۰

همصدایی با ایران برای حمله به عربستان!

روزنامه فرامنطقه ای «العرب» در تحلیلی نوشت: «این روزها حمله شدیدی از سوی رسانه های غربی و مقامات اروپایی متوجه عربستان شده است. مسئله قابل توجه در این جریان این است که چه عواملی باعث شده تا روابط محکم غرب با ریاض به وضعیت فعلی برسد که از سوی غرب مورد هجمه قرار گیرد؟»
همصدایی با ایران برای حمله به عربستان!
به گزارش ميزنفت به نقل از رویکرد،این روزنامه چاپ لندن در ادامه نوشت: «نقطه آغازین حملات اخیر غرب علیه ریاض، اتهاماتی است که درباره حمایت شخصیت های دینی عربستان از افراطی گرایان و حمایت اشخاص ثروتمند این کشور از گروه های افراطی متوجه ریاض شده است.»

العرب در ادامه افزود: «غربی ها این روزها ریاض را به داشتن ارتباط با گروه های افراطی گر متهم می کنند و معتقدند که این گروه ها با قدرت دینی حاکم در عربستان ارتباط قوی دارند. این اعتقاد بسیار با رویکرد ایران نزدیک است.»

این روزنامه در ادامه نوشت: «کشورهای غربی در حالی حمله های رسانه ای و حقوق بشری خود را علیه عربستان آغاز کرده اند که به سمت تقویت روابط خود با ایران پیش می روند. این مسئله بعد از توافق هسته ای و تغییر رویکرد اقتصادی عربستان با غرب بیشتر خود نمایی می کند.»

این روزنامه درا دامه نوشت: «غربی ها در نظردارند تا روابط خود را با ایران به مرحله قبل از انقلاب اسلامی برگردانند و طراحان سیاست غرب هم به سمت این مسئله سوق داده می شوند. این مسئله در همصدا شدن غرب در حمله به عربستان با ایران تاثیر داشته است.»

العرب در ادامه افزود: «تحلیلگران مسائل سیاسی معتقدند که با کاهش قیمت نفت در سایه سیاست های منطقه ای اعراب برای مقابله با ایران همچنین تحولات خاورمیانه که سیاست سعودی را تحت الشعاع قرار داده دیگر غربی ها به سعودی بی اعتماد شده اند. به ویژه آنکه محافل سعودی، دولتمردان ریاض را برای ارسال هر بیشتر حمایت های مالی به جهادی ها تشویق می کنند.»

دو روز پس از آنکه آژانس اطلاعات فدرال آلمان هشدار داد وزیر دفاع عربستان تهدیدی علیه ثبات خاورمیانه است،ز معاون صدراعظم آلمان گفت که عربستان باید حمایت مالی از مساجد گروه های تندرو خارج از این کشور را که به گسترش افراطی گری متهم هستند، متوقف کند.

پس از حملات پاریس بدبینی به سیاست های ریاض در حمایت از تروریسم افزایش یافته است. گسترش دامنه حملات تروریستی به کشورهای غربی موجی از نگرانی را در بین مقامات این کشورها ایجاد کرده است. پس از حملات تروریستی پاریس که اروپا را در شوک فرو برد موجی از انتقادها از رژیم عربستان سعودی که حامی اصلی تکفیری ها در منطقه به شمار می رود برانگیخته است.

آلمان که رهبری اروپا را با خود یدک می کشد از گسترش حملات تروریستی به این قاره نگران است و به همین منظور سعی دارد با ریشه های افراطی گری در اروپا مقابله کند. زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان اعلام کرد عربستان باید حمایت مالی از مساجد گروه های تندرو خارج از این کشور را که به گسترش افراطی گری متهم هستند، متوقف کند.

نشریه آمریکایی فارلین پالسی هم طی گزارشی نوشت که وهابیت مورد تبلیغ عربستان سعودی ریشه اصلی درگیری ها در منطقه است. از دهه ۱۹۷۰ دولت عربستان و سازمان های مذهبی وابسته به آن نسخه افراطی ایدئولوژی خود را با پول نفت خود به سر تا سر دنیا صادر کرده اند.

در این گزارش فارن پالیسی، به حمایت مالی عربستان سعودی از سازمان اطلاعات نظامی پاکستان بین دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در حمایت از شورشی های ضد شوروی که به تشکیل طالبان منجر شد، اشاره می کند. عربستان سعودی، همچنین از دهه ۱۹۹۰ به تأمین مالی آموزش های وهابیت در سرتاسر کشورهای خوزه بالکان پرداخته است.

در ادامه این گزارش با اشاره به حملات تروریستی در پاریس آمده که ارتباط بن عربستان سعودی و بمب گذاری های پاریس بسیار تنگاتنگ است . فارن پالیسی می افزاید: بسیاری از توطئه گران از منطقه مولانبئک در بروکسل هستند. در دهه ۱۹۷۰ عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج (فارس)، مدارس وهابی را تأمین مالی کردند.
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب: 10871
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *