۰
به بهانه محیط زیست

لغو قرارداد نفتی اسرائیل با امارات

وزارت حفاظت محیط زیست اسراییل می گوید: ورود ده ها نفتکش به تفرجگاه ایلات دریای سرخ باعث ایجاد آلودگی می شود لذا قرارداد اسرائیلی ها با امارات لغو می شود.
نمایی هوایی از ظروف ذخیره نفت شرکت خط لوله ایلات اشکلون در کوه های نزدیک شهر بندری ایلات اسرائیل در دریای سرخ (AFP) | میز نفت
نمایی هوایی از ظروف ذخیره نفت شرکت خط لوله ایلات اشکلون در کوه های نزدیک شهر بندری ایلات اسرائیل در دریای سرخ (AFP) | میز نفت
به گزارش میز نفت، وزارت حفاظت از محیط زیست اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد که طبق قراردادی که با شرکت های امارات متحده عربی برای انتقال نفت خام از خلیج فارس به اروپا از طریق خاک اسرائیل برنامه ریزی شده بود، اجازه ورود نفتکش ها به تفرجگاه ایلات در دریای سرخ را نخواهد داد.

تامار زندبرگ، وزیر حفاظت محیط زیست در بیانیه ای گفت: «ما مانع ورود ده ها نفتکش به خلیج ایلات شدیم» و افزود که اسرائیل «در دوران بحران آب و هوایی به پل آلودگی تبدیل نخواهد شد».
این اعلامیه می‌تواند منجر به لغو این توافق به عنوان یکی از بزرگترین توافق‌هایی که پس از عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و امارات در سال گذشته به دست آمد، گردد.

فعالان محیط زیست از دادگاه عالی اسرائیل درخواست کرده بودند تا از این توافق جلوگیری کند.

این قرارداد که بین یک شرکت دولتی اسرائیلی و سرمایه‌گذارانی با مالکان اماراتی و اسرائیلی چندی پیش امضا شد، اجازه می‌دهد نفت تخلیه‌شده از نفتکش‌ها در بندر ایلات دریای سرخ از سراسر اسرائیل در یک خط لوله ساخته شده تا سواحل مدیترانه منتقل شود.

دولت نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه در پاسخ به درخواست دادگاه عالی گفت که در این پرونده مداخله نخواهد کرد و در عوض به وزارت حفاظت از محیط زیست اجازه می دهد تا نقش نظارتی خود را در محدود کردن فعالیت هایی که خطرات زیست محیطی ایجاد می کنند، ایفا کند.

به گزارش رویترز، وزیر انرژی اسرائیل پیشتر با اشاره به خطرات زیست محیطی برای صخره های مرجانی شکننده ایلات با این توافق مخالفت کرده بود.

شرکت دولتی اسرائیلی درگیر در این معامله، شرکت خط لوله ایلات اشکلون (EAPC) اعلام کرده که این قرارداد "مزایای ژئوپلیتیکی و اقتصادی قابل توجهی برای اسرائیل و شهروندانش دارد".

این شرکت اعلام کرده که متعهد به حفاظت از محیط زیست است و به گفتگو با وزارت حفاظت از محیط زیست در مورد فعالیت های خط لوله خود ادامه خواهد داد. شرکت اماراتی شریک در این معامله، حاضر به گفتگو با خبرنگار رویترز نشده است. 
 
 
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب: 32029
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *