۰
قیمت کپسول‌های ال پی حی همچنان گران است

گاز داخلی، گران‌تر از گاز صادراتی!

میز نفت – بررسی‌های میز نفت نشان می‌دهد قیمت گاز مایع برای بخشی از مصرف‌کنندگان، گران‌تر از قیمتی است که دولت در قبال صادرات آن دریافت می‌کند.
کپسول ال پی جی | میز نفت
کپسول ال پی جی | میز نفت
به گزارش میز نفت، باوجود عقب‌نشینی دولت در آزاد کردن قیمت ال پی جی برای مصارف غیر یارانه‌ای، اما کمبود کپسول‌های LPG و قیمت‌های عجیب در برخی استان‌ها به‌ویژه استان‌های جنوبی مشکلات بسیاری را برای مردم رقم زده است.

طی چند هفته اخیر کمبود سیلندرهای گاز مایع حواشی بسیاری را به وجود آورده به‌ویژه آنکه قیمت این کپسول‌ها با افزایشی شدید همراه بوده است؛ دولت قصد داشت برای مصرف‌کنندگان این نوع گاز که در سامانه سدف ثبت‌نام نکرده بودند، قیمت منطقه‌ای (فوب خلیج‌فارس) را در نظر بگیرد و بر همین اساس، قیمت‌های جدید را ابلاغ کرد.

با انتقاد شدید مردم و البته برخی نمایندگان و رسانه‌ها، دولت از این تصمیم خود عقب کشید و گاز غیر یارانه‌ای را فقط 10 درصد افزایش داد. انتظار می‌رفت با این عقب‌نشینی، قیمت کپسول‌های 11 کیلویی گاز مایع به زیر 100 هزار تومان کاهش یابد اما در برخی نقاط کشور همچنان کمبود گاز و گرانی آن مشهود است.

بررسی‌های میز نفت و گزارش رسانه‌های دیگر، نشان می‌دهد قیمت هر سیلندر 11 کیلویی بیش از 400 هزار تومان است و به دلیل ضعف سیستم عرضه، همه‌چیز به‌هم‌ریخته است. شرکت ملی پالایش و پخش می‌گوید مشکلی در توزیع نیست اما به نظر می‌رسد یا این شرکت، چشم خود را بر واقعیت بسته است و یا واقعاً اطلاعی از سودهای کلان دلالان نام‌آشنای این حوزه ندارد.

برای درک این موضوع و توزیع گران بخشی از گاز مایع، فقط کافی است به یک عدد توجه کنیم؛ طبق گزارش گمرک، طی 8 ماهه نخست سال 1402 هر تن ال پی جی حدود 464 دلار صادر شده است؛ یعنی کیلویی 46 سنت که با دلار آزاد امروز، معادل 23 هزار تومان است.

به بیان ساده‌تر، قیمت هر سیلندر گاز 11 کیلویی به قیمت صادراتی، 253 هزار تومان است ولی کمترین قیمتی که به دست برخی اقشار مردم می‌رسد، بیش از 400 هزار تومان است!

متأسفانه گزارش‌های مردمی بسیاری این روزها در فضای مجازی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد اختلال توزیع گاز مایع، قیمت‌ها را نجومی کرده است اما وزارت نفت، به همین بسنده می‌کند که کمبودی در بازار نیست.
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۵۴
کد مطلب: 36552
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *