۰

نظر فیس بوک وزارت نفت در باره «دبه»

فیس بوک رسمی وزارت نفت در تازه ترین پست خود به سخنان زنگنه در باره خوراک پتروشیمی ها اشاره و به ریشه یابی «دبه کردن» برخی پتروشیمی ها پرداخته است.
نظر فیس بوک وزارت نفت در باره «دبه»
به گزارش «ميزنفت»، در این متن آمده است:

وزیر نفت گفته که با تولیدکنندگان پتروشیمی جلسه داشته‌اند و اگر مثل دفعه‌های قبل دبه نکنند، طرفین برای تعیین قیمت خوراک به قیمت معقول خواهند رسید.

سؤال این است که طعنه‌‌ی زنگنه (یعنی همین دبه‌کردن) معطوف به چیست؟ موضوع تعیین قیمت خوراک برای پتروشیمی‌ها، از اواسط زمسان پارسال جدی‌تر شد. داستان در واقع یک‌جورهایی به تبصره‌ی ذیل بند (ب) از ماده‌ی (۱) قانون هدفمندی یارانه‌ها برمی‌گردد.

از همان موقع نرخ خوراک برای واحدهای پتروشیمی چیزی حدود کمتر از ۵ سنت در هر مترمکعب اعمال می‌شده که عملاً میزان حدود بالای ۶۰ درصد سود در ازای فعالیت‌های آن واحدها حاصل می‌آمد. پس از مذاکرات فراوان، این نرخ به رقم ۱۸ سنت رسید.

خب! طبیعی است که هرگونه تغییر در این نرخ، با مقاومت روبه‌رو شود ( که می‌تواند مصداقی از همین «دبه» باشد) به همین خاطر مذاکرات دامنه‌داری از جانب انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی در سطح مجلس و سایر نهادها آغاز شد به گونه‌ای که موفق شدند این نرخ را کاهش دهند و به مرز ۱۳ سنت برسانند. (هرچند که همین نرخ هم سودی معادل بالای ۴۰ درصد دارد)
بعد از آن هم به انواع مختلف ابراز نارضایتی می‌کردند و به طبل «دبه» می‌کوبیدند.حالا زنگنه هم در واقع دارد به همین رفتار اشاره می‌کند.به هر حال؛ چه «دبه» در کار باشد و چه نباشد؛ امیدواریم که نرخ خوراک در نهایت مورد توافق طرفین قرار بگیرد.
شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 2880
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *