۰
«ميز نفت» گزارش می دهد:

وزیر جدید نفت عربستان کیست؟

خالد الفالح؛ رئیس سابق شرکت آرامکو یکی از چهره های ابهام برانگیز جامعه سیاسی و اقتصادی عربستان سعودی به شمار می رود که رابطه بسیار نزدیکی با پادشاه عربستان و خانواده وی دارد؛ این رابطه شیرین به همان اندازه و یا شاید هم بیشتر با امریکایی ها برقرار است به طوری که تمام اعضای خانواده وی یا در امریکا زندگی می کنند یا در دانشگاه های این کشور تحصیل کرده اند.
به گزارش ميزنفت، خالد الفالح متولد سال ۱۹۶۰ در شهر ریاض است هرچند که بزرگ شده شهر دمام است؛ دانش آموخته دانشکده نفت و مواد معدنی تگزاس و دانشگاه ملک فهد در سال ۱۹۷۹ در سن ۱۹ سالگی به آرامکو پیوست و ۱۳ سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۲ به گروه خدمات مشاور آرامکو منتقل شد.

تجربه کاری وی در پایین دست آرامکو و طرح های پژوهشی وی در این شرکت بزرگ نفتی، جایگاه وی را به حدی ارتقا داد که چند پروژه مشترک حارجی آرامکو به فلاح واگذار شد؛ فلاح یکی از مذاکره کنندگان ارشد قراردادهای نفتی آرامکو است به طوری که راهبری مذاکره با شرکت های بین المللی را بر عهده داشت تا روزی که عبدالله جمعه، رئیس وقت آرامکو بازشنسته شد و وی به مدیریت بزرگترین شرکت نفتی جهان منوصب شد.

نکته جالب در باره فلاح این است که وی یکی از فعالان مراسم های اجتماعی است و در بطن جامعه آل سعود حضور چشمگیری دارد. وی در میان مردم ظاهر شده و ارتباط خوبی با همشهریان خود در ظهران دارد؛ وی پیشتر رئیس شورای شهر دمام شهرداری و یکی از اعضای موسس دانشگاه ملک عبدالله علم و صنعت بوده است.

فلاح عضو هیئت مدیره شورای بازرگانی عربستان ایالات متحده و شورای بین المللی جی پی مورگان است. رئیس آرامکو همچنین عضو انجمن های تخصصی مختلفی مانند انجمن مهندسان مکانیک آمریکا (ASME)، انجمن بین المللی اقتصاد انرژی (IAEE) نیز است.

منابع عربی مهم ترین ویژگی خالد الفلاح را تسلط وی در مباحث حقوقی، قراردادی و مذاکره می دانند و معتقدند با حضور وی در جلسات قراردادها، منافع ملی عربستان تضمین شده است.

سال گذشته وی به حوزه بهداشت رفت اما پس از برکناری علی النعیمی به عنوان وزیر انرژی عربستان معرفی شده است و قرار است دوران جدید نفت عربستان را راهبری کند.
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب: 3736
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *