۰

درخواست کیهان از وزارت نفت

در حالی وزارت نفت به دنبال برگزاری بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کنفرانس نفتی ایران در یک دهه اخیر در لندن است که دولت انگلیس کارنامه سیاهی در تعامل با دولت و ملت ایران دارد و امکان برگزاری این کنفرانس در داخل کشور نیز هست.
درخواست کیهان از وزارت نفت
به گزارش «ميزنفت»، کیهان نوشت:

 یکی از بخش‌های اصلی اقتصاد کشور که دولت به دنبال جلب سرمایه‌گذاری خارجی در آن می‌باشد، بخش انرژی و به خصوص صنایع نفت و گاز است. برای تسهیل در اجرای این امر وزارت نفت در دو سال اخیر قراردادهای نفتی ایران را با هدف افزایش جذابیت آن‌ها برای شرکت‌های خارجی مورد بازبینی و اصلاح قرار داده و نوع جدیدی از قراردادها را با عنوان ‌IPC تدوین کرده است. کنفرانس رونمایی از این قراردادهای جدید نفتی قرار است اواخر آذرماه سال جاری در لندن برگزار شود و علاوه بر معرفی این مدل قراردادی، 50 پروژه نفتی و گازی به ارزش 185 میلیارد دلار به شرکت‌های خارجی معرفی می‌شود.

یکی از سوالات و انتقاداتی که درباره این کنفرانس مطرح بوده، مکان برگزاری آن است. بیژن زنگنه، وزیر نفت در کنفرانس خبری سوم شهریورماه درپاسخ به سوالی درباره این موضوع گفت: «نمی‌دانم برای شرکت در کنفرانس لندن کدام شرکت‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، اما تصور می‌کنم سمینار داغی خواهد شد و همه خواهند آمد، اما از من نشنیده بگیرید که ترجیح می‌دهیم اصل سمینار در تهران باشد و در لندن تکرار شود اگرچه می‌دانیم که بعضی شرکت‌ها به تهران نخواهند آمد.»

درباره این اظهارات وزیر نفت نکات زیر قابل ذکر است:

1- دولت انگلیس در عرصه‌های گوناگون از جمله صنعت نفت، کارنامه سیاهی در تعامل با دولت و ملت ایران دارد. چپاول منابع نفتی کشور پیش از ملی شدن صنعت نفت، تحمیل قراردادهای استعماری دارسی و 1919، مشارکت در ترور دانشمندان هسته‌ای و پیش‌قدمی در تحریم بانک مرکزی، تنها بخش‌هایی از این سیاهه را تشکیل می‌دهد. بر این اساس برگزاری این کنفرانس به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کنفرانس نفتی ایران در یک دهه اخیر در لندن به بهانه حضور دفاتر شرکت‌های بین‌المللی در این شهر، منطقی و قابل قبول نیست. به خصوص که بخشی از اهمیت و اعتبار این کشورهای غربی در مناسبات بین‌المللی ناشی از این گونه توجهات از سوی سایر کشورهاست این در حالی است که برگزاری این نوع سمینارها در سایر شهرهای جهان مسبوق به سابقه است و به عنوان مثال،  کنفرانس‌های مشابهی در سال‌های اخیر در شهرهایی مانند رم، کوالالامپور، استانبول و دوبی برگزار شده است.

2- همان‌طور که وزیر نفت صراحتا بیان کرده است مهم‌ترین دلیل وزارت نفت برای برگزار نکردن کنفرانس رونمایی از قراردادهای جدید نفتی در ایران، احتمال عدم حضور برخی شرکت‌های خارجی است. این در حالی است که در سال‌های اخیر و به خصوص بعد از توافق هسته‌ای وین، بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا برای ورود به صنعت نفت ایران ابراز تمایل کرده‌اند و با حضور در ایران به مذاکره با مدیران وزارت نفت پرداخته‌اند. در چنین شرایطی، اگر این سمینار به جای انگلیس در داخل کشور برگزار شود، با استقبال مناسب این شرکت‌ها روبه‌رو خواهد شد. به علاوه، با قراردادهای جدید نفتی، شرایط جذاب‌تری برای حضور شرکت‌های خارجی در صنایع نفت و گاز ایران ایجاد شده است. در این شرایط، این نگرانی وجود دارد که اگر شرکتی برای آگاهی یافتن از جزئیات و شرایط قراردادهای جدید نفتی و آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران حاضر به حضور در کشورمان نباشد، چگونه می‌توان انتظار داشت که برای سرمایه‌گذاری در ایران حضور پیدا کند! بنابراین ضروری است وزارت نفت مکان برگزاری این کنفرانس مهم را به داخل کشور تغییر دهد. با توجه به تسهیلات ویژه مناطق آزاد برای مسافران خارجی از جمله عدم نیاز به صدور روادید و همچنین امکانات موجود، پیشنهاد می‌شود جزیره کیش به عنوان مکان برگزاری این کنفرانس در نظر گرفته شود.

 
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب: 8880
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *