۰
روزهای سیاه برزیل و صنعت نفت

حراج پتروبراس

ادامه روند نزولی هزینه ها و بازنگری در اهداف تولید نفت به این معناست که شرکت پتروبراس قادر نخواهد بود میزان بدهی های خود را کاهش دهد.
حراج پتروبراس - میز نفت
حراج پتروبراس - میز نفت
بی ثباتی اقتصادی در چین نگرانی های زیادی را درباره اقتصاد جهانی ایجاد کرده است ولی بیشتر از همه این مساله درد و رنج زیادی را برای اقتصاد برزیل به وجود آورده است، جایی که موفقیت اقتصادی طی دهه گذشته بیشتر به خاطر صادرات کالاها و منابع طبیعی به چین حاصل شده است.

کاهش ناگهانی تقاضای کالاها در چین به شدت به اقتصاد برزیل ضربه زده است. حدود 20 درصد شاخص اصلی سهام برزیل را شرکتهای تولید کننده کالا تشکیل می دهند. بنا براین، افت شدید قیمت کالاها موجب سقوط شاخص سهام بورس برزیل شده است. شاخص سهام برزیل از ماه می گذشته تاکنون بیش از یک سوم ارزش خود را از دست داده است.

هرژ فرمن اقتصاددان موسسه الایت کورتورا در ریودو ژانیرو 11 ژانویه در این باره به بلومبرگ گفت: در هر حال چشم انداز بازار بورس برزیل ناامید کننده است. نااطمینانی های زیادی با توجه به سناریوهای داخلی و خارجی وجود دارد. برزیل با بدترین رکود اقتصادی از سال 1901 میلادی روبرو است و تولید ناخالص داخلی این کشور ممکن است در سال 2016 میلادی با افت 3 درصدی روبرو شود.

هیچ کسی بیشتر از پتروبراس شرکت نفت دولتی برزیل از این وضعیت متضرر نشده است. این شرکت با مشکلات زیادی روبرو است. این شرکت نتوانسته است به اهداف تولید بلندپروازانه ای که سالها پیش آن را تعیین کرده بود، دست یابد. میزان بدهی های این شرکت بیشتر از هر شرکت نفتی دیگری در جهان است. این شرکت از افت شدید قیمت نفت نیز متضرر شده است. رسوایی فساد مالی گسترده در این شرکت نیز بیشتر از یک سال است که شرکت پتروبراس را با دردسرهای جدی روبرو کرده است. فسادی که دامان رئیس جمهور برزیل را گرفت و تا محلس برزیل پیش رفت.

از ماه می 2015 تاکنون ارزش سهام شرکت پتروبراس در بازار سهام نیویورک بیش از 70 درصد کاهش داشته است. این رقم نسبت به اوج ارزش سهام این شرکت در سال 2008 نیز بیش از 95 درصد کاهش یافته است. خسارت وارد شده به عملکرد شرکت پتروبراس کاملا روشن و بدیهی است. این مساله بی شک بر توانایی شرکت پتروبراس برای تولید نفت و گاز در بلند مدت تاثیر منفی خواهد داشت.

12 ژانویه بار دیگر شرکت پتروبراس در برنامه 5 ساله تولید نفت خود بازنگری کرده است. بر اساس طرح 5 ساله 2015 تا 2019 میلادی میزان هزینه های سرمایه ای شرکت پتروبراس به کمتر از 98.4 میلیارد دلار رسیده که از طرح اولیه ای که سال گذشته ارائه شده بود بیش از 32 میلیارد دلار معادل 25 درصد کاهش داشته است.

سالها قبل زمانی که شرایط مطلوب بود، میزان هزینه های سرمایه ای این شرکت به بیش از 200 میلیارد دلار می رسید. افت متوالی هزینه های شرکت پتروبراس به این معناست که تولید نفت این شرکت تا سال 2020 با کاهش زیادی همراه خواهد شد.

پتروبراس اکنون بر این باور است که تا پایان دهه جاری می تواند روزانه 2.7 میلیون بشکه نفت تولید کند. میانگین تولید نفت این شرکت در سال 2015 میلادی به 2.12 میلیون بشکه در روز رسیده است. هدف تولید نفت شرکت پتروبراس نسبت به هدف تعیین شده سال گذشته 100 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. شرکت پتروبراس چند سال پیش اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال 2020 میلادی به هدف تولید 4 میلیون بشکه نفت در روز دست یابد.

سال گذشته شرکت پتروبراس با لغو مناقصه پروژه های نفت و گاز در ماه اکتبر همه را شگفت زده کرد. این نخستین بار در سال های اخیر بود که پتروبراس تصمیم گرفت تا برگزاری مناقصه پروژه های بزرگ نفت و گاز را لغو کند.

کاهش شدید هزینه ها، سئوالات و ابهامات زیادی را نسبت به وضعیت بلندمدت این شرکت به وجود آورده است. به خصوص اینکه کاهش شدید سرمایه گذاری موجب افت چشمگیر سطح تولید خواهد شد. ولی ظاهرا شرکت احساس کرده است که هیچ راه دیگری ندارد.

ادامه روند نزولی هزینه ها و بازنگری در اهداف تولید نفت به این معناست که شرکت پتروبراس قادر نخواهد بود میزان بدهی های خود را کاهش دهد. این بدان معناست که بدهکارترین شرکت نفتی جهان مجبور به فروش بخشی از دارایی ها خواهد بود تا بدهی هایش را تسویه کند. به نظر می رسد شرکت پتروبراس قادر نخواهد بود از محل فروش دارایی ها نقدینگی لازم و مورد نیاز را به دست آورد.

شرکت پتروبراس در شرایط کنونی صد در درصد به فروش دارایی ها وابسته است تا فشارهای وارد شده را کاهش دهد. این شرکت سعی کرده است تا در سال 2016 میلادی 14.4 میلیارد دلار از دارایی های خود را بفروشد. طی سال های آینده نیز پتروبراس قصد دارد 43 میلیارد دلار از دارایی های خود را بفروشد.
 
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۴
کد مطلب: 11564
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *