۰

بحران در مناطق نفتخیز نیجریه

گروه بین المللی بحران سه شنبه هشدار داد خشونت ها احتمالا در جنوب نیجریه ازسرگرفته می شود و این مسئله ممکن است بازهم اقتصاد این کشور را که پیش از این از سقوط قیمت های نفت و شورش بوکوحرام در شمال آسیب دیده است ، شکننده تر کند.
بحران در مناطق نفتخیز نیجریه
به گزارش «ميزنفت» به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروه بین المللی بحران در گزارشی تاکید کرد:« خشونت ها در دلتای نیجر ممکن است در آینده ای نزدیک دوباره سردرآرد ،‌مگر اینکه دولت نیجریه به سرعت برای پاسخگویی به شکایاتی که از چندین سال پیش وجود دارد ،‌وارد عمل شود.»

این سازمان غیر دولتی هشدار داد:« ازسرگیری خشونت و جرایم مرتبط با نفت در دلتای نیجر می تواند به طور جدی امنیت ملی و ثبات اقتصادی نیجریه را که پیش از این به سبب شورش بوکوحرام و کاهش درآمدهای نفتی تضعیف شده است ، متزلزل کند.»

این منطقه باتلای جنوب نیجریه که اکثر طلای سیاه نخستین تولید کننده نفت آفریقا از آن استخراج می شود یکی از بزرگترین پرونده های امنیتی محمود بوهاری رئیس جمهوری نیجریه را پس از گروه بوکوحرام در شمال شرقی تشکیل می دهد.

دلتای نیجر از سال 2006 تا 2009 شاهد موجی از حملات خشونت آمیز و گروگان گیری هایی علیه کارکنان و تاسیسات گروه های نفتی بود که موجب کاهش شدید تولید نفت از دو میلیون و 600 هزار بشکه به یک میلیون بشکه در روز شد.

جنبش رهایی دلتای نیجر و دیگر گروه های منطقه اعلام می کنند مبارزه ای را به نفع تقسیم بهتر ثروت های ناشی از بهره برداری نفت انجام می دهند.

سال 2009 حدود 30 هزار نفر از شورشیان پذیرفتند سلاح های خود را به زمین گذارند و توافقنامه عفو را امضا کردند که به ویژه شامل پرداخت مستمری و دوره های آموزشی است.

اعتبار این برنامه عفو امسال پایان می یابد و شورشیان قدیمی بارها تهدید کرده اند در صورتی که توافقنامه جدیدی امضا نشود،‌سلاح های خود را به دست می گیرند.
سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب: 9312
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *