۰
صفر درصد؛ مجموع پیشرفت طرح های پتروشیمی

روایت درجا زدن پتروشیمی در استان فارس

میز نفت - سال ها از تصویب احداث پتروشیمی های فارس که دولت نهم مجوز احداث ۱۱ پتروشیمی آن را در استان صادر کرد،می گذرد؛ قرار بود که استان فارس با استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل هایی که دارد به سمت صنعتی شدن گام بردارد. اما باوجود بیش از یک دهه از آن زمان اما هنوز گره ای از مشکلات پتروشیمی‌های فارس باز نشده است.
روایت درجا زدن پتروشیمی در استان فارس
به گزارش میز نفت، در ابتدای طرح احداث این پتروشیمی ها کارشناسان امر اعلام کردند که از این پروژه ها با مشکلات تأمین خوراک، تأمین آب مورد نیازو جانمایی نادرست مواجه هستند و هرچه پیش رفت این مشکلات نه تنها حل نشد بلکه با خشکسالی فارس و نیاز به تامین آب مورد نیازعرصه برای ساخت پتروشیمی در استان تنگ تر شد البته این تنها مشکلات پیش روی پتروشیمی ها نبود. 

*آخرین وضعیت پتروشیمی‌های فارس

در چند سال گذشته خبرهایی از انتقال پتروشیمی و نیروهای کار از فارس به شهرهای جنوبی کشور هم به گوش رسید. البته برخی هم از نداشتن اراده سرمایه گذار برای احداث و راه اندازی پتروشیمی های فارس خبر دادند و گفتند که راه اندازی پتروشیمی صرفه اقتصادی برای سرمایه گذار ندارد و هزینه خرید تجهیزات پتروشیمی‌ها بالاست.

در مردادماه سال جاری بود که محمدهادی ایمانیه استاندار فارس اعلام کرد: برنامه ریزی شده تا ۴۰ پروژه کلان فارس مجدداً مورد بررسی قرار گیرد و درراستای رفع مشکلات آنها اقدام شود. از مهمترین پروژه هایی که باید صورت گیرند احداث پتروشیمی است لذا باید گفت آخرین وضعیت احداث پتروشیمی در شهرستان‌های داراب، فیروزآباد، فسا، جهرم، کازرون و نورآباد ممسنی بررسی و تصمیمات لازم برای طراحی و احداث درراستای فعال شدن ساخت پروژه ها اتخاذ شده است.

بر اساس آنچه که اعلام، مقرر شد که پتروشیمی فیروزآباد که در همان زمین مسطح و فنس‌کشی شده ۲۰۰ هکتاری با جذب سرمایه‌گذاربرای احداث شهرک صنایع پایین دستی پتروشیمی آغاز شد، در مورد پروژه داراب نیز بیان شد که شرایط برای جذب سرمایه‌گذار فراهم است.

*احداث طرح های پتروشیمی با ساز و کار جدید

آنطور که مسئولان استانداری فارس اعلام کردند در رابطه با احداث پتروشیمی فسا و جهرم هم مقرر شد که مرز مشترک این دو شهرستان زمینی برای احداث پتروشیمی در نظرگرفته شود اما معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس در گفت وگو با بازار در رابطه با آخرین وضعیت پتروشیمی‌های استان بیان کرد: طی این سال‌ها احداث پتروشیمی‌های فارس شامل داراب، فسا، جهرم و فیروزآباد با مشکلات و چالش های زیادی مواجه بوده و برخی بر این باور بودند که احداث این پتروشیمی‌ها صرفه اقتصادی ندارد و سرمایه گذار حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نیست.

محمود رضایی با اشاره به طرح موضوعاتی مانند جانمایی نامناسب این پتروشیمی‌ها گفت: با طرح این موضوع چاره اندیشی برای رفع آن آغاز شد که در نهایت مقرر شد که دو پتروشیمی جهرم و فسا در مرز مشترک این دو شهرستان، پتروشیمی داراب در مکان معین و پتروشیمی فیروزآباد با احداث شهرک پتروشیمی در پایین دست راه اندازی شود. از سوی دیگر باید گفت زیرساخت ها طراحی شده و طی چند مدت اخیر با پیگیری های انجام شده طراحی های لازم برای زیرساختها انجام و مقرر شده که عملیات اجرایی مطابق جانمایی های جدید آغاز شود.

وی با بیان اینکه احداث این پتروشیمی ها توسط قرارگاه خاتم در حال پیگیری است، اظهارکرد: با اقداماتی که طی چند مدت اخیر در راستای جانمایی های جدید، تامین آب، خوراک و... انجام شد به طور حتم راه اندازی این پروژه‌ها نسبت به گذشته شدنی‌تر است همچنین باید گفت که بی شک نیروهای متخصص برای پتروشیمی ها در استان فارس وجود دارد که این امر در زمینه اشتغالزایی توفیقات بسیاری را به همراه دارد.

*عزم جدی برای راه اندازی پتروشیمی‌ها

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس احداث پتروشیمی‌ها در استان فارس را به عنوان پروژه‌های حائز اهمیت اقتصادی دانست و ادامه داد: این پتروشیمی ها بامشارکت بخش خصوصی ساخته می شود بر این اساس، ساخت پتروشیمی ها یکی از اقدامات مهم و ضروری در راستای صنعتی شدن و توسعه استان به شمار می رود و مسئولان استانی به دنبال این هستند تا هر چه سریعتر تکلیف احداث پتروشیمی های استان فارس مشخص شود.

رضایی با اشاره به اینکه نزدیکی استان به بندرگاه‌ها در کنار ویژگی‌های ذاتی که در این استان وجود دارد می‌تواند این استان را به یکی از قطب‌های تولیدات صنایع پتروشیمی در سطح کشور تبدیل کند، از عزم جزم برای راه اندازی این پتروشیمی ها خبرداد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه استان فارس باید صنعتی شود، به بازار گفت: برای اینکه صنعت این استان از گردونه رقابت با صنایع دیگر استان‌ها عقب نماند نیاز است که گام‌های اساسی برای رشد صنایع برداشته شود.

جعفر قادری بیان کرد: استان فارس باید از ظرفیت بنادر صادراتی همجوار مانند بوشهر، عسلویه و بندرعباس بیشتر استفاده کند و دراین راستا ضرورت دارد که احداث پتروشیمی‌ها به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر احداث پتروشیمی های فارس با چالش های بسیاری روبه رو بوده، ادامه داد: طی ۱۳ سال فعالیت قابل توجهی در راستای ساخت پتروشیمی های فارس صورت نگرفته و میزان پیشرفت این پروژه ها صفر درصد است که نشان دهنده نبود همت لازم برای ساخت پتروشیمی‌ها بوده است.

*پتروشیمی های فارس امروز اولویت هستند

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ساخت پتروشیمی‌های فارس در حال حاضر به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: در این راستا علاوه بر جانمایی های جدید برای پتروشیمی های داراب، فسا، جهرم و فیروزآبادمقرر شده که قرارگاه خاتم احداث این پروژه ها را دنبال کند.

قادری با تأکید بر اینکه در دنیای اقتصادی امروز سوددهی پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بیان کرد: هدف از احداث این پتروشیمی‌ها اشتغال و ارزش‌افزوده است و باید با این دسته از اقدامات کاری کرد که فارس به سمت صنعتی شدن قدم بردارد.

وی افزود: اگر فارس صنعتی شود می‌تواند زمینه‌ساز رشد و بالندگی کشور شده زیرا بسیاری از صنایع بزرگ کشور راغب هستند دراستان فارس سرمایه‌گذاری کنند و این سرمایه‌گذاری باعث ایجاد فرصت‌های شغلی متعددی در استان می شود و این مهم نه‌تنها استان فارس را بهره‌مند خواهد کرد بلکه استان‌های هم‌جوار نیز می‌توانند از اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیمی که در استان فارس صورت گرفته استفاده کنند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با این حال با توجه به اقدامات انجام شده در راستای احداث پتروشیمی‌ها انتظار می رود که فارس سرعت خود را در راه صنعتی شدن افزایش دهد و امید است با ارائه طرح‌های مدون سرمایه‌گذاری مشکلات این طرح نیز برطرف شده و ثمرات آن را کشور تجربه کند.

منبع: خبرگزاری بازار
يکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب: 34872
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *