۰

شرایط اقتصادی عربستان بدون روتوش

عربستان سعودی به علت حمله به یمن، کمک مالی به گروه های مسلح در سوریه بعلاوه کاهش قیمت نفت با کسر بودجه شدیدی مواجه شده است.
شرایط اقتصادی عربستان بدون روتوش - میز نفت
شرایط اقتصادی عربستان بدون روتوش - میز نفت
به نقل از  شبکه تلویزیونی المنار، تا جایی که ابراهیم العساف وزیر امور مالی این کشور ناگزیر از اعتراف به این کسر بودجه و اعلام انتشار اوراق قرضه به منظور جبران کسر بودجه دولت شد.

زینب عزیر گزارشگر این شبکه در گزارشی در این زمینه گفت، عربستان سعودی زیر بار فشار اقتصادی بزرگی قرار گرفته است. کسری روزافزون بودجه عمومی این کشور در سال جاری موجب شد صندوق بین المللی پول پیش بینی کند کسربودجه این کشور حدود 130 میلیارد دلار می رسد و علل به وجود آمدن این کسر بودجه نیز متعدد است. کاهش قیمت نفت، به عنوان علت اصلی این کسر بودجه در نظر گرفته می شود. همین مسئله دولت عربستان سعودی را بر آن داشت ماه گذشته اوراق قرضه ای را به مبلغ بیش از 5 میلیارد دلار به بانک بفروشد تا بتواند این کسر بودجه عظیم را پوشش دهد.

ابراهیم العساف وزیر امور دارایی عربستان سعودی تلاش کرد شدت این بحران را کم کند. وی بر قدرت عربستان برای تحمل نوسانات قیمت نفت تاکید و اعلام کرد دولت به انتشار اوراق قرضه ادامه می دهد تا کسر بودجه خود را جبران کند و ممکن است پیش از پایان سال جاری میلادی تعدادی اوراق قرضه با همین هدف منتشر کند. آن طور که این وزیر سعودی توضیح داد، این کسر بودجه، دولت را به سمت کاهش هزینه های غیرضروری سوق داده است. در اینجا این سئوال مطرح می شود که آیا کاهش قیمت نفت تنها عامل بحران مالی عربستان سعودی است؟

جنگ عربستان سعودی علیه یمن، عامل دیگری در کاهش ذخایر مالی این کشور است چرا که ریاض در این جنگ علاوه بر خسارات نظامی و مادی فراوان، اساسا هزینه های مالی این جنگ را نیز متحمل می شود زیرا رهبری یک ائتلاف منطقه ای را برعهده دارد و این ائتلاف مستلزم تامین هزینه های گروه های مسلح یمنی است که ریاض آنها را مدیریت و پشتیبانی می کند. عربستان سعودی همچنین کمک های مالی در اختیار تعدادی از کشورهای عربی و غیرعربی قرار می دهد تا این کشورها در جنگ یمن مشارکت کنند یا دست کم حمایت سیاسی از آن به عمل آورند. علاوه بر آن باید به انعقاد قراردادهای هنگفت عربستان با کشورهای غربی اشاره کرد که هدف بخشی از آنها تضمین سکوتشان در قبال ادامه این جنگ و تجاوزاتی است که به گفته برخی ناظران در یمن مرتکب شده است.

در نبود هرگونه اعداد و ارقام رسمی درباره هزینه های جنگ جاری علیه یمن، به عنوان نمونه هزینه استفاده از هواپیماهای جنگی سعودی که هر روز به این کشور عربی حمله می کنند ماهانه دست کم 175 میلیون دلار برآورد شده است. گزارش های نهاد پولی عربی عربستان سعودی حاکی است دولت سعودی ظرف 3 ماه نخست سال جاری میلادی، بالغ بر 25 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را با هدف مقابله با هزینه های فزاینده از این حساب بیرون کشیده است. این در حالی است که با ادامه این جنگ، جریان سرمایه گذاری در منطقه خلیج فارس ، به علت بازنگری در اولویت بندی تخصیص بودجه های دولتی به نفع هزینه های نظامی تحت تاثیر قرار گرفته است.
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۷
کد مطلب: 8821
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *