۰
آژانس بین المللی انرژی :

بازار متعادل در راه است

آژانس بین المللی انرژی، نهادی 28 عضوی از کشورهای توسعه یافته جهان، مستقر در پاریس که نقش خط مشی دهی به کشورهای عضو در زمینه امنیت انرژی و استفاده از انرژی‌های برگشت‌پذیر را ایفا می کند با انتشار گزارش ماهانه خود اعلام کرد بازار نفت که اکنون به علت فراوانی عرضه از رونق افتاده است، از سال 2017 با افزایش تدریجی قیمت نفت روند به توازن رسیدن خود را آغاز خواهد کرد.
بازار نفت - عصر نفت
بازار نفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، اما این روند در میان مدت انجام خواهد گرفت زیرا سرمایه گذاری ها در بخش های نفتی به شدت کاهش یافته است و این امر باعث کاهش تولید خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی که سازمان ‏همکاری توسعه اقتصادی آن را بنیان نهاده و در واقع بازوی ‏انرژی این سازمان به حساب می آید در این گزارش تصریح می کند ‏که در فاصله سالهای 2014 و 2015 میزان عرضه نفت خیلی بیشتر از تقاضا بوده است. به طوری که مازاد عرضه نفت در جهان در سال 2014 به 900هزار بشکه و در سال 2015 به دو میلیون بشکه در روز رسید.

این نهاد در گزارش اخیر خود پیش بینی کرده است میزان مازاد عرضه نفت به بازار جهانی امسال به یک میلیون و یکصد هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. در سال 2017 نیز بین عرضه و تقاضا برای نفت در جهان توازن برقرار خواهد شد.

بازوی انرژی کشورهای توسعه یافته عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در بخش دیگر از گزارش ماهانه خود که به نوسان بازار نفت در میان مدت اختصاص یافته است تصریح می کند که ذخیره های سازی نفتی که کشورها با خرید ارزان قیمت نفت انجام داده اند روند اصلاح قیمت ها تا حدی به عقب خواهد انداخت.

از نظر تولید نیز ، پیش بینی های این نهاد حاکی از آن است که میزان تولید نفت در فاصله سالهای 2015 تا 2021 حدود 4 میلیون و 100 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و عمده این افزایش تولید نیز ناشی از اضافه تولید ایران و آمریکا خواهد بود. اگرچه تولید نفت آمریکا اکنون تا حدودی کاهش یافته است. این کشور در فاصله سالهای 2009 تا 2015 حدود 11 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کرد. علت کاهش کنونی تولید نفت در آمریکا، کاهش قیمت نفت در بازار های جهانی و کاهش سرمایه گذاری ها بوده است. کاهش شدید قیمت نفت دربازار های جهانی زمینه ساز کاهش سرمایه گذاری های نفتی شده بود. نفت از اواسط سال 2014 تاکنون 70 درصد ارزش خود را از دست داده است.به طوری که اکنون قیمت هر بشکه نفت دربازار جهانی حدود 30دلار معامله می شود.

این نهاد مستقر در پاریس درباره علت کاهش قیمت نفت دربازارهای جهانی ،موضوع رقابت در تولید را مطرح کرده است .افزایش تولید اوپک، روسیه و آمریکا برای از دست ندادن بازارهایشان در جهان باعث شده است تا ارزش نفت این چنین کاسته شود.

آژانس بین المللی انرژی در همین خصوص چنین توضیح می دهد:« مگر آنکه اتفاق راهبردی خاصی رخ دهد وگرنه نبایددر کوتاه مدت انتظار افزایش قیمت نفت را در بازارهای جهانی داشته باشیم.چون هم منابع زیرزمینی نفتی اکنون در جهان افزایش یافته، هم فناوری ها برای استخراج این گونه منابع اکنون خیلی پیشرفت کرده است و این امر به شرکتهای نفتی کمک خواهد کرد تا نفت در مقیاسی بالا و سریع در بازار جهانی به فروش برسانند.»

این نهاد مستقر در پاریس هشدار می دهد اگر مشخص شود سرمایه گذاری های نفتی خیلی کاهش یافته و به طور کلی برای میزان تولید نفتی که جهان در سالهای آینده نیاز دارد ناکافی بوده است افزایش قیمت ها دور از ذهن نیست.

این مسئله از آنجا مطرح می شود که به علت کاهش قیمت نفت سرمایه گذاران تمایل چندانی برای سرمایه گذاری در بخش های نفتی در سالهای اخیر از خود نشان نداده اند. از همین رو پیش بینی ها حاکی از آن است که سرمایه گذاری ها در بخش اکتشاف- تولید امسال نیز برای دومین سال پیاپی کاهش خواهد یافت. به عبارت دیگر، از زمان شوک نفتی دوم در سال 1980 (فراوانی عرضه نفت به بازار جهانی و کاهش تقاضا)، در پی شوک نفتی نخست در دهه 1970 که در آن اوپک تصمیم به افزایش بهای نفت و تحریم نفتی کشورهای غربی گرفت،‏ تا کنون سابقه نداشته است که سرمایه گذاری در بخش های نفتی تا این حد کاهش یابد.به طور دقیق تر، از میزان سرمایه گذاری های نفتی در سال 2015 حدود 24 درصد کاسته شد و پیش بینی می شود امسال نیز از میزان سرمایه گذاری ها دراین بخش 17 درصد کاسته شود.

همزمان پیش بینی ها حاکی از آن است که مصرف طلای سیاه در جهان هر سال یک میلیون و200 هزار بشکه افزایش خواهد یافت و از 95 میلیون و 600 هزار بشکه در سال 2016 به 101 میلیون و 600 هزار بشکه در سال 2021 خواهد شد.

نیرو محرکه افزایش مصرف نیز آسیا خواهد بود هرچند که اصلاح ساختار اقتصادی چین،یعنی گذر از رشد اقتصادی صرفا مبتنی بر صادرات و سرمایه گذاری های خارجی،به رشد اقتصادی مبتنی بر خدمات دهی،نوآوری و ترویج مصرف داخلی، تقاضای این کشور برای نفت را کاهش خواهد داد.

منبع: رویترز
دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب: 12155
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *