۰
تلگراف گزارش ذاد:

نفت 40 دلاری، گسست در ریاض

بخش زیادی از نیروی کار عربستان در بخش دولتی شاغل هستند در حالی که فرصت های زیادی برای کار در بخش خصوصی وجود دارد. ورود تعداد بیشتر شهروندان سعودی به بازار کار در بخش خصوصی می تواند بسیاری از مهاجران خارجی را بیکار کند
نفت 40 دلاری، گسست در ریاض - میز نفت
نفت 40 دلاری، گسست در ریاض - میز نفت
به گزارش ميزنفت ، مشاوران اقتصادی دولت عربستان اذعان کرده اند که 80 تا 85 درصد درآمدهای ریاض وابسته به نفت است و این مساله یک چالش بزرگ به شمار می رود. بر اساس این گزارش برخی تحلیلگران اقتصادی و بازار انرژی بر این باورند که افت قیمت نفت به 40 دلار در هر بشکه می تواند عربستان سعودی را با بحران جدی اقتصادی روبرو کند.

شورای مشاوران اقتصادی دولت عربستان با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: این شورا معتقد است که کاهش قیمت نفت می تواند فرصت بزرگی را برای عربستان ایجاد کند تا به سوی متنوع سازی اقتصاد خود گام بردارد و از وابستگی شدید به درامدهای نفتی دست بکشد.

مرگ عبدالله شاه سابق عربستان نیز به نگرانی ها نسبت به آینده رژیم سعودی دامن زده است. با روی کار آمدن سلمان شاه جدید عربستان و اتخاذ سیاست های جدید در بازار نفت، این نگرانی ها تشدید شده است.

شاه جدید عربستان و شاهزاده جوان محمد بن سلمان همچنان از سیاست حفظ تولید نفت این کشور حمایت می کنند. اتخاذ این سیاست موجب افزایش مازاد عرضه در بازارهای انرژی شده است. برخی تحلیلگران بر این باورند که ریاض با اتخاذ این سیاست قصد دارد تا سایر رقبا به خصوص تولید کنندگان شیل نفت در آمریکا را از بازار خارج کند.

صندوق بین المللی پول ماه گذشته هشدار داد که سیاست نفتی عربستان می تواند به ضرر این کشور نیز تمام شود. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که کسری بودجه عربستان سعودی امسال به بیش از 20 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید. میزان سرمایه های خارجی ریاض نیز از 730 میلیارد دلار در اوت سال گذشته به کمتر از 654 میلیارد دلار در اوت امسال کاهش یافته که این پایین ترین رقم از فوریه 2013 به شمار می رود.

تحلیلگران بر این باورند که افت قیمت نفت لزوم اجرای اصلاحات در دولت و سیاست های کلان اقتصادی عربستان سعودی را بیش از پیش نمایان کرده است.

یکی از اعضای شورای مشاوران اقتصادی عربستان بر این باور است که 32 درصد هزینه های دولتی به راحتی حیف و میل می شود و علت اصلی آن نیز پرداخت حقوق و دستمزد بالا به کارکنان بخش دولتی است.

وی افزود: بخش زیادی از نیروی کار عربستان در بخش دولتی شاغل هستند در حالی که فرصت های زیادی برای کار در بخش خصوصی وجود دارد. ورود تعداد بیشتر شهروندان سعودی به بازار کار در بخش خصوصی می تواند بسیاری از مهاجران خارجی را بیکار کند.

به هر حال مقام های سعودی امیدوارند که قیمت نفت به زودی به ثبات رسیده و افزایش یابد. دولت ریاض پیش بینی می کند که تقاضای جهانی نفت امسال بیش از 1.5 تا 1.7 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

یک مقام دولت عربستان در این باره گفت: حتی با بودجه کنونی نیز عربستان می تواند با قیمت نفت 80 دلاری خود را اداره کند. ما معتقدیم قیمت های 40 و 50 دلاری کاملا موقتی خواهد بود. هر کسی در بازار می داند که رونق بازار نفت در پیش است ولی سئوال این است که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد.

کاهش درآمدهای ارزی موجب شده تا ریاض با تنگناهای مالی زیادی روبرو شود. دولت عربستان مجبور است برای جبران کسری بودجه 20 درصد تولید ناخالص داخلی خود از ذخایر ارزی استفاده کند. این در حالی است که رسانه ها گزارش داده اند عربستان در حوالی ورشکستگی است. در این شرایط پیام عربستان به بازار نفت نیز از یک عبارت کوتاه نمی آید:«تولید را کاهش نمی دهیم

بر اساس صندوق بین‌المللی پول ایران تا 10 سال می‌تواند در برابر قیمت پایین نفت دوام بیاورد که این زمان برای عربستان 5 سال پیش‌بینی شده است.

افت درآمدهای نفتی همچنین موجب به تاخیر افتادن پروژه های زیرساختی شده و این مساله تاثیر منفی زیادی بر بخش خصوصی عربستان داشته است.

منبع: تلگراف
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۴
کد مطلب: 10416
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *