۰

افزایش شدید هزینه انتقال نفت در دریای سرخ

میز نفت - هزینه حمل برخی سوخت‌ها از خاورمیانه به آسیا به دنبال افزایش تنش‌ها در دریای سرخ ۱۸۲ درصد افزایش یافته است.
نفتکش | میز نفت
نفتکش | میز نفت
به گزارش میز نفت ، هزینه حمل برخی سوخت‌ها از خاورمیانه به آسیا از دوازدهم ژانویه 182 درصد افزایش یافته است. اختلال در جریان حمل و نقل از طریق دریای سرخ همچنان باعث نگرانی شرکت‌های کشتیرانی است.

نرخ کشتی‌هایی که در حال حاضر نفتا را از خاورمیانه به آسیا حمل می‌کنند، تقریباً 3 برابر شده و به 83 هزار دلار در روز رسیده است. در حالی که فقط 11 روز پیش برابر با 30 هزار دلار در روز بود. از نفتا برای تولید بنزین و برخی پلاستیک‌ها استفاده می‌شود.

بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی از فرستادن کشتی‌هایشان به دریای سرخ خودداری می‌کنند و ترجیح می‌دهند مسیر طولانی‌تر و گران‌تر را در پیش بگیرند. شرکت شل یکی از شرکت‌های نفتی است که سفر کشتی‌های خود از طریق دریای سرخ را به دنبال تهدید یمن برای مورد هدف قرار دادن کشتی‌های بیشتر، لغو کرده است.

هزینه حمل و نقل از سایر مسیرها هم افزایش قابل توجهی داشته است. هزینه حمل برخی سوخت‌ها از کره جنوبی به سنگاپور بیشترین افزایش را از ژوئن 2022 داشته و نرخ حمل و نقل از خاورمیانه به شرق آفریقا هم بسیار بالا رفته است. هزینه کشتیرانی از اروپا به آمریکا هم به بالاترین رقم از ماه مارس رسیده است.

رسانه‌ها هفته گذشته اعلام کردند نفتکش‌های حامل 9 میلیون بشکه نفت خام از عربستان و عراق با تاخیر به مقصد خواهند رسید، چون مجبورند مسیر دورتر را از آفریقا در پیش بگیرند که دو هفته به زمان سفر آنها می‌افزاید.

تنش‌ها در منطقه به عنوان تشدید حمله یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ بالا گرفته است. یمن اعلام کرده علاوه بر کشتی‌های عازم فلسطین اشغالی، کشتی‌های آمریکایی را هم در پاسخ به حمله هفته گذشته آمریکا و انگلیس به یمن مورد هدف قرار می‌دهد. در نتیجه هزینه حمل و نقل نفت خام و سایر محصولات افزایش قابل توجهی خواهد داشت.



منبع : تسنیم
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب: 36951
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *