۰
۱
مدیرعامل شرکت ملی نفت غرق در دنیای خود

بازی خجسته مهر با اعداد خیالی

میز نفت - محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت، غرق در دنیای خود است؛ با اعداد خیالی که هرزچندگاهی با آنها به رسانه می آید و بعد به کنار می رود. یک بازی تکراری برای نشان دادن کارآمدی!
محسن خجسته مهر | میز نفت
محسن خجسته مهر | میز نفت
وحید حاجی پور | یکی از انتقادات جدی به دولت سیزدهم این است که اساساً برخی دولتمردان و کارگزاران این دولت، عدد نمی‌شناسند به‌طوری‌که معتقدند اگر عدد بزرگ‌تری اعلام کنند، نشان‌دهنده کارآمدی‌شان است. مثلاً مدیرعامل شرکت ملی نفت گفته هدف‌گذاری کرده تا میزان تولید گاز را تا سال‌های آینده به 1.5 میلیارد مترمکعب در روز برساند؛ با سرمایه‌گذاری معادل 70 میلیارد دلار.

خجسته مهر در حالی این ادعا را مطرح کرده که بررسی سوابق تاریخی وعده‌های او نشان می‌دهد شرکت ملی نفت حتی در ساده‌ترین وعده‌های خود درجا زده است؛ نمونه زنده آن هم موضوع احیای تولید و ثبت رقم 3.8 میلیون بشکه در روز است که گفته شد همان سال 1400 محقق شده ولی تا به امروز حتی اعداد نزدیک به آن هم لمس نشده است.

فارغ از این مسئله، باید گفت هدف‌گذاری کردن با برنامه‌ریزی و ارائه راهکار برای تحقق هدف کاملاً متفاوت است که البته به نظر می‌رسد مورد دوم، اهمیتی برای شرکت ملی نفت ندارد. اینکه خجسته مهر میهمانی باشکوهی برای اعداد و هدف‌گذاری‌ها برپا می‌کند، برای کسانی که از نفت چیزی نمی‌دانند شاید جذاب باشد اما برای کارشناسان این حوزه، یک ابهام بزرگ است.

مشکل امروز صنعت نفت، نه هدف‌گذاری بلکه ابزارهای تحقق هدف است؛ ابزارهایی ماند منابع مالی، مدیریت پروژه، سرمایه انسانی و... است. خجسته مهر گفته 70 میلیارد دلار نیاز است اما نگفته این میزان از سرمایه‌گذاری قرار است از چه محلی تأمین شود؟ افزایش تولید گاز به 1.5 میلیارد مترمکعب از چه میدان‌هایی و هر یک به چه میزان خواهد بود؟ احتمالاً شرکت ملی نفت پاسخ درست و منطقی برای این پرسش‌ها ندارد چراکه اصولاً کسی به این موضوعات فکر نمی‌کند.

از سوی دیگر، خجسته مهر به عنصر «زمان» بی‌توجه بوده و می‌گوید تا سال‌های آینده! سال‌های آینده یعنی چند سال دیگر؟ اینکه دایره را باز بگذاریم بدون آنکه سالی را به‌عنوان سال تحقق هدف‌گذاری تعیین کنیم، در صنعت نفت یعنی وعده روی هوا.

حتی بیگانگان با امور برنامه‌ریزی، به‌خوبی می‌دانند که مهم‌ترین شاخص برای هدف‌گذاری، زمان است که خجسته مهر برای آنکه کسی سراغ وعده‌هایش نرود، زمانی مشخص نکرده و به «سال‌های آینده» اکتفا کرده است.

البته با توجه به تعطیلی پروژه‌های بالادست صنعت نفت و گوشه‌نشینی خجسته مهر و تیمش، کاملاً مشخص است عدد گفتن‌ها، به بخش جدایی‌ناپذیری از سرگرمی مدیرعامل شرکت ملی نفت تبدیل شده تا مثلاً نشان دهد، ایشان و تیمش مشغول کار هستند.
شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب: 36960
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Taiwan
مشکل ایشان نیست
مشکل همشهری ایشان و امثالهم هستند که امثال ایشان را در این سمت ها گذاشته اند که هر کاری خواستند در شرکت ملی نفت با امضای ایشان انجام شود