۰

انقلاب دیجیتال در خدمات بازرسی صنعت نفت

میز نفت: بازرسی‌های صنعتی معمولا به نیروی انسانی نیاز دارد و بر اساس یک برنامه‌ریزی زمانی به‌نسبت طولانی انجام می‌شود. جمع‌آوری اطلاعات در بیشتر موارد، به‌صورت دستی، زمان‌بر و نیازمند حضور بازرسان در محیط‌های پرریسک است.
انقلاب دیجیتال در خدمات بازرسی صنعت نفت - میز نفت
انقلاب دیجیتال در خدمات بازرسی صنعت نفت - میز نفت
به گزارش «میز نفت»، بازرسی‌های صنعتی معمولا به نیروی انسانی نیاز دارد و بر اساس یک برنامه‌ریزی زمانی انجام می‌شود. جمع‌آوری اطلاعات در بیشتر موارد، به‌صورت دستی، زمان‌بر و نیازمند حضور بازرسان در محیط‌های پرریسک است. به عنوان مثال، تیم های بازرسی برج ها باید در ارتفاع کار کنند، بازرسان داخل مخازن می‌روند یا کارکنان بازرسی باید در شرایط دشوار فعالیت کنند.
 
این بازرسی ها ممکن است به جمع آوری داده هایی با کیفیت کمتر از سطح بهینه به دلیل شرایط دشوار محیطی منجر شود. جمع آوری داده ها در شرایط سنتی می تواند با اشتباه های انسانی پیوند بخورد و یا فاقد فراگیری و دقت کافی باشد.
 
بازرسی ها عموما در یک دوره زمانی انجام شده و در اکثر موارد، تنها کمتر از ۲ درصد بازرسی ها مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر، ۹۸ درصد زمان اختصاص یافته به بازرسی، غیرضروری بوده است.
 
کارشناسان معتقدند اگرچه عملیات بازرسی در اکثر موارد بسیار طولانی است، اما تعداد موارد نیازمند مداخله، عموما اندک است. به عنوان مثال، برای بازرسی تعدادی از تجهیزات صنعت نفت و گاز نظیر فلرها، بهره‌بردار باید آنها را از مدار خارج کند که این اقدام به از دست رفتن درآمد منجر می شود.
 
پس از جمع آوری داده ها، باید اطلاعات ارزشمند موجود در آن جدا شود. این فرآیند به صورت دستی و غیرمنسجم انجام می شود. همچنین یافته ها، غیرسازمان یافته و در معرض تفسیرهای نادرست هستند. برداشت کارشناسان از این داده ها نیز ممکن است متفاوت باشد. در فرآیند انتقال اطلاعات نیز ممکن است بخش هایی از آن از بین برود.
 
از سوی دیگر، اکثر شرکت ها پس از نهایی شدن گزارش، بخش اعظم سوابق داده ها را از بین می برند. بدین ترتیب امکان یادگیری از سوابق تاریخی وجود نخواهد داشت. در مجموع، پس از گذشت شش ماه و یا بیشتر از زمان پایان عملیات بازرسی می توان گزارش آن را ارایه کرد.
 
 
یافتن موارد مشکوک توسط نرم افزار و اعلام هشدار
 
برای غلبه بر این چالش ها، تعدادی از شرکت ها از پرنده های بدون سرنشین و یا روبات های زیردریایی استفاده می کنند. به عنوان مثال در یک عملیات بازرسی زیرآب، بسیاری از شرکت ها نیازمند اجاره شناور پشتیبانی و کارکنان هدایت کننده روبات هستند. این بازرسی ها معمولا پرهزینه بوده و به وضعیت هوا بستگی دارد.
 
در زمان بازرسی های هوایی پرنده های بدون سرنشین می توانند هزاران تصویر تهیه کنند. اما بازرسان باید به صورت دستی داده ها را بررسی و با صرف زمان زیاد یک گزارش ارایه کنند. مهمترین منافع بازرسی های روباتیک را باید بررسی دقیق انبوه داده های جمع آوری شده در یک دوره زمانی و با هزینه اندک پشتیبانی و اجرا دانست.
 
آویتاس سیستمز از شرکت های زیرمجموعه غول آمریکایی جنرال الکتریک، رویکردی ساختاریافته نسبت به بازرسی ها و از طریق جمع آوری خودکار داده ها و انتقال این داده ها به یک نرم افزار مرکزی پیشرفته طراحی شده با هوش مصنوعی، مدل های فیزیکی و الگوریتم های ترکیب شده دارد. بدین ترتیب پس از شناسایی خودکار موارد غیرنرمال به کاربران هشدار می دهد.
 
برای توسعه این راه حل های نوآورانه، شرکت آویتاس سیستمز گروهی از متخصان آشنا با تخصص های مختلف نظیر مهندسی، تحلیل داده ها، رایانه و عملیات پرواز را به خدمت گرفته و مرکز فناوری های جهانی جنرال الکتریک، وظیفه سفارشی سازی این فناوری ها را بر عهده دارد.
 
در شرکت آویتاس سیستمز، مجموعه متنوعی از روبات ها نظیر پهپادها، روبات های زیردریایی و روبات های سطحی دارای حسگر استفاده می شود. این خدمات در صنایع مختلف قابل بهره برداری بوده و هدفمند و با دقت بالا انجام می شود. با بهره گیری از روبات ها در جمع آوری داده ها این شرکت توانسته فعالیت بازرسان در محیط های کاری پرریسک را محدود کرده و بازرسی های دقیق تری برای شناسایی موارد غیرنرمال همراه با سرعت بیشتر انجام دهد.
 
همچنین با این اقدام، دارایی های موجود صنایع نیز ایمن تر خواهد بود. در این بازرسی های دیجیتال، زمان توقف عملیات در تاسیسات، اندک بوده، لذا شرکت نیازی به وقفه های پرهزینه عملیات خود برای انجام بازرسی ها نخواهند داشت.
 
 
مدل سازی سه بعدی پیشرفته و هوش مصنوعی
 
دلیل کارایی بیشتر جمع آوری روباتیک داده ها با نرم افزار آویتاس سیستمز را باید به مدل سازی سه بعدی و یکپارچگی منحصر به فرد آن با هوش مصنوعی جهت دستیابی به تحلیل های بهینه مرتبط دانست.
 
فرآیند جمع آوری داده ها در محصول این شرکت به بهبود کیفیت و فراگیری دامنه عملیات منجر شده و مشتریان این فناوری بر این نکته اتفاق نظر دارند. در این فناوری، بازرسان می توانند یک نقطه دقیق را بر روی یک مدل سه بعدی تجهیزات برای بازرسی انتخاب کنند.
 
کاربران به سادگی می توانند نقطه مورد نظر خود را بر روی مدل انتخاب کنند و با تغییر نقطه دید حسگر، مشخصات نقطه غیرنرمال را برگزینند. این روش به کاهش مدت برنامه ریزی بازرسی از ساعت ها به چند دقیقه و افزایش دقت عملیات منجر می شود.
 
فناوری های دیجیتال شرکت آویتاس سیستمز به صورت خودکار این مدل های سه بعدی را براساس خواسته های مشتریان به کاربران ارایه می کند. امکان ترسیم این تصاویر سه بعدی برای مکان های دارای ممنوعیت پرواز، از دیگر قابلیت های این نرم افزار به شمار می رود.
 
امکان تکرار بازرسی های دیجیتالی، یک نقطه مثبت محسوب شده و این کار به بالا رفتن کارایی و تعیین مقدار تغییرات در یک دوره زمانی کمک های شایانی می کند.
 
با بررسی تصاویر تغییرات با طیف های مختلف نظیر طیف های اصای سه گانه، مادون قرمز و یا فرابنفش در یک دوره زمانی می توان یک آرشیو ارزشمند در قالب محاسبات ابری ایجاد کرد.
 
در هسته مرکزی نرم افزار، همه داده ها حفظ می شود و برخلاف محصولات اکثر شرکت ها، کاربران همواره به داده های بازرسی های قدیمی دسترسی دارند.
 
 
تحلیل‌های پیشگیرانه
 
علاوه بر جمع آوری داده ها، این نرم افزار از امکان تحلیل های پیشگیرانه برخوردار است. بدین ترتیب بازرسان برمبنای ریسک، برنامه ریزی لازم را انجام می دهند. اقدامی که از اتلاف زمان جلوگیری می کند. در این فناوری، به دارایی های پرریسک توجه بیشتری می شود و این شرایط به بهبود ایمنی کمک می کند.
 
امکان استفاده از مجموعه داده های پیشین و فعلی بازرسی های کارکنان و روبات ها و شرایط خارجی( نظیر آب و هوا) یک مزیت ارزشمند برای شرکت آویتاس سیستمز به شمار می رود. در گام بعدی، الگوریتم های پیشرفته، معایب و اشکالات را به صورت خودکار شناسایی نموده و اعلام می کنند.
 
دامنه این معایب در صنعت نفت و گاز بسیار گسترده و از فلرهای سوزاندن گاز مشعل تا حباب های نشت گاز از خطوط لوله زیردریایی را شامل می شود.
 
کاربران این نرم افزار در تاسیسات بزرگ با معضل دیرپای وجود بانک های داده مختلف ارایه شده از سوی تیم های مختلف روبرو نخواهند بود. با هوش مصنوعی به کار گرفته شده دراین نرم افزار دیجیتال، راه برای ایجاد یک بانک فراگیر داده ها و انتخاب اقدامات هوشمندانه تر و کاراتر فراهم شده است.
 
بازرسی های دیجیتال، مشتری محور و سفارشی بوده و به دلیل ایجاد بر پایه وب از امکان دسترسی و پایش برخط برخوردار است.
 
 
توسعه مشارکت
 
بازرسی های دیجیتال با ترکیب فناوری های مختلف از چشم انداز امیدبخشی برخوردار است. دیدگاه های متخصصان نسبت به این فناوری ها، بهبود چشمگیری یافته و روبات ها به سرعت در حال افزایش قابلیت های خود هستند. این نرم افزارها، عملیات بازرسی را راحت تر، کاراتر و ایمن تر کرده است.
 
این دستاوردها از قابلیت استفاده در نیروگاه ها و سامانه های حمل و نقل نیز برخوردار است. بازرسی های دیجیتالی از آخرین دستاوردهای صنعت روباتیک و هوش مصنوعی بهره می برند و در سراسر دنیا، شاهد استقبال از این محصولات و خدمات هستیم. صنعت تولید انرژی های تجدیدپذیر فراساحلی و صنعت کشتیرانی از دیگر مشتریان بازرسی های دیجیتال در سال های فرارو خواهند بود.
 
 
نویسنده: براد تومر
منبع: www.epmag.com
مترجم: محسن داوری
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب: 21737
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *