۰
ماهی بزرگی که توسط غول های نفتی صید شد

خدمت 250 میلیارد دلاری روسیه به غرب

میز نفت - ​از زمان تهاجم روسیه به اوکراین که منجر به افزایش چشمگیر قیمت انرژی و قبوض خانوارها شد، پنج شرکت بزرگ نفتی غربی، بیش از 250 میلیارد دلار سود به دست آورده‌اند.
غول های نفتی | میز نفت
غول های نفتی | میز نفت
به گزارش میز نفت، بریتیش پترولیوم، شل، شورون، اگزون موبیل و توتال انرژی – از زمان آغاز جنگ در فوریه 2022، 281 میلیارد دلار درآمد داشته اند.
 
بریتیش پترولیوم و شل از زمان آغاز درگیری، مجموعاً 94.2 میلیارد دلار سود به دست آورده اند. Global Witness تخمین می زند که این برای پوشش تمام قبوض برق خانگی بریتانیا برای 17 ماه متوالی کافی است. این رقم برای شل حدود 59 میلیارد دلار بوده است.
 
شرکت های شورون، اگزون موبیل و توتال انرژی هم مجموعا بیش از 187 میلیارد دلار سود به جیب زده اند.
 
پاتریک گالی، محقق ارشد سوخت‌های فسیلی گلوبال ویتنس، گفت: «حمله روسیه به اوکراین برای میلیون‌ها نفر، از اوکراینی‌های عادی که زیر سایه جنگ زندگی می‌کنند، گرفته تا خانواده‌هایی که در سراسر اروپا برای گرم کردن خانه‌های خود تلاش می‌کنند، ویرانگر بوده است ولی برای شرکت های نفتی سراسر سود بوده است.
 
این تحلیل نشان می دهد که صرف نظر از آنچه در خط مقدم رخ می دهد، شرکت های اصلی سوخت فسیلی برندگان اصلی جنگ در اوکراین هستند.
 
سود شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و تامین‌کنندگان مواد غذایی نیز در دو سال گذشته افزایش یافته است و برخی از اقتصاددانان را بر آن داشته است که در شرایط اضطراری خواهان کنترل قیمت هدفمند شوند.
 
با وجود خشم فزاینده عمومی و انتقاد از ماشین سود غول های نفتی، پیش‌بینی می‌شود که پنج شرکت بزرگ در سال 2023 بیش از 100 میلیارد دلار به سرمایه‌گذاران پاداش دهند.
 
شرکت های بزرگ نفتی در سال 2022 با پرداخت سود سهام و بازخرید سهام به ارزش 104 میلیارد دلار سهامداران را پولدار کردند.
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۱۵
کد مطلب: 37177
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *