۰
بیانیه جدیدی که صادر شد:

آرش متعلق به اعراب است!

میز نفت - کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز یکشنبه ادعا کردند که منابع میدان نفتی آرش، تنها متعلق به کویت و عربستان است.
آرش متعلق به اعراب است!
به گزارش میز نفت، به نوشته میدلیست نیوز، کشورهای عضو شورای همکاری در بیانیه پایانی نشست خود در ریاض بر این مساله تاکید کردند. بیانیه این نشست، هرگونه ادعا مبنی بر داشتن حق در میدان آرش به جز کویت و عربستان را رد کرده است.

بیانیه پایان نشست شورای همکاری اشاره دارد که مالکیت منابع این میدان به صورت مشترک تنها متعلق به کویت و عربستان است.

میدان آرش یکی از میادین گازی است که در سال جاری مناقشاتی برای بهره برداری از آن بین سه کشور ایران، کویت و عربستان وجود داشته است، اما با نگاهی به سوابق تاریخی مذاکرات ایران و کویت نشان می‌دهد در طول مذاکرات دو کشور از ۶۰ سال پیش، بر سر تعیین مرزهای آبی و همکاری مشترک در برداشت از این منابع گازی، همواره سران دو کشور حق کشور مقابل را برای سهم‌داشتن در این منابع عظیم گازی به‌رسمیت شناخته‌اند.

سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان چهل و چهارمین نشست خود در دوحه قطر ادعاهای واهی خود علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص پرونده میدان گازی آرش را تکرار کردند و این بار پا را فراتر گذاشته و در پایان این نشست در بیانیه‌ای مدعی شدند که مالکیت میدان گازی مشترک آرش (الدره) متعلق به عربستان و کویت است و تنها این دو کشور حق بهره برداری از منابع آن را دارند.

در حالی سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، حق مسلم ایران در این میدان گازی را نادیده گرفته‌اند و به صورت یکجانبه، منابع ایران را بین دو کشور عربستان و کویت تقسیم کرده‌اند که اسناد رسمی مذاکرات کویت و ایران نشان می‌دهد که سالهاست این دو کشور، توسعه این میدان را مشروط و در انتظار مشخص شدن مرز آبی گذاشته‌اند.

در سال ۱۹۶۲ در میانه خلیج فارس ذخایر عظیم گازی کشف شد که حجم آن ۳۵ تا ۶۰ تریلیون فوت‌مکعب (۶۰ هزار میلیارد فوت‌مکعب) تخمین زده شده است، این میدان که بین دو کشور ایران و کویت مشترک شناخته شد، در سمت ایران با نام "آرش" و در سمت کویت با نام "الدره" نامیده می‌شود.
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۰۹
کد مطلب: 37287
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *