۰
رویترز گزارش داد:

استقبال اوپک از تمدید مذاکرات

افزایش صادرات نفت خام ایران باعث خواهد شد بهای جهانی نفت که از ماه ژوئن بیش از ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده بود، باز هم تحت فشار قرار بگیرد. این موضوع در صورت تحقق، همچنین می توانست اصطکاک های میان ایران و عربستان سعودی به عنوان دو عضو بزرگ اوپک را افزایش دهد.
استقبال اوپک از تمدید مذاکرات
به گزارش «ميزنفت»، خبرگزاری رویترز در گزارشی از نیویورک به قلم «کریستوفر جانسون» و «جسیکا رسنیک - آلت» نوشت:

بسیاری از وزرای کشورهای عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که روز پنجشنبه در وین با یکدیگر دیدار خواهند کرد، احتمالا به صورت نامحسوس از این موضوع قدردان خواهند بود که کشورهای قدرتمند جهان با تهران به موافقتنامه هسته ای دست پیدا نکردند. بدین ترتیب هر گونه احتمال احیای صادرات نفت خام ایران تا شش ماه دیگر وجود نخواهد داشت.

ایران و شش کشور قدرتمند جهان روز دوشنبه با یکدیگر توافق کردند مهلت گفتگوهای دوجانبه را تا تاریخ سی ام ژوئن سال ۲۰۱۵ تمدید کنند. پیشتر روز دوشنبه به عنوان ضرب الاجل طرفین برای دستیابی به موافقتنامه جهت حل جنجال ۱۲ ساله بر سر برنامه هسته ای این کشور تعیین شده بود.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز دوشنبه اعلام کرد اختلافات و شکاف های موجود، کاهش پیدا کرده است و مواضع دو طرف در حال نزدیکتر شدن به یکدیگر است. این در حالی است که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در این باره گفت اختلافات عمده همچنان برقرار است.

ناتوانی دو طرف در دستیابی به یک موافقتنامه، فعلا باعث شده است یک عامل پیچیده بالقوه که در نشست روز پنجشنبه ممکن بود پیش روی اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت قرار بگیرد، از بین برود؛ چگونه صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران را که به واسطه تحریم ها از سال ۲۰۱۲ کاهش پیدا کرده بود، هضم کنند؟

افزایش صادرات نفت خام ایران باعث خواهد شد بهای جهانی نفت که از ماه ژوئن بیش از ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده بود، باز هم تحت فشار قرار بگیرد. این موضوع در صورت تحقق، همچنین می توانست اصطکاک های میان ایران و عربستان سعودی به عنوان دو عضو بزرگ اوپک را افزایش دهد.

«کارستن فریتزچ» تحلیلگر ارشد نفت و کالا در بانک «کامرزبانک» فرانکفورت در این باره گفت عربستان سعودی به هیچ وجه خواستار کاهش میزان صادرات خود نیست تا بدین ترتیب، جایی برای افزایش صادرات ایران فراهم کند.

با این وجود، تاخیر در افزایش صادرات نفت خام ایران کمک چندانی به این نشست حساس اوپک نخواهد کرد.

«فریتزچ» در این باره گفت تمدید مهلت مذاکرات هسته ای ایران باعث خواهد شد «عربستان سعودی در نشست اوپک در روز پنجشنبه، آسانتر با کاهش صارات نفت موافقت کند.» این موضوع می تواند اندکی باعث افزایش بهای نفت در بازار شود.

اما «طارق زهیر» کارشناس موسسه سرمایه گذاری «تایچ کپیتال» در نیو یورک، دیدگاه متفاوتی دارد. وی در این باره گفت با حذف یک عامل کاهنده بهای نفت در بازار، اوپک ممکن است دیگر مجبور نباشد واکنش سریع از خود نشان دهد.

بهای نفت خام آمریکا در آستانه برگزاری نشست اوپک، ۷۷ سنت در هر بشکه کاهش یافت. این در حالی است که این میزان کاهش برای نفت خام برنت برابر با ۷۶ سنت بود.

«علی النعیمی» وزیر نفت عربستان سعودی روز دوشنبه وارد وین شد. وی در واکنش به تحولات اخیر اعلام کرد «هیچ وقت به این اندازه خوشحال نبوده است». وی از پاسخ دادن به هر گونه پرسش درباره بهای نفت خودداری کرد.

تاجران نفت خود را برای افزایش احتمالی صادرات نفت خام ایران آماده کرده بودند. ایران اکنون سومین تولید کننده بزرگ نفت خام اوپک پس از عربستان سعودی و کویت شمرده می شود و روزانه دو میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه نفت خام را تولید می کند. ایران اکنون نزدیک به یک میلیون بشکه نفت خام را در روز صادر می کند. این رقم پیش از اعمال تحریم ها علیه ایران، دو میلیون بشکه در روز بود.

خطرپذیری ها برای بازارهای نفتی ممکن است اکنون به سمتی دیگر تمایل پیدا کند. برخی از سناتورهای آمریکایی اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده اندکه می تواند به کاهش بیشتر صادرات نفت خام ایران منتهی شود. این سناتورهای آمریکایی خواستار اعمال تحریم های بیشتر و سختگیرانه تر علیه ایران شده اند.

«رابرت منندز» سناتور دموکرات ایالت نیو جرسی و «مارک کرک» سناتور جمهوریخواه ایالت ایلینوی، از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواسته اند رویکردی سختگیرانه را در قبال تهران در پیش بگیرند. آنها اعلام کرده اند در صورتی که از موافقتنامه با ایران راضی نباشند، برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران اقدام خواهند کرد.

«مایکل کوهن» تحلیلگر موسسه «بارکلیز» در این باره گفت: «خریداران بسیار مشتاق هستند تا بدانند تاثیراین تحولات بر عرصه ژئوپولتیک چگونه است. به عقیده من بسیاری بر این باور بوده اند که ادامه گفتگوهای دو طرف، سودمند تر است.»

وی افزود: «موضوع مهمتر آن است که آیا کنگره آمریکا، بخش هایی از لایحه ارائه شده توسط کرک - منندز را اجرا خواهد کرد یا نه.»
سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب: 3934
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *