۰
گزارشی جالب از اویل پرایس

بزرگترین اکتشافات نفت جهان

میز نفت - اویل پرایس در گزارشی به بررسی تاریخ اکتشافات نفت در جهان پرداخته است؛ از آمریکا تا باکو و خاورمیانه. بزرگترین اکتشافات نفت جهان در این گزارش تشریح شده است.
کشف مفن | میز نفت
کشف مفن | میز نفت
به گزارش میز نفت، اویل پرایس نوشت:

بسیاری بر این باورند که آغاز صنعت نفت در ایالات متحده با کشف چاه Titusville در پنسیلوانیا در دهه 1860 رقم خورد اما در واقع یک دهه قبل، چندین اکتشاف نفتی کلیدی در آذربایجان به ثبت رسیده است.

در سال 1846 یک چاه نفت در باکو، پایتخت امروز آذربایجان حفر شد؛ در آن زمان، آذربایجان بخشی از امپراتوری شوروی بود. به این ترتیب می توان گفت ‌نفت در دهه 1820 در باکو کشف شد و باکو به دلیل ثروت نفتی‌اش، نام شهر سیاه را از آن خود کرد.

ذخایر نفتی آذربایجان را تا امروز حدود 7 میلیارد بشکه تخمین‌ زده‌اند این کشور بیش از 800 هزار بشکه در روز تولید می‌کند که بخش اعظم آن صادر می‌شود چرا که مصرف داخلی کشور در مقایسه با تولید آن بسیار ناچیز است.
 
داستان اولین چاه در آمریکا
در سال 1859، مردی به نام «ادوین دریک» اولین چاه نفت را در آمریکا حفر کرد. بر اساس منابع تاریخی، این چاه اولین چاهی بود که عملاً حفر شد.

Titusvilleپنسیلوانیا، آغاز رسمی صنعت نفت آمریکا را رقم زد. اولین چاه کمتر از 70 فوت عمق داشت و در نهایت ایالات متحده را به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل کرد. چهار ماه پس از این کشف، یک مرد ماجراجوی دیگر به نام لین برت شروع به جستجوی نفت در بخش شرقی تگزاس، در منطقه ‌ی به نام Oil Springs  کرد. اما هنوز این نفت کشف نشده بود که در محل حفر چاه، جنگ داخلی و جدایی تگزاس از اتحادیه پیش آمد و کار متوقف شد.

 پس از پایان جنگ داخلی، کار حفاری از سر گرفته شد و در سال 1866 اولین چاه نفت در تگزاس حفر شد. اما چاه نفت Spindletop از دو چاه قبل مشهورتر است که یکی از بزرگترین اکتشافات نفتی جهان محسوب می‌شود.

در 10 ژانویه 1901، نفت خام از تپه Spindletop  در تگزاس فوران کرد و این چاه در نهایت به تولید شگفت انگیز 100 هزار بشکه در روز رسید که در آن دوران معمول نبود. اگر اکتشاف «اویل اسپرینگز» آغاز تولید نفت در تگزاس بود، Spindletop  به آن اضافه شد تا در نهایت به صنعت امروزی تبدیل شد.
 
*نفت خاورمیانه چگونه کشف شد؟
گرچه در باور عموم اینطور به نظر می‌رسد که اولین چاه نفت خاورمیانه در عربستان کشف شده اما واقعیت این است که اولین چاه نفت در ایران کشف شد. ایران امروزی، یک مرد بریتانیایی تبار به نام «ویلیام ناکس دارسی»، که یک امتیاز 60 ساله از دولت ایران دریافت کرده بود، اولین چاه نفت را در ایران کشف کرد.

این عملیات در سال 1903 آغاز شد اما کار حفاری، توسط جورج برنارد رینولدز که یک مهندس برجسته نفت بود از قبل انجام شد. نفت در مسجد سلیمان و در سال 1908 کشف شد و در سال 1928 به اوج تولید رسید. این کشف منجر به ایجاد شرکتی شد که ما اکنون به عنوان BP می شناسیم. به طرز شگفت انگیزی، این میدان تا به امروز هم تولید می‌کند، اما انتظار می‌رود سال 2024 آخرین سال تولید آن باشد.
سه دهه پس از کشف میدان مسجد سلیمان، مهندسان آمریکایی شرکت «استاندارد اویل» به نفت شبه جزیره بیابانی عربستان سعودی حمله کردند. سال 1938 بود و هیچ کس نمی‌دانست که ستاره‌ی نفتی جدیدی در حال تولد است.

کشف نفت در شهر «ظهران» تا آن زمان بزرگترین کشف تاریخ بود و همه چیز را نه فقط برای عربستان سعودی بلکه برای جهان تغییر داد. این کشور از یک مردم عمدتاً عشایری که نگران امور جهانی نبودند، به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شد و این تاج را برای چندین دهه حفظ کرد.

در عین حال، اکتشاف «ظهران» یک گام دیگر در مسیر خاورمیانه برای تبدیل شدن به   تأمین کننده بزرگ نفت جهان بود. به دنبال آن اکتشافاتی در عراق، کویت و امارات متحده عربی صورت گرفت که برخی از آنها تا به امروز بزرگترین مخازن تاریخ هستند.

میدان ساحلی «بولیوار» در سال 1917 توسط شل کشف شد و هنوز هم یکی از بزرگترین میدان‌های جهان است. تا سال 1958، این میدان بیش از 1.4 میلیون بشکه در روز تولید می‌کرد و ذخایر آن 11.1 میلیارد بشکه برآورد می‌شد. این میدان اولین فرورفتگی در حوضه «ماراکایبو» که یک مخزن عظیم نفتی که است که عمدتاً در زیر دریاچه «ماراکایبو» در ونزوئلا قرار دارد. مخزن زیر این دریاچه حاوی بخش قابل توجهی از کل ذخایر نفت ونزوئلا است که بزرگترین ذخایر نفتی در جهان است.

بیشتر اکتشافات عظیم میدان نفتی در جهان قبل از اواخر دهه 1980 انجام شده است. از آن زمان تاکنون، اکتشافات میدان‌های عظیم از نظر تعداد ناچیز بوده است؛ در واقع تنها کشف بزرگ نفت در 30 سال گذشته، میدان «کاشاگان» در بخش قزاق دریای خزر بود. این میدان دارای حداکثر ظرفیت تولید 380 هزار بشکه در روز است. اگرچه توسعه آن با تأخیر بسیار و هزینه‌های گزاف انجام گرفت اما همچنان بخش قابل توجهی از تولید نفت قزاقستان را تأمین می‌کند.
 
*وضعیت نفت در «گویان» چطور است؟
ظهور گویان به عنوان یک کانون جدید نفتی به روزهای اکتشافات بزرگ نفت باز می‌گردد. «اکسون» و «هس» حدود 11 میلیارد بشکه ذخایر نفتی در بلوک «استابروک» به دست آورده‌اند و همچنان به دنبال نفت در آنجا هستند.
تولید کنونی گویان 360000 بشکه در روز، یعنی دو برابر کمتر از دو سال پیش است. پیش‌بینی می‌شود گویان  برای سال 2030، روزانه 1.6 میلیون بشکه تولید داشته باشد.
 
*بزرگترین کشف نفت چه بود؟
بزرگترین کشف نفت تا به امروز، میدان «غوار» است که در شرق عربستان سعودی واقع شده. تخمین زده می‌شود که این میدان تا 75 میلیارد بشکه ذخایر نفتی را در خود جای داده و از سال 1951 در حال تولید بوده، این در حالی است که اکتشافات جدید و پیشرفت‌های فناوری می‌تواند میزان تولید این میدان را در آینده افزایش دهد.
 
*اولین کشف بزرگ نفت چه بود؟
اولین اکتشاف بزرگ نفت جهان در سال 1859 در پنسیلوانیا، واقع در ایالات متحده آمریکا انجام شد. این کشف که به چاه «دریک» معروف است، حدود 25 بشکه در روز تولید می‌کرد و جهان را با پتانسیل نفت به عنوان منبع انرژی آشنا کرد. این اولین رونق نفتی در ایالات متحده و پیشروی صنعت نفت جهانی بود.
 
*چه کسی اولین بار نفت را در جهان کشف کرد؟
اولین کشف نفت در جهان به سختی به یک فرد یا فرهنگ نسبت داده می‌شود چرا که هزاران سال است نفت برای اهداف مختلف شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال سومریان باستان از آسفالت برای ضد آب کردن قایق‌های خود استفاده می‌کردند و نشت نفت در مصر باستان و چین برای اهداف دارویی استفاده می‌شد. با این حال، صنعت نفت مدرن در اواسط قرن 19 و با حفر اولین چاه نفت تجاری توسط «ادوین دریک» در پنسیلوانیا آغاز شد.
 
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۵۸
کد مطلب: 35323
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *