۰
دیپلماسی گازی روسیه با چینی ها

تشدید اختلاف توکیو و پکن با گاز روسی

... چین از این حمایت نفع خود را برای تضمین امنیت تامین انرژی خود مد نظر دارد؛ این کشور سال گذشته بعد از ۱۰ سال مذاکره برای انتقال گاز روسیه به چین یک قرارداد بزرگ ۳۰ ساله حدود ۴۰۰ میلیارد دلاری امضا کرد.
تشدید اختلاف توکیو و پکن با گاز روسی
به گزارش «ميزنفت»، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم کلی اولسن از پکن نوشت: 

پکن روز یکشنبه با اعلام حمایت از روسیه در برابر تحریم های غربی، انتقاد از ژاپن و مطرح کردن روابط برابر با آمریکا بر بلندی پروازی های خود به عنوان قدرت دیپلماتیک تاکید کرد. 

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در کنفرانس خبری سالانه خود در حاشیه نشست مجمع ملی خلق بر همه کشمکش های عادی رژیم کمونیست اشاره کرد. 

وی از یک طرف بر حمایت خلل ناپذیر پکن از دوستان و متحدان قدیمی خود به ویژه روسیه به رغم رویکرد این کشور درباره بحران اوکراین و کره شمالی به رغم دلخوری از تمایلات جنگ طلبانه پیونگ یانگ تاکید کرد. 

وزیر امور خارجه چین از طرف دیگر به روابط برابر با آمریکا تاکید کرد. 

شی جینپینگ، رئیس جمهور چین قرار است سال ۲۰۱۵ به آمریکا سفر کند.
وانگ یی گفت: « رهبران ( آمریکا و چین ) جهش جدیدی به تلاش های خود برای ایجاد شیوه بی سابقه در روابط بین قدرت های بزرگ خواهند داد .» 

وی این گفتگو را صریح اما نا محدود خواند و گفت: « چین و آمریکا دو کشور بزرگ هستند. اینکه بین آنها اختلاف نظری وجود نداشته باشد غیر ممکن است .» 

در حالی که آمریکا در پی تشدید تحریم های اقتصادی علیه روسیه به علت تشدید اوضاع اوکراین است چین برای تقویت حمایت از مسکو تاکید کرد. 

در شرایطی که اقتصاد روسیه به علت تحریم های غرب و سقوط بهای نفت در شرایط دشواری قرار دارد این کمک در بهترین شرایط صورت می گیرد. 

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد « همکاری عملی بین چین و روسیه در راستای رسیدن به نتایج پر سود برای دو طرف یک ضرورت دو جانبه است. شرایط برای گسترش این روابط همراه است .» 

پکن از این حمایت نفع خود را برای تضمین امنیت تامین انرژی خود مد نظر دارد.
پکن سال گذشته بعد از ۱۰ سال مذاکره برای انتقال گاز روسیه به چین یک قرارداد بزرگ ۳۰ ساله حدود ۴۰۰ میلیارد دلاری امضا کرد. 

وانگ یی اعلام کرد دو کشور برای اینکه مبادلات تجاری دو جانبه سالانه خود را از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر ببرند « به سختی تلاش خواهند کرد .» 

مبادلات تجاری آمریکا و چین سال ۲۰۱۴ به ۹۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید. 

یی اعلام کرد به علاوه « ما به هماهنگی راهبردی برای برقراری صلح و امنیت ادامه خواهیم داد .» 

چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد به صورت سنتی از روسیه، همسایه خود به ویژه درباره بحران سوریه حمایت می کند. هر دو کشور عضو دایم شورای امنیت هستند. 

وانگ یی مثل همیشه مواضع سخت گیرانه خود را علیه ژاپن، دشمن قسم خورده پکن در مباحث دیپلماتیک به علت تنش درباره حاکمیت بر یک مجمع الجزایر و اختلاف تاریخی مرتبط با جنگ جهانی دوم تکرار کرد. 

وزیر امور خارجه چین اعلام کرد شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در صورتی که صداقت خود را درباره مسئولیت تاریخی ژاپن ثابت نکند به مراسم هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم که پاییز امسال در پکن برگزار می شود، دعوت نخواهد شد. 

وی هشدار داد: « این مسئله همواره روابط چین - ژاپن را با تنش رو به رو کرده است. کسانی که در توکیو قدرت را در دست دارند باید به تعهدات خود عمل کنند .» 

وانگ یی درباره اختلاف سرزمینی با فیلیپین و ویتنام در دریای چین جنوبی هر نوع مذاکره را رد کرد و گفت: « ‌چین درباره جزایر و صخره هایی که متعلق به خود می داند اقدامات لازم را انجام می هد و آن را قانونی و توجیه پذیر می داند .» 

وزیر امور خارجه چین در نهایت « بر دوستی سنتی » با کره شمالی تاکید و اعلام کرد « این دوستی با اختلاف نظرهای موقت تحت تاثیر قرار نخواهد کرد اما این حمایت ابدی نخواهد بود .» 

پکن، متحد بسیار نزدیک پیونگ یانگ از ثبات در شبه جزیره کره به علت تنش شدید ناشی و غیر قابل پیش بینی اقدامات پیونگ یانگ نگران است.
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب: 5524
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *