۰

وقتی پاکستان اعلام آمادگی کرد | عکس

میز نفت - پاکستان در حالی از خرید گاز از ایران انصراف داده است که در اردیبهشت سال جاری، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز وعده داده بود پاکستان برای دریافت گاز اعلام آمادگی کرده است.
به گزارش میز نفت، رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز در اردیبهشت 1402 گفته بود:« برای صادرات گاز به پاکستان خط احداث شده و هر زمان پاکستان اعلام امادگی کند، اماده صادرات هستیم. پاکستان برای دریافت گاز در نقطه جدید مرزی اعلام آمادگی کرده است.»

برخی رسانه‌ها با استناد به گفته‌های مصدق مسعود ملک وزیر مشاور نفت پاکستان مبنی بر اینکه دولت پاکستان برای غلبه بر بحران گاز تمایلی به خرید گاز از ایران ندارد و از تحریم‌های غربی می‌ترسد اما به جای آن آماده است خط لوله تاپی را ادامه دهد از نه پاکستان به گاز ایران نوشتند، ادعایی که بیشتر کاربرد سیاسی دارد تا عملیاتی و اقتصادی.

قرارداد گازی ایران و پاکستان یک قرارداد الزام‌آور و حتی از نوع take or pay (بگیر یا بپرداز) است. یعنی اگر پاکستان گاز ایران را تحویل نگیرد، باید پول آن را پرداخت کند اما در اجرای این بند یک مانع وجود دارد. دولت قبل خط لوله را در ۱۰۰ کیلومتری مرز پاکستان رها کرد و به دلیل نرسیدن خط به نقطه صفر مرزی، امکان طرح شکایت را از ایران سلب کرد اما تکمیل این خط در دستور کار است.

شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 35831
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *