۰
بررسی دلایل فنی سوزاندن گاز در پالایشگاه ها

چرا گاز در فلر می سوزد؟

اهش و همچنين بازيابي اين گاز، مستلزم توسعه فناوري و توجيه اقتصادي کاهش ميزان فلرينگ و بازيابي گازفلر است. اگرچه بازيابي و کاهش توليدگاز فلر به صورت مستقيم به حفاظت از محيط زيست و افزايش سطح سلامت منتهي مي شود.
چرا گاز در فلر می سوزد؟ - میز نفت
چرا گاز در فلر می سوزد؟ - میز نفت
ابوذر منصوری/ بنابر آخرين اطلاعات برداشته شده سال ۲۰۱۲ ميلادي توسط سيستم ماهواره اي NOAA-GGFR تخمين زده ميشود ميزان گازهاي سوزانده شده (Flare) يا در جو رها(Vent) درحدود ۱۴۴ ميليارد متر مکعب تخمين زده شده است. با فرض ۱۵۰ ميلياردمترمکعب گازفلر (که به مقدار تخمين ماهواره اي و ميانگين تخمين هاي بيشينه و کمينه نزديک مي باشد) اين حجم عظيم گاز که در حدود ۵ درصد توليد ساليانه گازطبيعي در جهان مي باشد، از يک سو باعث آلايندگي و ايجاد مشکلات زيست محيطي و سلامت شده و از سوي ديگر اين گاز که مي تواند به بخشي از درآمد پالايشگاه تبديل شود، سوزانده مي شوند.

سهم کشورهای در حال توسعه از کل گازهای فلر شده در جهان بیش از ۸۵ درصد است و این کشورها بر مبنای ساختار بازرگانی و عدم تکنولوژی کافی در صنایع پائین دستی نفت از عمده ترین تولید کنندگان نفت و گاز در جهان برای صادرات هستند. سوزاندن گازها در فلر در بین کشورهای الجزایر، آنگولا، اندونزی، ایران، مکزیک، نیجریه، روسیه و ونزوئلا بیشتر از سایر کشورهای تولید کننده نفت و گاز است.

*دلایل فلرینگ
با همه زيان هاي ناشي از فلرکردن گاز در تاسيسات مربوط به مراحل اکتشاف، توليد و پالايش نفت خام و گازطبيعي؛ به دلايل متعددي از زمان کشف اين دو حامل انرژي تا حدود دهه ۱۹۷۰ ميلادي بخشي از گازطبيعي به همراه گازهمراه نفت خام فلر شده و اراده جدي براي بازيابي آن وجود نداشته است. آن  طورکه از فلرکردن و هدر رفتن مقدار زيادي حامل انرژي و همچنين آلوده کردن محيط زيست مي توان برداشت نمود،
همه واقعيت هاي مربوط به اين موضوع نیست. واقعيت اين است که عمليات فلرگاز در تأسیسات نفتی، پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمیائی به منظور ایمنی کارکنان و تجهیزات موجود در محل اتفاق می افتد. در واقع گازهای فلر هنگامی تولید می شوند که فرایندها عملکرد کاملی نداشته باشند در نتیجه عوامل زیر باشد.

• تغییر در خوراک ورودی
• نقص فنی تجهیزات
• تعمیر و نگهداری نامناسب
• اشتباهات انسانی
• انحراف از رویه بهره برداری
• قطع جریان برق
• بهره برداری بیش از ظرفیت طراحی
• اقتصادي نبودن جمع آوري ناشي از پراكندگي و دور دست بودن ميادين و يا كم بودن مقدار گاز توليدي
• كيفيت گاز توليدي و عدم امكان مصرف گاز توسط مشتركين

از طرف ديگر کاهش و همچنين بازيابي اين گاز، مستلزم توسعه فناوري و توجيه اقتصادي کاهش ميزان فلرينگ و بازيابي گازفلر است. اگرچه بازيابي و کاهش توليدگاز فلر به صورت مستقيم به حفاظت از محيط زيست و افزايش سطح سلامت منتهي مي شود، اما تا زماني که توجيه اقتصادي و زمان مناسب بازگشت سرمايه و همچنين فناوري اقتصادي و دردسترس وجود نداشته باشد، اين گازها همچنان خواهند سوخت.اين دلايل چه در بخش عدم توجه به کاهش توليدگازهاي فلر و چه در بخش ساخت تاسيسات بازيابي گازفلر به مسائل مهمتري نظير فرهنگ، فناوري، بازار، قانون و قراردادها و درنهايت باورها و اولويت هاي دولت ها مربوط مي شود.
يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 5043
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *