۰
راه سخت بشار اسد

دورنمای امنیت انرژی سوریه پس از جنگ

میز نفت - امنیت انرژی در سوریه پس از جنگ ۱۰ ساله به‌عنوان یک موضوع کلیدی مطرح شده، چراکه زیرساخت‌ها و اقتصاد این کشور پس از سال‌ها جنگ داخلی به‌هم‌ریخته است.
صنعت نفت سوریه | میز نفت
صنعت نفت سوریه | میز نفت
 به گزارش میز نفت، دولت سوریه با حمایت متحدانش کنترل بیشتر این کشور را دوباره به دست گرفته است، اما چالش بازسازی و تضمین امنیت انرژی، همچنان بحران‌آفرین است. این وضعیت با حضور بازیگران مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی با منافع رقیب و همچنین بی‌ثباتی مداوم در منطقه پیچیده‌تر می‌شود. در این زمینه، بررسی چالش‌ها و راه‌حل‌های بالقوه برای معضل امنیت انرژی سوریه ضروری است.

یکی از چالش‌های اصلی فراروی بخش نفت سوریه، آسیب گسترده به زیرساخت‌های آن است. سال‌ها درگیری، بخش زیادی از تأسیسات نفت و گاز، نیروگاه‌ها و خطوط انتقال این کشور را ویران کرده است. بر اساس اعلام بانک جهانی، هزینه بازسازی زیرساخت‌های انرژی سوریه 27 میلیارد دلار تخمین زده‌شده است. پرداخت این بار مالی هنگفت برای دولت بحران‌زده سوریه به‌ویژه با توجه به عدم تمایل بسیاری از کمک‌کنندگان بین‌المللی به ارائه کمک به دلیل نگرانی‌های سیاسی کنونی، دشوار خواهد بود.

چالش دیگر از دست دادن منابع نفت و گاز سوریه توسط گروه‌های مسلح مختلف در جریان درگیری است. در اوج جنگ، دولت اسلامی (داعش) بخش قابل‌توجهی از میادین نفتی سوریه را تحت کنترل داشت و از درآمدهای آن برای تأمین مالی عملیات خود استفاده می‌کرد. اگرچه داعش شکست خورده است، اما گروه‌های دیگر، ازجمله نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها (SDF) با حمایت آمریکایی‌ها همچنان برخی از ارزشمندترین دارایی‌های انرژی کشور را در شرق سوریه کنترل می‌کنند. این شرایط، تلاش‌ها برای بازگرداندن امنیت انرژی دولت سوریه را پیچیده می‌کند؛ زیرا دولت باید با این گروه‌ها مذاکره کرده تا کنترل منابع خود را دوباره به دست آورد.

 علاوه بر این، بخش انرژی سوریه مدت‌هاست گرفتار ناکارآمدی و فساد بوده که در سایه درگیری تشدید شده است. شبکه برق این کشور، کهنه و ضعیف است که منجر به خاموشی‌های مکرر و اتکای بیش‌ازحد به ژنراتورهای دیزلی گران‌قیمت می‌شود. علاوه بر این، شرکت‌های دولتی نفت و گاز به سوء مدیریت و اختلاس متهم شده‌اند که عملکرد این بخش را بیشتر تضعیف کرده است. پرداختن به این مسائل برای تضمین امنیت انرژی درازمدت سوریه بسیار مهم خواهد بود.

باوجوداین چالش‌ها، چندین راهکار بالقوه وجود دارد که می‌تواند به بهبود وضعیت امنیت انرژی سوریه کمک کند. اول و مهم‌تر از همه، جامعه بین‌المللی باید اهمیت حمایت از تلاش‌های بازسازی سوریه ازجمله بازسازی زیرساخت‌های انرژی آن را تشخیص دهد. این امر مستلزم تلاشی هماهنگ برای غلبه بر اختلافات سیاسی و اولویت دادن به رفاه مردم سوریه است. سازمان‌های بین‌المللی می‌توانند نقشی حیاتی در ارائه کمک‌های مالی و فنی لازم برای کمک به بازسازی بخش انرژی کشور ایفا کنند.

 راه‌حل بالقوه دیگر، تنوع بخشیدن به ترکیب انرژی سوریه است. قبل از جنگ، این کشور برای تأمین نیازهای انرژی خود به‌شدت به نفت و گاز متکی بود. بااین‌حال، جنگ آسیب‌پذیری‌های این وابستگی را برجسته کرده است و اکنون فرصتی برای سوریه برای کشف منابع انرژی جایگزین وجود دارد. انرژی‌های تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی می‌توانند منابع انرژی پایدارتر و مطمئن‌تری را برای کشور فراهم کنند.

با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی تجدید پذیر، سوریه می‌تواند وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی را کاهش داده و آسیب‌پذیری خود را در برابر درگیری‌ها و تنش‌های ژئوپلیتیکی آینده کاهش دهد.

درنهایت، رسیدگی به مسائل فساد و سوء مدیریت در بخش انرژی سوریه برای تضمین امنیت بلندمدت آن ضروری است. این رویکرد مستلزم اصلاحات جامع در نهادهای انرژی کشور، ازجمله ارائه اقدامات شفافیت و پاسخگویی بیشتر است. با مقابله با این مسائل سیستمی، دولت سوریه می‌تواند بخش انرژی کارآمدتر و انعطاف‌پذیرتری ایجاد کند که برای مقاومت در برابر چالش‌های آینده مجهزتر باشد.

در پایان، راه رسیدن به امنیت انرژی در سوریه پس از جنگ با چالش‌های زیادی روبرو است، اما راه‌حل‌های بالقوه‌ای وجود دارد که می‌تواند به کشور برای غلبه بر این موانع کمک کند. سوریه با بازسازی زیرساخت‌های انرژی، جذب سرمایه‌گذاری، تنوع بخشیدن به ترکیب انرژی و رسیدگی به فساد و سوء مدیریت، می‌تواند به سمت آینده‌ای امن‌تر و پایدار انرژی حرکت کند. جامعه بین‌المللی باید نقشی حیاتی در حمایت از این تلاش‌ها ایفا کرده و همه می‌دانیم که یک سوریه باثبات و مرفه به نفع همه دنیا است.
 
 
 
منبع: www.energyportal.eu
مترجم: محسن داوری
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۰۲
کد مطلب: 35564
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *