۰
بحران ال پی جی چگونه رقم خورد؟

کپسول گاز 400 هزار تومان!

میز نفت - در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت نفت در یک اقدام عجیب قیمت گاز مایع را برای مصرف‌کنندگان به قیمت فوب خلیج‌فارس قرار دادند تا صدای اعتراض مردم بلند شود.
به گزارش میز نفت، وزارت نفت از اول آذر 1402 قیمت گاز مایع (LPG) را برای مصرف‌کنندگان خرد به قیمت فوب خلیج‌فارس عرضه می‌کند که همین موضوع، موجب شده کپسول‌های گاز در نواحی که به شبکه گاز طراحی ندارند، نایاب شده و صف‌های طولانی، مردم را کلافه کرده است.

چند سال پیش بود که وزارت نفت تصمیم گرفت برای ساماندهی توزیع گاز مایع، سامانه‌ای را راه‌اندازی کند که بر اساس آن، عده زیادی از دریافت گاز مایع به قیمت دولتی بازماندند؛ شرکت ملی پالایش و پخش اعلام کرد این افراد که اغلب دارای مشاغل فصلی مانند چای فروشی، ساندویچی، ایزوگام کارها و ... بودند، باید برای دریافت گاز دولتی جواز کسب ارائه کنند.

بااین‌وجود، صاحب چنین مشاغل غیرپایداری مجبور شدند کپسول‌های 11 کیلویی موردنیازشان را از بازار آزاد به قیمت حدود 70 هزار تومان تهیه کنند. این روند تا به اوایل آذر امسال ادامه داشت که وزارت نفت، تصمیم گرفت قیمت گاز مایع آزاد را به قیمت فوب خلیج‌فارس عرضه کند.

همین اقدام موجب شد تا قیمت هر کپسول به 400 هزار تومان برسد و بازار سیاه بزرگی برای آن شکل بگیرد و سود هنگفتی به دلالان برسد؛  نکته قابل‌تأمل دراین‌باره، آن است که پالایشگاه‌های نفت کشور به‌عنوان تأمین‌کننده ال پی جی، توانایی ذخیره‌سازی گاز تولیدی خود را ندارند و مجبورند ال پی جی تولیدی خود را بسوزانند ولی به مردم نیازمند گاز نرسد!

از سوی دیگر، بررسی‌های میز نفت نشان می‌دهد محموله‌های صادراتی ال پی جی، با تخفیف 100 دلار در هر تن به فروش می‌رود ولی برای مصرف‌کنندگان داخلی نه‌تنها به قیمت روز فوب خلیج‌فارس محاسبه می‌شود، بلکه شرکت ملی پالایش و پخش حاضر است آن را بسوزاند ولی به مردم ندهد.

در همین باره، مالک شریعتی چند روز پیش در نامه‌ای به رئیس‌جمهور درباره این اقدام شرکت ملی پالایش و پخش هشدار داد و نوشت: «متأسفانه وزارت نفت و سازمان برنامه بجای عمل به مصوبات متعدد مجلس در قوانین بودجه 1400 و 1401 و آیین‌نامه مصوب هیئت‌وزیران (آبان 1401) و نیز برخلاف دستور حضرتعالی به وزیر محترم نفت (فروردین 1402)، مبنی بر ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور از طریق ساماندهی نحوه توزیع گاز مایع (LPG) بین خانوارهای نیازمند و صاحبان خودروی گاز مایع سوز و نیز بی‌توجه به مصوبه جدید مجلس در برنامه هفتم، در را بر همان پاشنه قبلی می‌چرخانند و تصمیم دارند از طریق آزادسازی قیمت، مانع قاچاق و جبران زیان پالایشگاه‌های نفت شوند!

او در این نامه از عبارت جاهلانه برای این تصمیم استفاده کرد:« لذا خواهشمند است با توجه به اثرات مخرب اجتماعی و سیاسی پیش‌گفته و نیز امتحان شده در سایر کشورها، دستور فوری به اجرای قانون داده، مانع این تصمیمات مشکوک و لااقل جاهلانه شوید و اجازه ندهید "تعارض منافع، بخشی نگری و فساد" در میان برخی افراد ذی‌نفوذ باقیمانده از گذشته، عاملی برای ایجاد نارضایتی در میان مردم و کاهش سرمایه اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شود.»

گفتنی است بیش از یک‌میلیون نفر در ایران، مصرف‌کننده گاز مایع هستند.
 
 
 
 
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 36485
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *