۰
بزرگترین تاجر نفت جهان:

چراغ سبز آمریکا به صادرات نفت ایران

میز نفت در حالی که توافق جدید پیرامون موضوع هسته ای ممکن است تحریم‌های آمریکا بر صادرات انرژی ایران را کاهش ‌دهد، نشانه ای از موفقیت آمیز بودن مذاکرات بین تهران و قدرت‌های جهانی دیده نمی شود بطوریکه تاجران نفت هیچ امیدی به توافق ندارند.
ویتول | میز نفت
ویتول | میز نفت
به گزارش میز نفت، بلومبرگ نوشت:

مایک مولر، رئیس بخش آسیا شرکت ویتول، در پادکستی که توسط شرکت اطلاعات خلیج فارس مستقر در دبی تهیه شده است، گفت: «آمریکا ممکن است اجازه دهد نفت ایران با محدودیت کمتری به بازار عرضه شود چرا که چشم پوشی کردن از سرازیر شدن بشکه های نفت ایران در بازار، بهتر از افزایش بیش از حد بنزین در بازار آمریکا باشد».

آمریکا ماه گذشته نفت یک کشتی با پرچم ایران را در سواحل یونان مصادره کرد که چند روز بعد تهران دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس توقیف کرد. اما به گفته مولر، این اقدام واشنگتن بعید است که نشانه آغاز توقیف نفتکش های بیشتر توسط ایالات متحده باشد.

ایران صادرات نفت را در سال جاری افزایش داده است که بیشتر آنها به چین ختم شده است. به گفته تحلیلگران انرژی، یک توافق هسته ای جدید منجر به ورود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت اضافی در روز به بازارهای بین المللی می شود که برای کاهش قیمت ها کافی است. جمهوری اسلامی همچنین حدود 100 میلیون بشکه نفت روی آب دارد که می تواند به سرعت تزریق کند.

قیمت نفت خام در سال جاری بیش از 50 درصد افزایش یافته و به 120 دلار در هر بشکه رسیده است که بیشتر به دلیل حمله روسیه به اوکراین است. در حالی که بسیاری از جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌ها مخالف هرگونه لغو تحریم‌های ایران هستند، بایدن برای کاهش قیمت بنزین که به طور متوسط ​​به بیش از 4.80 دلار در هر گالن در ایالات متحده رسیده است، تحت فشار زیادی قرار دارد.

مولر در این باره گفت تصمیم روز پنجشنبه اوپک پلاس - یک گروه 23 کشوری از تولیدکنندگان به رهبری عربستان سعودی و روسیه - برای تسریع افزایش تولید بعید است تاثیر زیادی روی کاهش قیمتها داشته باشد. به این دلیل که بسیاری از اعضا برای پمپاژ بیشتر تلاش خواهند کرد و صادرات مسکو ممکن است به دلیل تحریم‌های ناشی از جنگ در اوکراین کاهش یابد.

او گفت که بین کشورهای ثروتمند و فقیرتر نیز دوگانگی در حال ظهور است. برخی از آسیایی‌ها مانند مالزی و سنگاپور با کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در حال افزایش تقاضا هستند. سایر کشورها از جمله پاکستان و سریلانکا که برای پرداخت هزینه واردات سوخت با مشکل مواجه شده است، با کاهش تقاضا روبرو هستند.

مولر گفت: این داستان دو جهان است. دنیای مرفه تعطیلات خود را می گذراند و سوخت جت می سوزاند. اما تأثیر در جاهای دیگر بسیار عمیق تر است. شکاف بین اقشار مرفه و کشورهایی که توانایی کمتری برای پرداخت کالاها دارند در حال تبدیل شدن به بسیار شدید است.
 
 
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۴۷
کد مطلب: 33127
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *