۰
اسلام آباد رسما عقب کشید

پایان آرزوی صادرات گاز به پاکستان

میز نفت - ​پاکستان سرانجام آب پاکی را روی دست ایران ریخت و اعلام کرد به دلیل تحریم های آمریکا نمی تواند به واردات گاز از ایران فکر کند؛ حتی اگر لزامات قراردادی بتواند ایران را در موضع شاکی قرار دهد.
خط لوله پاکستان | میز نفت
خط لوله پاکستان | میز نفت
به گزارش میز نفت، سال هاست که قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان امضا شده است اما اسلام آباد طی 12 سال اخیر، با بهانه گیزی های مختلف که بخشی از آن مربوط به کم کاری دولت گذشته است، از اجرای خط لوله در خاک خود سرباز زده است. ایران بخشی از خط لوله خود را در سال ۲۰۱۱ تکمیل کرد، اما پاکستان مدعی است بخش خود را عمدتاً به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران بسازد. چون تحریم‌های ایالات متحده، پاکستان را از خرید گاز ایران منع می‌کند و این ریسک ژئوپلیتیکی باعث شده بانک‌های پاکستانی تمایلی به تامین مالی این پروژه نداشته باشند.
خط لوله ایران هم به نقطه تحویل گاز نرسید تا همه چیز بین زمین و آسمان معلق باشد؛ طی این سالها، پاکستانی ها از عزم خود برای واردات گاز از ایران اعلام آمادگی کردند و طرف ایرانی هم از آغاز دوباره مذاکرات خبر می داد. اما در واقع هیچ اتفاقی رخ نداد.
اسفند سال گذشته، وزیر نفت پاکستان اعلام کرد اسلام آباد در مورد پروژه گازی صلح با آمریکا مذاکره کرده و به دنبال کاهش تحریم‌ها علیه ایران برای ادامه ساخت این خط لوله است.
آصف درانی، سفیر سابق پاکستان در ایران، چندی پیش گفته بود:« پاکستان برای ایجاد خط لوله‌ای به شعاع ۷۸۱ کیلومتری در داخل کشور به حدود ۳ میلیارد دلار نیاز دارد. سوال اینکه چه کسی این پروژه را تامین مالی خواهد کرد و ثانیا تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نیاز به بازبینی مجدد توسط مقامات آمریکایی برای حفاظت از اقتصادهای متزلزل منطقه دارد. تحریم‌ها عمدتاً بر بخش انرژی ایران متمرکز بوده و سقف ۱۰ میلیون دلاری را برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران تعیین کرده است.»
مقامات ایرانی هم در پاسخ به واکنش تهران به بدعهدی اسلام آباد مدام می گفتند نگران نباشید، مذاکرات در جریان است؛ با این وجود هیچ گام مشخصی در این باره برداشته نشد تا اینکه پاکستان رسما تکلیف را روشن کرد.
پاکستان وضعیت فورس‌ماژور و واقعه قابل توجیه را به ایران اعلام کرده است تا تعهدات قراردادی خود در خصوص تکمیل پروژه چند میلیارد دلاری خط لوله گازی با ایران را به دلیل عوامل خارجی که خارج از کنترل اسلام آباد قرار دارند، تعلیق کند. طبق اظهارات مکتوبی که مصدق مالک، وزیر نفت پاکستان به مجلس ملی داده است، این کشور تحت قرارداد خرید و فروش گاز، یک اخطاریه فورس ماژور به ایران صادر کرده است که در نتیجه، تعهدات پاکستان تحت این قرارداد را به حال تعلیق در می‌آورد.
حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، هفته گذشته در سفر سه روزه به اسلام آباد، بر ضرورت تکمیل این پروژه تاکید کرد و گفت: این پروژه به نفع هر دو کشور خواهد بود. در حالی که دو کشور توافق کرده اند تجارت دو جانبه را در پنج سال آینده، به پنج میلیارد دلار برسانند امیر عبداللهیان، گفت: دو طرف باید مذاکراتی برای یافتن راه‌کاری برای بعضی از مشکلات بانکی و مالی بین دو کشور در چارچوب مقررات و قوانین بین المللی پیدا کنند.
شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب: 35830
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *