۰

صنعت پتروشیمی را قصابی کردند

مشاور ارشد رئیس‌جمهور با انتقاد از نحوه خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی گفت: دولت قبلی کاش به جای قصابی کردن مجموعه صنعت پتروشیمی آن را یکپارچه نگه می‌داشت و تنها سهام آن را واگذار می‌کرد.
صنعت پتروشیمی را قصابی کردند
به گزارش «ميزنفت»، اکبر ترکان در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با تاکید براینکه در حوزه پتروشیمی وزارت نفت با چالش‌های بسیاری مواجه است و راه دشواری را برای احیای دوباره این صنعت در پیش دارد، اظهار کرد: متاسفانه در گذشته اشتباهی در این عرصه انجام گرفته است که جبران آن کار بسیار سختی است.

معاون اسبق وزیر نفت تصریح کرد: درست است دولت قبلی رفته و دیگر نباید بر این امر پافشاری کرد که چرا تا این اندازه نابه‌سامانی در عرصه‌های مختلف صنعت کشور به وجود آورده اما گاهی مشاهده می‌کنیم خرابی‌ها تا اندازه‌ای است که به قیمت نابودی صنعتی تمام شده است.

مشاور ارشد رئیس‌جمهور ادامه داد: صنعت پتروشیمی کشور مجموعه قدرتمندی بود که در عرصه جهانی صاحب وزن و جایگاه بود اما دولت قبلی به جان این صنعت افتاد و با قطعه‌قطعه کردن مجموعه پتروشیمی کشور باعث شد نه‌تنها قدرت خود را در بازارهای جهانی از دست بدهد بلکه با چالش‌های اساسی مواجه شود.

ترکان تاکید کرد: در حال حاضر این مجموعه‌های جدا‌شده از هم به شکل بی‌نظمی اداره می‌شوند و از سیاست واحدی برخوردار نیستند که بتوان با سیاستگذاری و اتخاذ تصمیمات منطقی آرامش را به این صنعت بازگرداند.

او با ابراز تاسف از وضعیت آشفته امروز صنعت پتروشیمی گفت: دولت قبلی کاش به جای قصابی کردن مجموعه صنعت پتروشیمی کشور آن را یکپارچه نگه می‌داشت و تنها سهام آن را در جهت خصوصی‌سازی واگذار می‌کرد. به طور مثال در عربستان شرکت سابیک که مجموعه صنعت پتروشیمی آن کشور را در اختیار دارد تنها سهام آن خصوصی است و یکپارچگی آن حفظ شده است.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور ادامه داد: در یک سال گذشته وزارت نفت و شرکت‌های پتروشیمی در حال تلاش هستند تا دوباره انسجامی بر این صنعت حاکم شود. این کار بسیار سخت است و به همکاری و همیاری تمام بخش‌های ذی‌نفع نه‌تنها وزارت نفت بلکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز دارد.

مشاور ارشد رئیس‌جمهور تاکید کرد: شرکت‌های پتروشیمی باید به دولت کمک کنند تا به طریقی انسجام و وحدت لازم ایجاد شود البته نمی‌توان گفت این کار در کوتاه‌مدت انجام خواهد شد و نیاز به گذشت زمان و برنامه‌ریزی همه‌جانبه دارد. چرا که در حال حاضر صنعت پتروشیمی کشور قطع نخاع شده و فرصت خود را در بازار جهانی از دست داده است.
سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب: 2473
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *