۰
سود سهام شرکت های نفتی کاهش نیافت

وفاداری غول ها به سهامداران

سرمایه گذاری که 1000 سهم از شرکت رویال داچ شل را در اختیار داشته از ابتدای امسال تاکنون 1410 دلار سود دریافت کرده است که این رقم معادل سود 6 درصدی برای هر سهم بوده است. شرکت شورون طی 28 سال گذشته به طور متوالی سود پرداختی به هر سهم را افزایش داده است و شرکت اگزون موبیل نیز در 33 سال اخیر به طور میانگین هر سال 6.4 درصد به هر سهم سود پرداخت کرده است.
غول های نفتی - عصر نفت
غول های نفتی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، در حالی که افت شدید قیمت نفت از اواسط سال 2014 میلادی تاکنون موجب کاهش سود خالص شرکتهای بزرگ انرژی جهان شده است ولی این شرکتها سود پرداختی به هر سهم خود را نه تنها کاهش نداده اند بلکه این میزان را افزایش داده اند.

در 9 ماه نخست امسال 4 شرکت بزرگ نفتی شامل رویال داچ شل، اگزون موبیل، شورون و بریتیش پترولیوم در مجموع با کاهش 70 درصدی درآمد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روبرو شده اند. در همین مدت این شرکتها در مجموع بیش از 28 میلیارد دلار سود به سهامداران پرداخت کرده اند که نسبت به سال 2014 میلادی 10 درصد رشد داشته است.

پاتریک پویانی رئیس شرکت نفتی توتال فرانسه در این باره تاکید کرد: دلیلی وجود ندارد که سود پرداختی به سهامداران و سرمایه گذاران نیز مانند قیمت جهانی نفت با نوسان شدید روبرو شود.

رئیس چهارمین شرکت بزرگ نفتی جهان در کنفرانسی در دوبی تصریح کرد: این اشتباهی وحشتناک خواهد بود که بخواهیم سود پرداختی به سهامداران را کاهش دهیم چرا که این مساله نشانگر وضعیت نامناسب صنعت نفت خواهد بود.

قیمت هر بشکه نفت در شرایط کنونی به بالاتر از 40 دلار رسیده است که پایین ترین رقم از اوت به شمار می رود. بسیاری از بانک های سرمایه گذاری و شرکتهای انرژی بر این باورند که قیمت جهانی نفت تا سال 2017 میلادی به بالاتر از 60 دلار در هر بشکه نخواهد رسید.

آژانس بین المللی انرژی نیز اعلام کرده است که قیمت جهانی نفت تا سال 2020 میلادی به تدریج به 80 دلار خواهد رسید.

این مساله سئوالات و ابهامات زیادی را در خصوص بحران نقدینگی شرکتهای نفتی جهان به وجود آورده است. بسیاری از شرکتهای نفتی جهان در ماه های اخیر مجبور به کاهش هزینه ها و متوقف کردن پروژه های بزرگ انرژی شده اند.

البته شرکتهای بزرگ انرژی در شرایط کنونی چاره ای جز پرداخت سود بیشتر به سهامداران ندارند چرا که مجبورند سرمایه گذاران را حفظ کنند. در غیر این صورت سرمایه گذاران اقدام به فروش سهام خود در شرکتهای بزرگ نفتی جهان خواهند کرد.

به نظر می رسد ادامه سیاست پرداخت سودهای بالا به سهامداران نیز چندان دوام نخواهد داشت و ادامه دادن این سیاست با ریسک بالایی همراه خواهد بود.

ریچارد ماروود رئیس صندوق سرمایه گذاری آکسا در این باره گفت: سود پرداختی به سرمایه گذاران بسیار مهم است. بسیاری از سرمایه گذاران و سهامداران انتظار دارند که سود خوبی بابت سرمایه گذاری در شرکتهای نفتی دریافت کنند. هرگونه کاهش سود پرداختی می تواند با شوک شدیدی در قیمت سهام شرکتهای نفتی روبرو شود.

البته اگر روند نزولی قیمت نفت ادامه یابد، شرکتهای نفتی قادر به ادامه اجرای این سیاست نخواهند بود. تحلیل و بررسی موسسه "فکت ست" نشان می دهد که سود پرداختی شرکتهای نفتی طی سه ماه گذشته به بالاترین سطح در ده سال گذشته رسیده است.

سرمایه گذاری که 1000 سهم از شرکت رویال داچ شل را در اختیار داشته از ابتدای امسال تاکنون 1410 دلار سود دریافت کرده است که این رقم معادل سود 6 درصدی برای هر سهم بوده است.

شرکت شورون طی 28 سال گذشته به طور متوالی سود پرداختی به هر سهم را افزایش داده است و شرکت اگزون موبیل نیز در 33 سال اخیر به طور میانگین هر سال 6.4 درصد به هر سهم سود پرداخت کرده است.

سود بالای پرداختی شرکتهای نفتی به سهامداران در شرایطی است که شرکتهای بزرگ جهان طی ماه های اخیر 22 میلیارد دلار از هزینه های خود در زمینه اکتشاف و توسعه میادین نفتی را کاهش داده اند. 80 پروژه نفتی نیز از ابتدای امسال تاکنون لغو شده است.

منبع: وال استریت ژورنال
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۱
کد مطلب: 10415
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *