۰
وقتی رئیس جمهور فاز 11 را جدی گرفت

شوخی روسی با رئیسی

میز نفت - کسانی که اندکی با کار نفت در دریا آشنا هستند می‌دانند شرکت نفت و گاز پارس در اجرای یک عملیات ساده عملکرد غیرقابل قبولی از خود به‌جای گذاشت اما به رئیسی گفته‌اند کار بزرگی شده است. احتمالاً روس‌ها هم قصد داشتند کمی سربه‌سر رئیس‌جمهور ایران بگذارند.
سید ابراهیم رئیسی | میز نفت
سید ابراهیم رئیسی | میز نفت
به گزارش میز نفت، رئیس‌جمهور پس از بازگشت از مسکو گفته که یکی از مقامات کشور روسیه به او گفته آقای رئیس‌جمهور؛ شما چرا از دستاوردهایتان نمی‌گویید؟ من که در حوزه نفت سررشته دارم می‌دانم چه کار بزرگی در فاز 11 پارس جنوبی انجام داده‌اید و شل و توتال کار را به بچه‌های ایرانی واگذار کرد.

به‌احتمال‌قوی، این هم از همان جنس شوخی‌های مرسوم روسیه با رئیس‌جمهور است که البته رئیس قوه مجریه همه آن‌ها را جدی می‌گیرد. اما ماجرای فاز 11 چیست؟ یک‌بار دیگر با هم مرور کنیم تا متوجه عمق شوخی روس‌ها با رئیسی شویم. قرار بود فاز 11 را در ابتدا توتال توسعه دهد، در ابتدای دولت احمدی‌نژاد.

توتال انصراف داد و کار به CNPC چین رسید؛ چینی‌ها هم بعد از چند سال کنار کشیدند و کار به پتروپارس رسید؛ در اواخر دوره احمدی‌نژاد. در دولت بعد، تصمیم بر آن شد که توتال دوباره توسعه این فاز را بر عهده بگیرد که بالاخره قرارداد منعقد شد. ترامپ از برجام خارج شد و توتال هم خداحافظی کرد.

دوباره شرکت CNPC چین صاحب پروژه شد اما بازهم این شرکت چینی کنار کشید تا دوباره کار به پتروپارس برسد. در اواخر دولت دوم روحانی قرار شد پس از حفاری چاه‌های فاز 11 ، یکی از سکوهای بدون استفاده فاز 12 پارس جنوبی از محل خود جدا شده و روی چاه‌های فاز 11 نصب شود.

بخشی از کار در دولت گذشته انجام شد و دولت سیزدهم باید پس از تکمیل حفاری چاه‌ها، سکوی فاز 12 را انتقال می‌داد؛ قرار بود این کار در تابستان 1401 انجام شود اما این عملیات ساده که حتی شرکت‌های متوسط نفتی، آن را به شرکت‌های بسیار کوچک می‌سپارند شکست بدی خورد طوری که شناور اوشنیک آسیب جدی دید و ماه‌ها زیردست تعمیرکاران شارجه قرار گرفت.

شکست این عملیات ساده، نشان داد چه اتفاق تلخی در صنعت نفت رخ داد ولی به هر شکل، این سکو با یک سال تأخیر در موقعیت خود نصب شد.

همه داستان این بود؛ کسانی که اندکی با کار نفت در دریا آشنا هستند می‌دانند شرکت نفت و گاز پارس در اجرای یک عملیات ساده عملکرد غیرقابل قبولی از خود به‌جای گذاشت اما به رئیسی گفته‌اند کار بزرگی شده است. احتمالاً روس‌ها هم قصد داشتند کمی سربه‌سر رئیس‌جمهور ایران بگذارند.
 
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 36525
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *