۰
۱
بی محلی وزیر نفت به قراردادهای تحقیقاتی

دانشگاه شریف٬ قربانی تصمیم شبانه وزارت نفت

شرکت ملی نفت در حالی تفاهم نامه افزایش ضریب بازیافت از مخازن کوپال بنگستان و کوپال آسماری را با شرکت نفت و گاز پرشیا امضا کرد که پیشتر وظیفه مطالعات این مخازن و تهیه MDP به دانشگاه شریف و یک شرکت خارجی سپرده شده بود.
قرارداد امضای مطالعه توسعه میدانهای نفتی - عصر نفت
قرارداد امضای مطالعه توسعه میدانهای نفتی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت٬ ۱۴ مهر ماه سال گذشته بود که وزیر نفت در مراسم امضا موافقتنامه ۱۰ ساله همکاری تحقیقاتی میان شرکت ملی نفت ایران با دانشگاه های کشور که در ساختمان اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، گفت: من به این قرارداد و آینده آن بسیار خوشبین هستم.

در خبری که روابط عمومی شرکت ملی نفت در روز ۱۴ مهرماه امضا کرده٬ آمده است:« رکن الدین جوادی و محمد فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف موافقتنامه دیگری را در این مراسم امضا کردند که بهره بردار آن شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تعیین شده است. براساس این موافقنامه این دانشگاه میدان کوپال- مخزن نفتی آسماری، میدان کوپال- مخزن نفتی بنگستان، میدان رگ سفید- مخزن نفتی آسماری، میدان رگ سفید- مخزن نفتی بنگستان و میدان شادگان، مخازن نفتی آسماری فوقانی و تحتانی را مورد مطالعه قرار می دهد.»

خرداد ۹۵ روزی بود که اهالی دانشگاه صنعتی شریف خیلی خوشحال بودند. در این ماه توافقنامه همکاری میان پژوهشکده صنایع بالادستی دانشگاه شریف و کنسرسیوم نفتی اروپایی و کانادایی، با هدف انتقال فناوری در طرح توسعه فناورانه مخزن کوپال امضا شد.

شهاب الدین آیت الهی رئیس پژوهشکده بالادستی نفت دانشگاه صنعتی شریف هم چنین گفت:« مخزن کوپال مخزن خاصی است که مشکل عمده آن آسفالتینگ است. البته در شکل حفاری هم مشکلاتی وجود دارد که باعث از دست دادن چاه‌های نفتی می‌شود. ما می‌توانیم از تکنولوژی‌های نوینی که نروژی‌ها ابداع و در کشور خودشان استفاده می‌کنند بهره‌ ببریم که این تکنولوژی‌ها از طریق دانشگاه شریف می‌تواند در دسترس قرار گیرد.»

وی در خصوص هزینه‌های این تفاهم نامه عنوان کرد: «هزینه این پروژه‌ها توسط وزارت نفت حمایت می‌شود یعنی هم بودجه ریالی و هم بودجه ارزی برای آن در نظر گرفته شده و امیدواریم بودجه ارزی جوابگوی این پروژه باشد که مقدار اولیه بودجه آن تصویب شده است.»

با وجود اینکه کار مطالعه و افزایش ضریب بازیافت مخازن کوپال به دانشگاه صنعتی شریف واگذارشده بود ولی وزارت نفت براحتی و بدون هماهنگی با دانشگاه شریف٬ در اقدامی قابل تامل این مخازن را با قراردادی عجیب به شرکت نفت و گاز پرشیا واگذار کرد؛ اقدامی که موجب جلسه روز گذشته آیت الهی با علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت شد.

مهر ماه سال گذشته٬ وزارت نفت موافقتنامه همکاری ۱۰ ساله پژوهشی به منظور تحقیق بر روی 54 مخزن نفتی را با دانشگاه های کشور منعقد کرد و با مانور خبری خاصی بر آن٬ از اهمیت تحقیق و پژوهش گفت.

وزیر نفت هم در آن روزهای نه چندان دور٬ چنین گفت: «بر اساس این موافقتنامه، یک یا چند مخزن نفتی به منظور انجام مطالعه و امور پژوهشی به یک دانشگاه واگذار می شود؛ این اقدام در درازمدت، آن دانشگاه را به محور و قطب علمی در مورد آن میدان نفتی خاص، تبدیل می کند. در مفاد این موافقتنامه  از پراکنده کاری پرهیز و امور متمرکزتر شده است.»

هنوز به یکسال هم نرسیده است که وزیر نفت و شرکت ملی نفت براحتی به زیر میز قول و قرار خود با دانشگاه صنعتی  شریف می زند تا سخنان زیبا و دلنشین زنگنه درباره ضرورت دانشگاهی کردن مطالعات مخازن نفتی و استفاده از ظرفیت های دانشگاهی سرابی بیش نباشد
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب: 15073
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز مگر نمی دانی هر که زورش بیشتر سهمش بیشتر.اینجا ایران است .