۰
۱
رویکرد عجیب دولت برای استتار ضعف خود

بازی واژه ای با ناترازی نفتی

میز نفت - دولتی‌ها در یک هماهنگی عجیب، برای استتار نقاط ضعف خود در حوزه اقتصادی به‌ویژه انرژی، به بازی واژه‌ها روی آورده‌اند، مثل استفاده از کلمه ناترازی به‌جای کسری!
بازی واژه ای با ناترازی نفتی
به گزارش میز نفت، دولت سیزدهم در تحقق وعده‌های خود عملکرد غیرقابل‌دفاعی از خود به‌جای گذاشته است؛ بااین‌وجود سعی دارد با بازی با کلمات و بکار گیری واژه‌های غلط بر ضعف‌های خود سرپوش بگذارد. این پدیده در حوزه نفت بیشتر از سایر حوزه‌ها به چشم می‌خورد.

چند نمونه اخیر شاید بتواند به‌خوبی نشان دهد دولتمردان چگونه با تغییر واژه‌ها، در صدد استتار عملکرد ضعیف خود باشند.

ناترازی گاز: از سال گذشته که گفته شد زمستان سخت در اروپا، این قاره را به التماس از ایران سوق می‌دهد تا به امروز، همه‌چیز معکوس شده است؛ قطعی گاز صنایع و برخی مشترکان خانگی به بهانه‌های مختلف، مؤید این مطلب بود که دولت روزانه بین 250 تا 300 میلیون مترمکعب «کسری گاز» دارد. اما دولتی‌ها به‌جای کلمه کسری گاز، از واژه «ناترازی» استفاده کردند تا بار منفی را که روی تأمین گاز وجود داشت، کاهش دهند.

سوآپ غیرهمنام: این هم از واژه‌های جدید دولتمردان سیزدهم است؛ این واژه برای سرپوش گذاشتن بر واردات بنزین بکار گرفته شد. وزیر نفت از این واژه بهره برد وقتی از وی درباره واردات بنزین سؤال شد. او گفته و می‌گوید: «واردات بنزین نداریم؛ اگر وارداتی هم صورت می‌گیرد، به‌صورت سوآپ غیرهمنام و یک تجارت در حوزه انرژی است.»

این عبارت درحالی‌که راهی رسانه‌ها شده است که بارها و بارها، واردات بنزین توسط رسانه‌ها و تعدادی از نمایندگان مجلس افشا شده ولی وزیر نفت چون علاقه‌ای ندارد به «واردکننده شدن» ایران در تأمین بنزین اعتراف کند، از واژه سوآپ غیرهمنام استفاده می‌کند. 

همین چند هفته پیش بود که مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی گفته بود از نمایندگان خواسته‌شده از واژه واردات بنزین استفاده نکنند!

ناترازی بودجه: علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت به‌تازگی گفته است:« اکثر دولت‌ها در ادوار مختلف دچار مسئله ناترازی بودجه‌ای بوده‌اند.» این اظهارات در پاسخ به پرسشی درباره عدم تحقق درآمدهای نفتی و کسری بودجه وحشتناک از سوی آقای سخنگو مطرح شد.  

بهادری جهرمی هم مانند سایر مدیران ارشد دولت از واژه‌های واقعی اما تلخ اقتصادی فراری است و شاید معتقد است می‌تواند به‌جای استفاده از کلمه «ناترازی» به‌جای «کسری بودجه»، عملکرد دولت را توجیه کند.

این‌ها تنها بخشی از بازی با کلمات دولتی است که همواره مدعی شده کاملاً مردمی است و با مردم صریح صحبت می‌کند اما مردم به‌خوبی می‌دانند زیرِ پوست این واژه‌های اشتباه، چه می‌گذرد.
چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 36676
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


دوست
Romania
البته باید به این لیست، واژه "سیاستهای غیرقیمتی کنترل مصارف" که ابداع آقای سالاری هست رو هم اضافه کرد!!!