۰
۱
کمیسیون انرژی این هفته از وزیر نفت سئوال می‌کند

شفاف نبودن فروش نفت و ظهور بابک زنجانی‌ها

یک عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه موضوعات مهمی در حوزه نفت، افکار عمومی را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: وزیر نفت این هفته با حضور در کمیسیون انرژی، باید به پرسش‌های نمایندگان درباره موضوعات مختلفی از قبیل بابک زنجانی‌های دوم و سوم، قراردادهای نفتی، بی توجهی به شرکت‌های داخلی و استفاده نکردن از توان آنها، پاسخ دهد.
شفاف نبودن فروش نفت و ظهور بابک زنجانی‌ها
احمد سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار «ميزنفت» در توضیح برخی اخبار درباره بابک زنجانی دوم و سوم افزود: موضوعاتی در این زمینه در برخی از رسانه‌ها مطرح شده و اگرچه شخص وزیر نیز به صورت صریح این اخبار را تکذیب کرده است، ولی باید توضیحاتی مفصلی به افکار عمومی بدهد.

نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس نهم تصریح کرد: مباحث متعددی درباره نفت وجود دارد که وزیر نفت باید درباره آنها به نمایندگان مجلس توضیح دهد.

وی با بیان اینکه وزارت نفت هم‌اکنون وزارتخانه پیچیده و پر ابهامی است، گفت: حاشیه های وزارت نفت بسیار زیاد است و به نظر می‌رسد این وزارتخانه در بخش های مختلف به بررسی، تحقیق و تفحص نیاز دارد.
 
*زنگنه در باره عدم شفافیت در فروش نفت توضیح دهد
این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه وزیر نفت و بعضی از مدیران وی در هفته جاری در کمیسیون انرژی حضور خواهند یافت، تأکید کرد: مباحث مختلفی از قبیل عدم شفافیت در قراردادهای نفتی، رونمایی از قراردادهای نفتی جدید، بی‌توجهی به توان داخلی شرکت‌های ایرانی، فساد مالی در نفت و بی‌توجهی به توسعه مخازن مشترک از جمله موضوعاتی است که وزیر نفت باید در کمیسیون انرژی درباره آنها به نمایندگان مردم توضیح دهد.

وی با بیان اینکه عدم شفافیت در بحث فروش نفت، باعث ظهور بابک زنجانی‌ها می‌شود، افزود: پرسش‌های زیادی درباره صنعت نفت و معضلات آن در میان اعضای کمیسیون انرژی و دیگر نمایندگان مجلس وجود دارد که وزیر نفت باید به همه آنها پاسخ دهد.

سجادی همچنین توضیح داد: از دیگر موضوعاتی که اعضای این کمیسیون انرژی مجلس به طور جدی پیگیر آن هستند، موضوع پرونده‌های فساد مالی و به خصوص عدم شفافیت در فروش نفت در این وزارتخانه است. موضوع بابک زنجانی های دوم و سوم و همچنین عدم شفافیت در قراردادهای نفتی از دیگر موضوعاتی است که نمایندگان در باره آنها از زنگنه توضیح می‌خواهند.
 
*سهم گاز خودمان را از ترکمنستان می‌خریم!
این عضو کمیسیون انرژی با انتقاد از بی‌توجهی به توسعه مخازن مشترک گازی و نفتی بیان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته هیچ توجهی به توسعه این مخازن نشده و همه توجه‌ها در این زمینه در حد شعار باقی مانده است و در دولت یازدهم نیز تا به امروز تحولی در این زمینه مشاهده نشده است، در حالی که همسایگان ایران به سرعت در حال استخراج از این منابع مشترک هستند.

وی ادامه داد: برای نمونه هم‌اکنون در مخزن مشترک گازی ایران با ترکمنستان در شمال شرق کشور، ترکمنستان چندین برابر ایران از مخزن دولت‌آباد گاز برداشت می‌کند و ایران تا به امروز تنها سه حلقه چاه در این میدان برای استحصال گاز حفر کرده است.

سجادی با بیان اینکه هم‌اکنون ترکمنستان سهم گازمان را از میدان مشترک برداشت می‌کند و به خودمان می‌فروشد، گفت: خرید و واردات روزانه حدود 20 میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان و فروش و صادرات همین میزان گاز به ترکیه، هنر نیست. گازی که ترکمنستان از مخزن مشترک استحصال می‌کند، همان سهم خودمان است که در شرایط حاضر ناچاریم برای به دست آوردن آن، هزینه کنیم.
 
*اشتغال‌زایی برای خارجی‌ها و بیکاری دکل‌های حفاری ایرانی
وی با انتقاد از تقویت نگاه برون‌گرایانه و اجنبی‌پسندی در میان مسئولان صنعت نفت و اشتغال‌زایی برای خارجی‌ها افزود: متأسفانه وضعیت به گونه‌ای است که بنا به گزارش‌های دریافتی کمیسیون انرژی، شرکت‌های هندی و چینی با انعقاد قراردادهایی، دکل‌های حفاری خود را به ایران آورده‌اند و اکنون در پروژه‌های مختلف در حال فعالیت هستند، این در حالی است که دکل‌های خشکی و دریایی شرکت‌های ایرانی و کارکنان آنها بیکارند و دستمزد آنها به شرکت‌های خارجی داده می‌شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم همچنین در واکنش به برخی از موضوعات مطرح شده از سوی مسئولان عالی‌رتبه دولت مبنی بر گم شدن 35 میلیارد دلار از پول فروش نفت یادآور شد: اینکه عده‌ای با رصد اخبار برخی رسانه‌های خاص، با هدف فرافکنی، عدد و رقم‌های عجیب و غریبی را در باره دلارهای نفتی گمشده اعلام می‌کنند و موجب تشویش افکار عمومی می‌شوند، باید در برابر مردم احساس مسئولیت کنند و برای ارائه این آمارها، اسناد و مدارک روشن و مستدلی را به مراجع قانونی ارائه دهند.
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 7882
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


درویش
United States
آقا جان چه جوری آخه بگم!!!!!!! بیکاری کردن دکل ایرانی اگه برا اون کارگر بدبخت آب نداره ولی بجاش استخدام دکل صهیونیستی برا بعضی آقایون نون داره!!!!!!!! اونم چه نونی!!!!!!!!!!!! حالا هر وقت نمایندگان محترم به کرسنت و استات اویل و....... رسیدگی کردند به این جور کارا هم رسیدگی میکنند...... اصلا اون کارگر ایرانی چه اهمیتی داره مهم راضی بودن اجنبی و رسیدن حق دلالی و پورسانت بعضی هاست....