۰
اتفاقی عجیب در پایتخت گاز ایران

گاز در بوشهر، نایاب شد!

میز نفت - ​ کمبود سیلندرهای گاز مایع همراه با افزایش نرخ توسط افراد سودجو به ایجاد بازار دلالی در استان بوشهر دامن زده و برای برخی از مردم که از نعمت شبکه‌های گاز شهری و روستایی بهره مند نیستند مشکل آفرین شده است.
گاز در بوشهر، نایاب شد!
به گزارش میز نفت، در حالی که مسوولان شرکت گاز استان بوشهر ضریب گاز رسانی در این استان را ۹۹ درصد و در سکوهای پایانی اعلام می کنند اما بنا به گفته برخی شهروندان حتی در مرکز این استان نیز افرادی هستند که به هر دلیلی از شبکه گاز محروم بوده و مشکل کمبود سلیندر گاز مایع افزون بر تحمیل هزینه های غیرمتعارف کسب و کارهای آنان را نیز با چالش روبرو کرده است.

این افراد برای استفاده از وسایل گرمایشی و پخت پز به ناچار به سوخت‌های جایگزین " نفت سفید و گاز مایع " رو می‌آورند که افزایش حدود ۱۵ برابری نرخ هر سلیندر گاز مایع نسبت به قیمت‌ های مصوب به مشکلات جدی برای آنان دامن زده است.

هرچند هدف مسوولان وزارت نفت از توزیع گاز مایع ، تامین سوخت بخش عشایری ، روستایی و خانوارهایی است که دسترسی به شبکه گاز ندارند اما فعالیت برخی از مشاغل از جمله اغذیه فروشی ها نیز منوط به دسترسی به گاز مایع است که کمبود و افزایش قیمت آن بر مشکلات موجود افزوده است.

حسن عاشوری یکی از شهروندان بوشهری ساکن یکی از مجتمع های مسکونی مرکز استان است که می‌گوید: این مجتمع با ۴۰ واحد فاقد شبکه گاز شهری است و به ناچار ۱۰ سال است که برای مصارف پخت و پز از گاز مایع استفاده می‌کند.

وی  گفت: برخی از ساکنان این مجتمع با وجود تمایل به استفاده از شبکه گاز شهری بعنوان سوخت پاک و کم هزینه اما بدلیل اینکه علمک گاز جلوی واحد آنها نصب نشده نمی‌توانند از فواید ارایه این خدمت از سوی دولت بهره مند شوند.

عاشوری یادآور شد: هرچند لوله گاز تا ورودی مجتمع آمده است اما داخل مجتمع علمک نصب نشده و پیگیری‌های متقاضیان برخورداری از حق انشعاب نیز با پاسخ اینکه افراد باید با هزینه شخصی نسبت به لوله کشی گاز اقدام کنند تاکنون موفق نشده جزو مشترکین شبکه شهری گاز قرار گیرند.

این شهروند با بیان اینکه مجتمع مسکونی آنها شامل هشت بلوک پنج واحدهای است اظهار کرد: این مجتمع شامل ۴۰ واحد مسکونی است و شماری از آنها مستاجر و یا کم بضاعت هستند و توان پرداخت چنین هزینه هایی را ندارند که افزون بر خرید انشعاب و گاز کشی داخل واحد مسکونی بخواهند در تامین هزینه لوله کشی تا داخل مجتمع نیز مشارکت کنند.

محسن ساکن و شاغل در یک کارگاه بلوک زنی در حاشیه جاده نیروگاه اتمی بوشهر به ایرنا گفت: بدلیل عدم گاز کشی به ناچار برای پخت و پز از سلیندر گاز مایع استفاده می کند اما از ابتدای آذرماه که دمای هوا در استان بوشهر کاهش یافته و مصرف سیلندر گاز نیز بیشتر شده ، سیلندر کمیاب و با افزایش نرخ روبرو شده است.

وی با اشاره به اینکه هر سیلندرگاز ۱۱ کیلویی را حدود ۳۰۰ هزار ریال از عاملین گاز خریداری می‌کرده است مدعی شد هم‌اینک هر سیلندر بوتان گاز چهار هزار و ۵۰۰ ریال به فروش می رسد البته اگر شانس با شما همراه شود و بتوانید با این قیمت هم بدست آورید.

میلاد متصدی یک واحد صنفی غدافروشی بیرون بر در خیابان سنگی بوشهر نیز به ایرنا گفت: بدلیل اینکه این خیابان اصلی شهر گازکشی نشده همه واحدها برای وسایل گرمایشی به ناچار از گاز مایع استفاده می کنند که افزایش هزینه و کمیاب شدن آن مشکل آفرین شده است.

پیمان عسکری دامدار یکی از روستاهای مناطق کوهستانی شهرستان دشتستان که فاقد گاز کشی است نیز گفت: فارغ از اینکه قیمت سیلندر گاز مایع افزایش چند برابر داشته نایاب نیز شده است.

وی مدعی شد: این امر باعث شده برخی افراد با قطع درختان از هیزم برای پخت و پز استفاده کنند.

عسکری با اشاره به اینکه استفاده از آبگرمکن‌های برقی نیز باعث افزایش تصاعدی هزینه برق می‌شود تصریح کرد: متولیان امر باید با نظارت و تامین گاز مایع مانع از افزایش هزینه های زندگی شوند.

یکی از شهروندان ساکن بافت تاریخی بوشهر نیز گفت: بدلیل غیرایمن بودن بافت های فرسوده امکان گازکشی وجود ندارد و برای مصارف خانگی مجبور به تهیه گاز مایع هست که ۲ هفته است با مشکل تهیه روبرو شده است.

کامران غلامی ساکن یکی از روستاهای فاقد گاز رسانی شهرستان عسلویه گفت: درحالی که به گفته کارشناسان روزانه مبالغ هنگفتی گاز از طریق فلر و مشعل پالایشگاه‌های پارس جنوبی می سوزد ساکنان استان بوشهر بدنبال سیلندرهای گاز مایع سرگردان هستند.

وی افزود: این در شرایطی است که مسوولان از تولید میعانات گازی پالایشگاه های یادشده با اعداد نجومی خبر می دهند اما مردم این استان در تامین گاز مایع "ال پی جی" برای مصارف مورد نیاز روزانه خود با مشکل روبرو هستند.

امام جمعه شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان نیز در خطبه های نماز جمعه با اشاره به موضوع افزایش هزینه سیلندرهای گاز مایع، گفت: با نزدیک شدن به فصل سرما مانند سنوات گذشته تهیه سیلندر گاز مایع برای مردم استانی که پایتخت نفت و گاز کشور است، تبدیل به یک دغدغه و نگرانی جدی شده است.

" حجت الاسلام حسن مصلح " افزود: این معضل با اعلام نرخ جدید کپسول گاز مایع، برای آن دسته از مصرف کنندگانی که سهمیه گاز یارانه ای ندارند و افزایش ۱۰ برابری نرخ‌ها را می بینند، غیرقابل تحمل کرده است.

وی یادآور شد: در واقع این نرخ گذاری جدید در کنار ابهامات، اعتراضاتی را از جانب برخی افراد از جمله، اغذیه فروشان، مراکز خوابگاهی و برخی از کارگاه‌ها و همچنین ساکنین محلاتی که هنوز امکان گازشکی برای آنها فراهم نشده به همراه داشته است.

مصلح اضافه کرد: با توجه به تجربه گذشته در ۲ نرخی شدن بنزین، به نظر می‌رسد در آینده، شاهد بازار سیاه سیلندرهای گاز مایع هم باشیم.

وی تاکید کرد: مسؤولان تدبیری بیندیشند که اخلالی در زندگی مردم ایجاد نشود و همچون گذشته سیلندر گاز مورد نیاز مردم به قیمت یارانه ای تامین شود.

رئیس روابط عمومی شرکت پخش فراورده های نفتی منطقه بوشهر نیز گفت: این شرکت برای مصارف خانگی گاز مایع شهروندان اقدام به تامین سهمیه استان کرده است و از طریق شرکت های پنج گانه موضع گاز سیلندر در اختیار متقاضیان با نرخ مصوب دولتی ۲۷۹ هزار ریالی قرار می‌گیرد.

مهرداد بیوکی در گفت وگو با ایرنا افزود: افرادی که فاقد گاز شهری هستند نیز از طریق سامانه سایت تجارت آسان به نشانی newtejaratasan.niopdc.ir, ثبت نام سامانه "سدف سوخت" درخواست گاز مایع و نفت سفید, ثبت کنند .

وی با اشاره به اینکه برای هر خانوار ماهانه ۴۶ کیلو گاز مایع در سامانه شارژ می‌شود یادآور شد: شرکت های بوتان، پرسی ایران، جنوب، سالم و لیان گاز توزیع کنندگان گاز مایع در استان بوشهر هستند .

بیوکی با بیان اینکه مشکلی در زمینه تامین گاز مایع برای شرکت های موضع وجود ندارد، ادامه داد: افزون برخانواده ها شاغلان واحدهای صنفی با ثبت نام در سامانه یادشده می توانند گاز مایع مورد نیاز خود را دریافت کنند.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان بوشهر نیز گفت: ۹۹درصد خانواده های استان بوشهر در شهرها و روستاها تحت پوشش شبکه گاز هستند.

" سعید عباسی " در گفت وگو با ایرنا افزود: تنها شهر خارگ و چند روستای بالای ۲۰ خانوار در استان بوشهر فاقد شبکه گاز هستند.

وی یادآور شد: پیگیری برای گاز رسانی به شهروندان خارگی از طریق پتروشیمی موجود در این جزیره اقدام شود یا از طریق ایجاد خط زیردریایی از سمت بندر گناوه به خارگ اجرا شد که تاکنون اجرا نشده است اما در دستور کار است.

عباسی ادامه داد: براساس قانون مجتمع هایی که حریم محصور دارند شرکت گاز موظف است تا در مجتمع ایستگاه گاز نصب کند و ساکنان با هزینه شخصی خط داخلی را دایر کنند.

وی تصریح کرد: در راستای کمک به مردم، متقاضیان با مراجعه به مسوول گاز رسانی به صنایع و مجتمع های مسکونی شرکت گاز استان مذاکره کنند تا اگر در قانون قابلیت لازم باشد شرکت نسبت به نصب علمک در داخل مجتمع ها نیز اقدام کند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده اداره کل صمت استان بوشهر گفت: بر اساس توافق انجام شده با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، قیمت مصوب هر سیلندر ۱۱ کیلویی گاز مایع تا اطلاع ثانوی۳۰۰ هزار ریال تعیین شده است .

"احمد رجایی" در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: طبق پیگیری‌ها و جلسات متعدد دستگاه‌های اجرایی مرتبط و در راستای جلوگیری از عدم رعایت حقوق مصرف کنندگان، توزیع‌کنندگان مجاز گاز مایع در سطح استان بوشهر ملزم به رعایت نرخ مصوب هستند.

وی افزود: بازرسی و نظارت بر نحوه توزیع گاز مایع توسط بازرسان اداره کل صمت، اتحادیه های صنفی و سایر دستگاه های همکار در سراسر استان در حال انجام است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده اداره کل صمت استان بوشهر تصریح کرد: براساس برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، خانوارهایی که نیاز به سیلندرهای گاز مایع دارند باید با قید فوریت با مراجعه به سامانه سدف، نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

رجایی از شهروندان درخواست کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی نظیر گرانفروشی، عرضه نکردن کالا و خدمات و سایر موارد با مراجعه به سامانه پاسخگویی ۱۲۴ و تماس تلفنی ۱۲۴ و یا با مراجعه حضوری به ادارات صنعت، معدن و تجارت سراسر استان بوشهر گزارش خود را ثبت و پیگیری کنند.
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب: 36493
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *