۰

جزئیات پرونده قضایی یک غول نفتی

میز نفت - صنعت نفت‌ نقشی حیاتی در تامین انرژی دارد اما انتشار گازهای گلخانه‌ای چالش بزرگی است. آیا شرکت‌ها مسئولیت خود را در مورد تغییرات آب و هوایی نادیده می‌گیرند؟
شل | میز نفت
شل | میز نفت
به گزارش میز نفت ، صنعت نفت‌وگاز نقش مهمی در سیستم انرژی جهانی ایفا می‌کند. در سال ۲۰۲۲، نفت‌وگاز حدود 55 درصد از تقاضای انرژی اولیه جهان را به خود اختصاص داده بودند. با این حال، تولید، حمل‌ونقل و فرآوری نفت‌وگاز نیز منبع قابل توجهی از انتشار گازهای گلخانه‌ای است و بر تغییرات آب و هوایی اثر می‌گذارد.

در سال ۲۰۲۲، عملیات مربوط به نفت‌وگاز 5.1 میلیارد تن معادل دی‌اکسید کربن (CO2) منتشر کرد که حدود 15 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با انرژی را شامل می‌شد.آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) خواستار کاهش 50 درصدی شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای از عملیات نفت و گاز تا سال 2030 است.

پیش‌بینی می‌‌شود شدت انتشار گاز و نفت تا پایان این دهه 50 درصد کاهش یابد. این کاهش، همراه با کاهش کلی مصرف نفت‌وگاز، منجر به کاهش 60 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از عملیات نفت و گاز تا سال 2030 می‌شود و در صورت تحقق می‌تواند خبر خوبی برای مقابله با بحران تغییرات آب و هوایی باشد.

با این حال، شرکت شل اعلام کرد در صورت افزایش قیمت‌ها حمایت خود را از انتقال به انرژی پاک کاهش می‌دهد.

مقاومت شل در برابر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

 شرکت نفتی شل در حال تجدیدنظرخواهی در حکم دادگاه هلند است که این شرکت را موظف به کاهش سریع‌تر انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌کند. وکلای شل در اولین روز درخواست تجدیدنظر در لاهه گفتند که حکم سال 2021 که به این غول نفت و گاز دستور می‌دهد تا سریع‌تر گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد، مبنای قانونی ندارد، بی اثر و معکوس خواهد بود و می‌تواند عواقب فاجعه باری برای هلند داشته باشد.

آنها می‌گویند که اگر مردم عادی به دلیل افزایش قیمت‌ها، قادر به تامین هزینه انرژی خود نباشند، حمایت از انتقال انرژی کاهش خواهد یافت.شل همچنین می‌گوید که این حکم پیامدهای امنیتی عرضه انرژی را در نظر نگرفته است.

اتهام: بی‌توجهی به تغییرات آب و هوایی

این شرکت در سال 2021 توسط یک سازمان غیردولتی به دلیل فقدان توجه ویژه به تغییرات آب و هوایی به دادگاه کشیده شد.

شل استدلال می‌کرد که وقتی سه قاضی سه سال پیش حکم دادند که این شرکت باید تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا 45 درصد کاهش دهد، به طور کامل پیامدهای انتقال انرژی را در نظر نگرفتند.

وکیل شل اعلام کرد که دادگاه در مورد استطاعت و امنیت عرضه نیز کوتاهی کرده است. در صورت اعتراض هر یک از طرفین، پرونده می‌تواند به دیوان عالی هلند ارجاع داده شود.

این پرونده به عنوان یک پرونده مهم در زمینه تغییرات آب و هوایی تلقی می‌شود و می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای دیگر شرکت‌های نفتی و گازی داشته باشد.

علاوه بر شل، دو سازمان غیردولتی Milieudefensie و Milieu en Mens نیز در این پرونده حضور دارند. محاکمه تا 12 آوریل ادامه می‌یابد. حکم نهایی دادگاه تجدیدنظر احتمالاً در نیمه دوم سال جاری صادر می‌شود و نتیجه آن برای فعالان حوزه تغییرات آب و هوایی اهمیت دارد.


منبع : تجارت‌نیوز
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب: 37465
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *