۰
بحران مالی در عربستان تشدید شد

احضار منابع از سراسر جهان

یک روزنامه انگلیسی نوشت: عربستان سعودی که با کسری بودجه سنگینی به خاطر کاهش قیمت جهانی نفت روبرو شده است، ده ها میلیارد دلار از منابع مالی و ارزی خود را از صندوق های بزرگ سرمایه گذاری جهان خارج کرده است.
احضار منابع از سراسر جهان
توصيه مطلببه گزارش «ميزنفت»، فایننشال تایمز نوشت:

 بانک های عربستان نیز که با کمبود شدید نقدینگی روبرو هستند، در ماه های اخیر مجبور به استقراض از طریق چاپ اوراق قرضه شده اند.


قیمت نفت طی یک سال گذشته به نصف کاهش یافته است و هم اکنون به حدود 50 دلار در هر بشکه رسیده است. کاهش قیمت نفت دولت های خاورمیانه منطقه را مجبور کرده است تا منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق انتشار اوراق قرضه تامین کنند.

به اعتقاد برخی کارشناسان و تحلیلگران مالی، آژانس پولی عربستان سعودی طی شش ماه گذشته 50 تا 70 میلیارد دلار از منابع مالی خود را از صندوق های سرمایه گذاری خارج کرده اند.

تنها طی هفته گذشته عربستان سعودی مقادیر زیادی از منابع مالی و ارزی خود را از صندوق های سرمایه گذاری خارج کرده است.

آمارهای رسمی نشان می دهد که میزان پس انداز در بانک های عربستان سعودی طی ماه های ژوئن تا جولای 4.53 میلیارد دلار کاهش یافته است.

گرچه بخشی از این منابع مالی خارج شده از صندوق های سرمایه گذاری، برای جبران کسری بودجه استفاده شده است ولی بانک مرکزی عربستان نیز بخشی از این پول را در بازارهای کم خطرتر سرمایه گذاری کرده است.

البته عربستان سعودی تنها کشور خلیج فارس نیست که با کمبود شدید نقدینگی روبرو شده است. بانک های قطری نیز طی ماه های ژوئن تا جولای با کاهش 6.6 میلیارد دلاری پس اندازها مواجه شده اند. این رقم برای بانک های امارات متحده عربی نیز 1.2 میلیارد دلار برآورد شده است.
دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب: 9277
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *