، اگرچه سود سهام در اولویت آنها باقی مانده است. 

پیش‌بینی می‌کنیم که شل و بی پی در سال ۲۰۲۴ میلادی 15 تا 18 درصد از جریان نقدی را به سود سهام و حدود 25 درصد را به بازخرید اختصاص دهند. تحلیلگران انتظار دارند صنعت نفت و گاز از جایگاه خود به عنوان بخشی که بیشترین سود سهام را در سال 2024 میلادی پرداخت می کند، صرف نظر کند و به رتبه دوم پس از بانک ها سقوط کند.
 

منبع: www.ehn.org
مترجم: محسن داوری
شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۳۵
کد مطلب: 36827
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *