۰
تحلیل فوربس از رفتار نفتی عربستان

ریاض نفت زیر 40 دلار را دوست دارد

اولین تئوری این است که عربستان می خواهد قیمت نفت را زیر 40 دلار نگه دارد تا در کوتاه مدت به نفت آمریکا ضربه بزند و در بلند مدت بتواند دوباره در بازار نفت پیشرو باشد.
علی النعیمی - میز نفت
علی النعیمی - میز نفت
به گزارش ميزنفت ، پایگاه اینترنتی نشریه فوربس در مطلبی با عنوان «دلایل واقعی برای اینکه چرا عربستان از قیمت بالای 40 دلار برای نفت حمایت نمی کند» به بررسی این موضوع پرداخت.

این رسانه نوشت: عربستان پیش از برگزاری اجلاس آتی اوپک در دوحه پیامی آشکار را القا کرد مبنی بر اینکه این پادشاهی هرگونه کاهش تولیدات را رد می کند. این بدان معناست که عربستان از قیمت بالای 40 دلار حمایت نخواهد کرد. دلیل رسمی که ارائه می شود این است که چون بازار بی ثبات است. شاید سران سعودی می ترسند که کاهش تولیدات قابل اجرا نباشد. اما این امر درباره ثابت نگه داشتن میزان تولید هم می تواند صدق کند. پس دلیل واقعی چیست؟

مفسران و کارشناسان تئوری های مختلفی در این زمینه ارائه کرده اند. اولین تئوری این است که عربستان می خواهد قیمت نفت را زیر 40 دلار نگه دارد تا در کوتاه مدت به نفت آمریکا ضربه بزند و در بلند مدت بتواند دوباره در بازار نفت پیشرو باشد. تئوری دوم این است که عربستان اکنون در یک جنگ اقتصادی تمام عیار برای تضعیف اقتصاد آمریکا است. اما مشکلی که این تئوری ها دارد این است که عربستان و آمریکا سالهاست که از نظر اقتصادی و سیاسی متحد هستند. چرا باید عربستان با این کار روابطش را با آمریکا به خطر بیاندازد؟

بر این اساس سومین تئوری مطرح می شود که می گوید عربستان و آمریکا با همدیگر می خواهند قیمت نفت را پایین تر بیاورند تا گروه موسوم به دولت اسلامی (تکفیری صهیونیستی داعش) و روسها را تضعیف کنند.

یک مفسر می گوید:« عربستان نگران است روسیه و ایران بتوانند با حمایت مالی از گروههای برهم زننده ثبات تهدیدی برای رژیم آنها باشد. پایین نگه داشتن قیمت نفت به نوعی مانع از حمایت مالی ایران و روسیه از این گروهها می شود. خاندان سلطنتی سعودی نمی خواهند دست از قدرت بردارند و تنها راه در حال حاضر پایین نگه داشتن قیمت نفت است.»

این تئوری می گوید عربستان طرح آمریکا را برای استفاده ابزاری از قیمت نفت برای ضربه زدن به اقتصاد روسیه پذیرفته است. اما این طرح عواقب سوء برای خود عربستان خواهد داشت. میزان آسیب پذیر روسیه در مقابل قیمت پایین نفت بسیار کمتر از عربستان سعودی است. روشن نیست کدام تئوری می تواند بی میلی عربستان برای حمایت از افزایش قیمت نفت را توجیه کند اما این نکته واضح و آشکار است که بی ثباتی در بازار نفت ادامه خواهد داشت.
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 12898
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *