۰
تغییر مسیر ابوظبی

​امارات؛ سنگاپور جدید خاورمیانه

میز نفت - دولت امارات متحده قصد دارد با توسعه فعالیت های لجستیکی خود در صنعت نفت خاورمیانه، خود را به عنوان یک قدرت منطقه ای مطرح کند.چیزی بیه به سنگاپور.
شرکت ادنوک | میز نفت
شرکت ادنوک | میز نفت
به گزارش میز نفت، وزن ژئوپلیتیکی امارات متحده عربی به ویژه در سال جاری به صورت تصاعدی افزایش یافته است. با خروج پرابهام ایالات متحده در دولت بایدن از ژئوپلیتیک بزرگتر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، ولیعهد امارات، محمد بن زاید آل نهیان تلاش مي كند تا به سرعت کشورش را به یک ابرقدرت منطقه ای تبدیل کند. با افزايش رقابت هاي ژئوپلیتیک منطقه اي، امارات متحده عربی اينك در تلاش است تا سلطه خود را بر تجارت بین المللی و خدمات لجستیکی خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین بازار تجارت و بازرگانی منطقه مستحکم کند.

در دهه های اخیر، کشور امارات متحده عربی همواره در فهرست ۱۰ دارنده بیشترین ذخایر نفت خام دنیا قرار داشته است. حدود 10 درصد ذخایر طلای سیاه جهان ما در این کشور کوچک دارد، هرچند با سقوط قیمت نفت، این شیخ نشین نیز با چالش های اقتصادی دور از انتظاری روبرو شده است.

گفته می شود تغییر کابینه این کشور و مدیرعامل شرکت ملی نفت ابوظبی ادنوک نیز با هدف عبور از این دوره پرفراز و نشیب انجام شده است. پیش بینی های کارشناسان نشان می دهد ذخایر نفت کشور امارات متحده عربی ۵۰ سال دیگر پایان خواهد یافت. رهبران امارات نیز با درک واقعیت های حاکم معتقدند در پیش گرفتن تصمیم های درست می تواند آینده ای چشمگیر برای شهروندان کشورشان به ارمغان آورد.

هم اینک نیمی از تولید ناخالص داخلی امارات به بخش نفت اختصاص دارد. به نظر می رسد با گام نهادن به سوی تحقق رویکرد تبدیل امارات از یک دولت نفتی به یک دولت انرژی، آنان در مسیری درست گام نهاده اند. در سایه رکود جهانی حاکم بر حوزه اکتشاف و تولید، شرکت های فعال در صنعت نفت و گاز وادار شده اند تا دیگربار توجه خود را به کعبه صنعت نفت معطوف نمایند: خاورمیانه.

محمد جمعه الشمیسی، مدیر عامل گروه بنادر ابوظبی مي گويد: این شرکت قصد دارد توافقنامه های همکاری بین المللی را برای بررسی چشم اندازها و اتحادها در بازارهای منطقه ای و بین المللی امضا کند. الشمسی در گفتگو با خبرگزاری امارات اعلام كرده که سرمایه‌گذاری‌های این گروه به امارت کمک می‌کند تا موقعیت خود را به عنوان حامی مهم تجارت بین‌المللی و خدمات لجستیکی، در راستای پنج توافقنامه استراتژیک مشترک تقویت کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که گروه بنادر ابوظبی با تشکیل 13.7 درصد از تولید ناخالص داخلی غیرنفتی ابوظبی در سال 2020 ميلادي، به ایجاد بیش از 200000 شغل در امارات متحده عربی و مدیریت 55 درصد از کل مناطق صنعتی کشور به اقتصاد ملی اين شيخ نشين کمک می کند.

 *سرعت گرفتن موفقيت اقتصادی امارات 

 توافقنامه های مشارکت استراتژیک امضا شده اماراتي ها با هدف تقویت روابط عمیق امارات متحده عربی با كشورهاي منطقه و همچنین حمایت از برنامه های توسعه جهانی گروه بنادر ابوظبی با استفاده از موقعیت استراتژیک بندر عقبه اردن به عنوان یک مرکز تجارت منطقه ای در دریای سرخ برای جذب گردشگر از اروپا است. الشمسی خاطرنشان کرده که گردشگران همیشه مشتاق بازدید از عقبه، وادی روم و پترا اردن هستند.

به گفته مدیرعامل گروه بنادر ابوظبی، امارات و اردن حدود 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری متقابل دارند و پروژه های آتی ارزش دارایی های اماراتی را در اردن افزایش خواهد داد. گروه بنادر ابوظبی متعهد به تقویت همکاری خود با شرکت های پیشرو در اردن و کمک به دستیابی به آرزوهای آنها برای تقویت جایگاه عقبه به عنوان یک مرکز منطقه ای برای تجارت، لجستیک، حمل و نقل و گردشگری است.ما اطمینان داریم که این پروژه ها تنها آغاز همکاری های مثمر ثمر آینده است.

این امر نه تنها وابستگی تجارت و بازرگانی بین‌المللی به امارات را افزایش می‌دهد، بلکه سهم اقتصاد غیروابسته به صادرات نفت خام را نیز سرعت مي بخشد.

بندر خلیفه، بندر زاید، بندر مصفا، پایانه‌های فجیره، بندرهای اجتماعی، بندر کامسار و ترمینال کروز ابوظبی از جمله 11 بندر و پایانه‌ای هستند که تحت مالکیت ابوظبي در امارات و گینه هستند. در منطقه صنعتی خلیفه ابوظبی، بزرگترین سازمان تجاری، لجستیک و تجاری صنعتی یکپارچه خاورمیانه، بیش از 550 کیلومتر مربع از مناطق صنعتی را مدیریت می کند.

در ماه‌های اخیر، مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌ها را در سراسر منطقه برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در صنایع حمل‌ونقل و دریایی امضا کرده است. این شرکت در ماه سپتامبر برای بررسی گزینه های سرمایه گذاری با شرکت عمومی بنادر عراق به توافق رسید. گروه مصری برای پایانه های چند منظوره، بازوی تجاری وزارت حمل و نقل مصر و بازرگانی امارات متحده عربی نيز در ماه نوامبر توافق نامه ای را برای توسعه و راه اندازی یک پایانه چند منظوره در بندر صفاگا در دریای سرخ امضا کردند.


نويسنده: آبهيوداي سيسوديا
مترجم: محسن داوري
منبع: www.tfiglobalnews.com
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 32187
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *