۰
نگاهی دیگر به محصول تولیدی سیراف

نفتا؛ محصول پر دردسر سیراف

پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز قرار است تا قبل از افتتاح کامل واحدهای بنزین سازی نفتا را به عنوان یکی از محصولات خود به فروش برساند، بدین ترتیب حجم قابل توجهی برای عرضه نفتا توسط ایران شکل خواهد گرفت و سخت شدن کار بازاریابی و فروش برای هر پالایشگاه¬های سیراف و ستاره خلیج فارس را بهمراه خواهد داشت.
نفتا؛ محصول پر دردسر سیراف
محمود احمدی / اما و اگرها در پروژه سیراف؛ نفتا به عنوان محصول اصلی این پالایشگاه ها طی یک سال گذشته از بازار و همچنین از قیمت مناسبی برخوردار نبوده است به طوری که مطابق گزارشات دفتر امور بین الملل شرکت ملی نفت در برخی دوره‌های زمانی قیمت این فراورده در فوب خلیج فارس حتی از قیمت نفت خام اوپک هم پایین‌تر رفته است.از طرفی نفتا در بازار مصرف داخلی که بیشترین مصرف را در پتروشیمی ها دارد، با مازاد عرضه نسبت به تقاضا مواجه است. 

به گزارش «ميزنفت»، طرح پالایشی سیراف که در تیرماه ۹۳ و از طریق یک فراخوان عمومی توسط وزارت نفت ارائه شد طرحی است که در آن هشت پالایشگاه به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه، در هر روز مجموع ۴۸۰ هزار بشکه میعانات گازی حاصل از فازهای جدید پارس جنوبی را پالایش خواهند کرد. 

تعدد اظهار نظرهای متفاوت از اینکه محصولات پالایشگاه های سیراف با هدف بازارهای خارجی یا داخلی طرح ریزی شده اند، شاید نشاندهنده این باشد که هنوز برنامه ریزی درستی در این زمینه انجام نشده است. صادق آبادی مدیر عامل شرکت زیرساخت طرح سیراف که مکررا از بازار بین المللی نفتا و احداث پالایشگاه سیراف در نزدیکی بندر و امکان صادرات فراورده سخن گفته بود، اخیرا عنوان کرده است:«نفتا می تواند برای یک دوره بلند مدت خوراک صنایع پتروشیمی و صنایع تکمیلی پتروشیمی را تامین کند.» 

این در حالی است که به دلیل عدم سیاست گذاری صحیح وزارت نفت در توسعه صحیح صنعت پتروشیمی، همه طرح های آتی توسعه این صنعت از نوع پتروشیمی های گازی با خوراک گاز طبیعی هستند و در مورد پتروشیمی های مایع که نفتا را به عنوان خوراک مصرف می کنند هیچ طرحی در دست اقدام نیست. 

با این حساب شکی نیست که برنامه کوتاه مدت وزارت نفت برای نفتای حاصل از طرح پالایشی سیراف، صادرات این فراورده است. از طرفی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز قرار است تا قبل از افتتاح کامل واحدهای بنزین سازی نفتا را به عنوان یکی از محصولات خود به فروش برساند، بدین ترتیب حجم قابل توجهی برای عرضه نفتا توسط ایران شکل خواهد گرفت و سخت شدن کار بازاریابی و فروش برای هر پالایشگاه¬های سیراف و ستاره خلیج فارس را بهمراه خواهد داشت.
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب: 6650
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *